El Séptimo Día (2004)

Alternatieve titels: The 7th Day | The Seventh Day

Spanje

geregisseerd door Carlos Saura
met Juan Diego, José Luis Gómez en José Garcia

Isabel Jimenez is een tiener die getuige is van een vreselijk dispuut tussen haar familie en de familie Fuentes. Oorzaken van het dispuut zijn gebroken harten, onenigheid over landbezit en een brand die het huis van de Fuentes in de as heeft gelegd. Wanneer haar oom wordt vermoord door Jeronimo Fuentes en deze later zelf sterft, gaat Isabel op zoek naar de objectieve waarheid achter de ruzie.

Zeer kille niet aangename film om te kijken, het kan dan wel echt gebeurt zijn maar de film kon mij niet boeien.

avatar van SiSsY bOY
wel een mooie hoes

Door een stukgelopen romance met dodelijke afloop en ruzies over erfgrenzen ontstaat er een jarenlange vete tussen twee families in een Spaans plattelandsdorpje. Op een zondag zijn de spanningen tussen de twee families zo hoog opgelopen dat het gigantisch misgaat. Dit is pas mijn tweede film van Saura en er zit 28 jaar tussen deze en Cría Cuervos maar toch zie ik duidelijk overeenkomsten in vertelwijze. Een jong meisje als middelpunt, het rechtstreeks vertellen in de camera en zelfs de zang en dans op Spaanse popmuziek is hier weer aanwezig. Het begin van de film vond ik niet altijd even geslaagd doordat er wat kort wordt stilgestaan bij toch wel belangrijke oorzaken van de vete maar dat wordt later goedgemaakt. Vooral de climax is bijzonder intens en nog eens extra sinister omdat het hele verhaal gebaseerd is op ware gebeurtenissen in 1992. Saura maakt het de kijker niet makkelijk doordat het verhaal eigenlijk complexer is dan het in eerste instantie lijkt en daarnaast ook geen partij kiest maar het neemt niet weg dat het een gedenkwaardige film is die na meerdere kijkbeurten denk ik alleen maar beter wordt.

magnifique
Een mooie 103 minuten cinema, dit waargebeurde verhaal is zo bijzonder goed verfilmd. Het voelde alsof ik aanwezig was tijdens alles.
Na een 2e kijkbeurt mijn stem verhoogd van 4 naar 4,5

avatar van Noodless
Misschien is het verhaal wat traag opgebouwd en geen hapklare cinema...in ieder geval wist het me wel te boeien door de onderhuidse spanningen tussen de 2 families (die niet altijd even goed wordt verduidelijkt), de personages in het dorp, de sfeervolle omgeving, de intense climax en de bijpassende Spaanse muziek. Als je weet dat het verhaal dan ook nog op ware gebeurtenissen is gebaseerd, maakt de film alleen maar indrukwekkender. 7/10