Rappresaglia (1973)

Italië / Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Richard Burton, Marcello Mastroianni en Leo McKern

Rome, 1944. In de door nazi's bezette eeuwige stad pleegt het ondergrondse verzet een aanslag op een SS-brigade waarbij 33 nazi's de dood vinden. Als wraak geeft Hitler opdracht tien keer zoveel Italiaanse burgers te executeren. Aan Kolonel Kappler (Burton) de gruwelijke taak 330 burgers op te pakken.

Een erg goede film , heb de engelse versie met Ned. ondertiteling bij Free Record Shop voor € 6,99 gekocht.

Goede film en door heel weinig mensen gezien! valt me een beetje tegen.
4.5

avatar van Mochizuki Rokuro
Een Italiaanse productie, Engels gesproken en dan speelt Burton ook nog een Duitse officier. Als in de eerste scene Marcello Mastroianni in een taal die lijkt op Engels begint te praten is een fiasco eigenlijk onafwendbaar. Gelukkig is de thematiek wel pakkend, zodat je je over die eerste ellende heen kunt zetten.

Helaas is de regie van George P. Cosmatos (hij maakte later Rambo: First Blood part II) van dik hout zaagt men planken met obligate zooms op protretten van Hitler, valse dramatiek en meer dan voldoende plotholes. De schijnheiligheid van Het Vaticaan had een schrijnender film op kunnen leveren.

Het feit dat het gebaseerd is op echte gebeurtenissen, maar de figuur van Mastroianni voor de dramatiek is toegevoegd zegt eigenlijk genoeg. De figuur van Burton zou voldoende zijn voor pakkend drama en het gegeven is al dramatisch genoeg lijkt me.

Kundig gemaakt als spannend entertainment. Nare smaak overheerst toch wel.

avatar van boerenpummel

Had ook wat moeite om in de film te komen. Burton als Duitse officier heeft wat gewenning nodig. Tevens is het jammer dat iedereen Engels praat. Na pakweg een halfuur kon ik me hier overheen zetten en wat volgde is een pakkend drama.

Bart Simpson
Heel erg goede film, veel afwisseling tussen de partijen waar het om gaat in de film. De film blijft heel de tijd spannend, al zijn sommige stukjes wel overbodig. Goed geacteerd door Richard Burton. Een film die weinig mensen kennen, maar zeker een aanrader.

avatar van rensie32
Gisteren gezien en ik was niet echt overtuigd.

Ten eerste had ik geen een keer het gevoel dat de film zich in 1944 afspeelde. Om de kijker toch de indruk te laten wekken in de Tweede Wereldoorlog te zijn, is er gekozen om een paar Hitlerportretten op te hangen, beetje makkelijk. En ja, ik moet het toch met de andere eens zijn: Duitse personages horen gewoon Duits te praten.

Daarnaast kende de film teveel onnodige scenes enkel om de lengte van de film op te krikken. Dat zou op zich nog niet zo erg zijn, maar de scenes waren totaal niet boeiend. Het verhaal kent slechts twee/drie noemenswaardige momenten en om dat nou uit te spinnen over 110 minuten.....

Dan heb je ook nog de geestelijke, een personage die niet echt in de film paste. De regisseur had zich beter kunnen richten op het goed wegzetten van Burton.

Al met al voelde de film een beetje geforceerd aan. Het einde heeft wat mij betreft het dramatisch aspect van de film nog opgeschroefd. 2 sterren.

avatar van 606
Toch nog een aardige film met een goed verhaal.
Acteren was redelijk alleen jammer van de niet aanwezige Duitse taal.

3 sterren