• 8.348.340 stemmen

Un Dollaro Tra i Denti (1967)

Western | 86 minuten

Genre: Western

Alternatieve titels: For a Dollar in the Teeth / A Stranger in Town

Oorsprong: Italië / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Luigi Vanzi

Met onder meer: Tony Anthony, Frank Wolff en Gia Sandri

IMDb beoordeling: 6,1 (583)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot Un Dollaro Tra i Denti

"Killer take all! If You've got the guts...The gun...And the gold you can make women beg...Men die...And a town crawl"

Een vreemdeling komt in een stadje aan, waar bandieten zitten te wachten op een lading goud die ze willen veroveren. De vreemdeling sluit zich aan bij de bende, omdat hij een goed plan heeft. Uiteraard is de operatie succesvol, maar de vreemdeling wordt bedrogen door de bandieten. Hij achtervolgt ze nog wel maar wordt gesnapt en stevig aangepakt. Hij overleeft wederom en volgt de bende andermaal naar een verlaten stadje, waar de finale afrekening plaats zal vinden.

image

avatar van louisvf

louisvf

Als ik nu nog zou weten wie hierop gepost heeft dan zou ik nog kunnen achterhalen of deze de moeite is maar ja...!

avatar van Brix

Brix

Na al hetgeen ik over de film gehoord had voordat ik hem eindelijk zelf te zien kreeg moet ik nu zeggen: dikke tegenvaller.

Dit is een cheapie, een heel goedkope, 'Dollars' trilogie volgeling.

Ik had zelfs moeite om de film helemaal uit te zitten, en dat overkomt mij niet vaak bij westerns.

Wéér een zootje Mexicaanse bandieten, met slechte bijrol acteurs.

En...en dat is helemáál erg voor een Spaghetti western, ongelooflijk slechte muziek, bestaande uit een paar strookjes die telkens worden herhaald.

Ook dat mocht niks kosten blijkbaar.

Het verhaal, ach...massa's doden en wat geklooi met een Gatling gun (machinegeweer)

Heeft deze film ook nog iets goeds te bieden?

Ja, toch wel...de hoofdrolspeler: Tony Anthony.

Die lijkt wat kleding betreft wel op de zovele andere Spaghetti 'Poncho' westernhelden, maar er is een verschil.

Hij is wat minder onmenselijk, kleiner, slanker (op het sprieterige af zou ik bijna zeggen) en hij heeft lang niet altijd alles in de hand.

Een van zijn sterke kanten is zijn humoristische ondertoon.

De tweede 'Stranger' film:' The stranger returns' ('Un uomo, un cavallo, una pistola')is echter zeker de moeite waard, en kan ik wél aanbevelen.

Maar wanneer je Anthony op zijn allerbest wil zien, bekijk dan 'Blindman', een van de beste Spaghetti westerns voor mij.

avatar van thunderball

thunderball

Deze vandaag bekeken op een Duitse dvd in het Engels (gezien de hoofdrolspeler Amerikaan is, leek me Italiaans minder geschikt) met Duitse subs.

Dit is de eerste in wat inmiddels bekend is geworden als The Stranger filmserie en deze is nog een vrij normale Spaghetti vertelling en is duidelijk meer beïnvloed door "A fistfull of Dollars", dan door Monty Python, terwijl ik dat toch echt niet kan beweren bij deeltje drie en vooral vier ("Get Mean").

Anthony is uiteraard de ietwat schlemielige anti-held van het verhaal, althans als je tenminste van een "verhaal" kunt spreken, want heel veel meer dan rondsluipen en schurken afknallen, is het niet, maar gezien het geringe budget vond ik het toch zeker vermakelijk.

Rol van hoofdschurk wordt vertolkt door Spaghetti regulier Wolff, die als vriendendienst aan Anthony voor een schijntje mee deed.

Regisseur Luigi Vanzi (ook bekend als Vance Lewis) zou ook de volgende twee The Stranger films met Anthony maken.

Een dikke zes, ofwel drie sterren.

avatar van mr rumson

mr rumson

Met veel moeite deze western afkeken .

Was er op den duur wel klaar mee wat voor een gedeelte ook kwam door de achtergrond muziek .

Deze bleef de gehele film lang in herhaling vallen .

Ook het verhaal had ik niet zoveel mee op .

Zo wist onze held zich uit de hopelooste situaties te bevrijden.

Ook hier zijn de locaties weer niet om aan te zien .

Met als hoogtepunt een soort van afgraving .

Men ziet nog net niet de bandensporen van de graaf machines.

Het acteerwerk is aan de matige kant.

Ik kan hier dan ook niet meer van maken dan 2 sterren.