I Bambini Ci Guardano (1944)
Genre: Drama
Speelduur: 85 minuten
Alternatieve titels: The Children Are Watching / The Last Martyr / Kinderogen
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Vittorio De Sica
Met onder meer: Emilio Cigoli, Luciano De Ambrosis en Isa Pola
IMDb beoordeling: 7,7 (3.035)
Gesproken taal: Italiaans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot I Bambini Ci Guardano
"A pulsating drama of childhood."
Nina is een jonge, getrouwde vrouw met een zoontje, Pricó. Het valt haar zwaar om aan de eisen van haar familie en haar taak als moeder te voldoen. Als ze verliefd wordt op Roberto besluit ze man en kind achter te laten. Pricó wordt van familielid naar familielid gesleept en lijdt erg onder de situatie. Als het kind ook nog ziek wordt, besluit Nina weer terug te keren naar haar kind. Maar de gezinsband lijkt onherstelbaar.
Externe links
Acteurs en actrices
Andrea
Nina
Pricò
Claudio
Agnese
Signora Resta
Roberto, l'amante di Nina
La zia
La nonna
La signora Uberti
Video's en trailers
Reviews & comments
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Dit wordt wel gezien als een van de eerste voorbeelden van neo-realisme.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Hoewel Zavatini al eerder meewerkte aan scripts voor DeSica was dit de eerste film waar hij de belangrijkste bijdrage aan leverde en daarmee was een heel bijzondere samenwerking geboren. Het was ook, samen met Visconti's Ossesione de eerste film die een neorealistisch karakter had. Beiden werden in 1942 gefilmd.
Onterecht onbekender dan veel andere Zavatini/DeSica-films (ik ben niet voor niets de eerste stemmer). Want ook dit is een erg mooie film. Bij vlagen iets klassieker (sentimenteler misschien) in zijn emotie, maar al boordevol prachtige scenes. Niet alleen grote, maar ook kleine details, zoals Pricó die zich bij een familielid steeds kleiner maakt tussen allerlei volwassenen. En knap vanuit het oogpunt van Pricó verfilmd.
En dan is er nog (alweer) een eindscene van DeSica die ik nooit meer zal vergeten.
4.0*
lesamurai
-
- 441 berichten
- 152 stemmen
Een prachtige Italian Neorealism. De Sica heeft weer een spektakel afgeleverd.
Applaus
Straniero
-
- 127 berichten
- 1683 stemmen
Vond de eerste helft nogal mat. De tweede was lekker dik aangezet drama en dat overtuigde meer. Het deed me veel denken aan 'Anche Libero va Bene', die me overigens veel meer deed.
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Een mooie aangename film en een mooie stukje neo-realisme. Helaas was ik er niet zo door geraakt omdat de personages mij niet konden overtuigen. Pas na een uur, vanaf het moment dat Pricò wegloopt, en de daaropvolgende 20 minuten laat De Sica pas zien waartoe hij in staat is. Om daarna weer in te zakken en te eindigen in een matige finale. Jammer. Emilio Cigoli heeft trouwens ook een rol in Sciuscià (ook van De Sica).
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Nina's pruillipjes en gesnotter doen soms blijk geven van wel heel veel sentiment en hier had ik minder binding met de personages en sommige situaties dan in de andere De Sica's die ik voorheen zag. Maar toch raakte het onderliggende thema mij en zo'n eindscène kwam toch hard aan. Over het verliezen van onschuld en geborgenheid op zo'n jonge leeftijd. Schrijnend.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Het deed me veel denken aan 'Anche Libero va Bene'
Mij ook en het feit dat er ruim zestig jaar tussen beide films zit geeft toch aan dat ook dèze film nog best gezien mag worden. Het onderwerp is nog aktueel. In 'Anche Libero va Bene' wordt er nog een schepje bovenop gegooid en is alles nog schrijnender. Hier is de vader nog een heilige, daar niet.
Een beetje een onterecht over het hoofd geziene de Sica. Doet niet onder voor veel van zijn latere werk. Wel af en toe wat ouderwets tè pathetisch.
Dat kleine ukkie acteerde overigens prima! De Sica brengt sommige dingen mooi en subtiel in beeld, zoals heel in het begin als de jongen na het steppen ineens zijn moeder met een vreemde kerel ziet praten. Die instinctief wantrouwende blik en houding van de jongen! Ook heel mooi: de scène in de trein die overgaat in koortsige ijldromen.
Iets verouderd overkomend, maar nog stees mooi!
interista2001
-
- 254 berichten
- 3750 stemmen
iemand deze al kunnen vinden? zou 16 oktober uitkomen in nederland maar zie hem nergens liggen
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Eh,het is toch Pricò die steeds hulie-huilie doet,niet die teef van een moeder.Hoe dan ook,wisten jullie dat dit een neo-realistische film is?Trademark vroege De Sica en wat overmatig sentimenteel,maar het kijkt lekker weg.
De thematiek rond overspel was in IT anno 1943 natuurlijk wat pikant,maar Vittorio verzacht de pil voor de censor door de schuld van alle ellende voor 100% bij de moeder(wel een mooie vrouw,die Pola) te leggen die als een soort harteloos monster wordt voorgesteld,terwijl de vader een soort heilige is.En de minnaar?Die doet wat hij hoort te doen,zo lijkt het.Nogmaals:we hebben het hier over een Italiaanse film uit 1943 .
Wat de afwezigheid van de oorlog betreft:je ziet Prico en papa in een verduisterde trein reizen,terwijl op de achtergrond rookpluimen zijn te zien,dan wel wolken die er als rookpluimen uitzien.Verder is die narigheid afwezig,maar de personages hadden al genoeg aan hun hoofd.
smoesje
-
- 10 berichten
- 279 stemmen
Een hele dikke 4!
Wat een juweeltje deze film! Het camerawerk alleen al. Schrijnend verhaal over een klein jongetje dat verscheurd wordt door het egoïsme van volwassenen. Hoe ze deze film in 1943 hebben kunnen realiseren is mij een raadsel. Nergens een spoortje oorlog, maar een schijnwereld waarin mensen in mondaine badplaatsen hun vakantie vieren en in prachtige nieuwe flats wonen.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Erg mooie film van De Sica. Ik houd wel van dat Italiaanse Neorealisme. De Sica is er behoorlijk goed in.
Het scheelt ook enorm dat er goed geacteerd. Pricó het jongetje steelt hier echt de show. Ik vond hem gelijk vanaf het begin erg aandoenlijk. Het hangt soms tegen het sentimentele aan, maar De Sica weet een paar keer goed die valkuil te omzeilen. Het verhaal is best meeslepend. We zien het vanuit de ogen van het kind en het is behoorlijk wat dat hij allemaal te verduren krijgt.
Het is allemaal op een mooie manier in beeld gebracht en bevat een aantal losstaande scenes, die op zichzelf al erg sterk zijn. Het einde hoort daar ook bij en is bijzonder sterk en memorabel. Deze film is wat onbekender dan zijn andere werk, maar doet zeker niet onder voor zijn bekendere klassiekers.
4,0*
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Afgezien van een kleine bijdrage aan De Sica’s Teresa Venerdì, was dit de eerste film uit een hele reeks, voortkomend uit de vruchtbare samenwerking tussen Vittorio de Sica en scenarioschrijver Cesare Zavattini, een van de grondleggers van het neorealisme. Het is ook de eerste keer dat De Sica deels gebruik maakte van niet-professionele acteurs.
Het resultaat is een pakkende film over hoe kinderen de dupe kunnen worden van het egoïsme van hun ouders. In weerwil van zijn onmiskenbare ouderdom vertelt de film een verhaal dat in feite nog steeds actueel is. De vernietigende slotscène is er een om in te lijsten!
Ik snap niet zo goed dat er op dit filmforum relatief weinig belangstelling bestaat voor dit soort mijlpalen in de filmgeschiedenis.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Een vroege van De Sica, maar wat een aandachtstrekkende film. Een jongetje Prico, groeit op in een vrij welgesteld gezin (ze hebben een dienster, Agnese), met een ontrouwe moeder die haar opvoedende rol niet opneemt en een vader die het ook niet echt ziet zitten om alleen een kind op te voeden. Daartussen zit het jongetje dan klem, en draagt in stilte verdriet met zich mee. Door de thematiek voelt de film nog altijd actueel aan, want dat is het verhaal van elke generatie. De Sica vat het kernachtig en vlot samen met ook regelmatig in open lucht gefilmde scènes (mmm ruikt lekker naar Italië met de poppentheaters, de muziek en zingende mensen). Het einde is uiteraard tragisch en voor mij net teveel met het berispend vingertje maar dit is weer een sterke film van deze grote Italiaanse regisseur. Het mag trouwens ook gezegd dat dit een romanverfilming is van "Prico", een boek uit 1924 van Cesare Viola
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Sciuscià
Drama, 1946
30 reacties
Alice in den Städten
Roadmovie, 1974
23 reacties
Au Revoir les Enfants
Drama / Oorlog, 1987
91 reacties
La Terra Trema
Drama, 1948
58 reacties
Miracolo a Milano
Drama / Fantasy, 1951
24 reacties
Oliver Twist
Drama, 1948
28 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.