Stalin (1992)

Verenigde Staten / Hongarije

geregisseerd door Ivan Passer
met Robert Duvall, Julia Ormond en Maximilian Schell

1917. De tsaar is vermoord en de revolutie gewonnen door het proletariaat. Eén van de leiders van de revolutie noemt zich voortaal Stalin (staal) en zal in enkele jaren zichzelf aan het hoofd van een totalitaire staat stellen. Zijn gezin heeft erg te lijden onder zijn paranoïde machtswellust, en duizende onschuldigen zullen sterven onder zijn bewind. De vrouw die zijn dochter zou worden, vertelt het verhaal tot zijn dood in 1953.

Ik heb 'm gezien als tv-serie. Ik was niet erg onder de indruk, ondanks Robert Duvall. Net iets meer dan een geschiedenislesje.

avatar van Sarasani
Leuke Bio-pic. Helaas skippen ze een aantal belangrijke momenten in Stalin zijn leven.