ad

Geregisseerd door: Tung-Shing Yee

Met onder meer: Daniel Wu, Cecilia Cheung en Alex Fong

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Over Wong Gok Hak Yau

"Fate can bring us together; so can sin!"

Mongkok is één van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld en een broeinest voor illegale praktijken. Lai Fu is een boerenjongen uit China, die wordt ingehuurd om een bendeleider uit te schakelen. Bij toeval ontmoet hij callgirl, Dan, uit zijn geboorteplaats en redt haar uit de handen van criminelen. Hierdoor geraken de twee vogelvrij en ontstaat er een klopjacht door zowel de criminelen als de politie op Lai Fu en Dan.

image

avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

Nederlandse premiere woensdag 22 mei tijdens Hong Kong Filmpanorama in Calypso, Amsterdam

avatar van wolfmanrene

wolfmanrene

uh, 22 juni bedoel ik

avatar van YuLaw16

YuLaw16

Aardige film.

avatar van J.T.O

J.T.O

One Nite in Mongkok zegt eigenlijk al genoeg over de film, de verhaallijn gaat in feite niet dieper dan dat. Mongkok is gewoon zeer hectisch. Het opsporen van bepaalde mensen is lastig en tegelijkertijd krijg je gelijk te zien hoe de sfeer in Mongkok is. Enerzijds kwam dat wel gelikt over, anderzijds een tikje te geforceerd. Ze zouden het beter moeten balanceren.

Het verhaal is dus niet zo bijzonder, maar de regisseur laat wel goed zien hoe hij de emoties en situaties van de personages in kaart brengt. Al die zijverhalen met elk zijn eigen probleem ondersteunen het grote verhaal. Hij brengt dit bovendien ook nog er mooi in beeld en vooral de laatste 20 minuten was best wel indrukwekkend, het leek totaal op een ander film, terwijl het begin niet zo fascinerend was.

Verder waren de acteerprestaties ook prima, alleen ik vond wel die ingesproken stemmen van Cecilia Cheung en Daniel Wu wel lichtelijk irriterend, maar ik kan me voorstellen dat velen hier geen last van heeft.

3 sterren.

Onderhond

Fijne Yee (alweer)

Een man van de 3.5*jes voor mij. Toch al de 6de film van hem die ik zie en allemaal hebben ze dezelfde score. Dit was misschien wel de film met het meeste potentieel, maar het komt er toch nét weer niet helemaal uit.

Maar wel wat aparte en opvallende zaken. Zo is er het zwart/witte begin, iets wat je toch maar zelden ziet in Hong Kong. Werkte wel, al moet ik zeggen dat ik het nu ook weer niet zoveel meerwaarde vond hebben. Nu is Yee misschien ook niet echt de meest geschikte regisseur voor dit stijlmiddel, maar ze hadden er toch nog nét iets meer mee mogen doen.

Wél gaaf en doeltreffend de soundtrack. Dacht op een bepaald moment zelfs dat Kawai achter de muziek zat, maar dat bleek niet het geval. In ieder geval wel lekker duister, dronend en erg sfeervol. Toch ook een zeldzaamheid, want in HK steekt er meestal erg weinig durf in de soundtrack. Dit was absoluut een welkome en geslaagde poging om eens wat anders te doen.

Het is dat het verloop van de film een beetje aan de flauwe kant is. Simpel politieverhaaltje waar wat gerommel tussen de Triads aan de basis ligt voor een simpele zoektocht naar de daders. Ondertussen al zoveel gelijkaardige films gezien dat ik ze amper nog uit elkaar kan halen. En hoewel deze film dat links en rechts wat aparte stijlkenmerken heeft, vervalt het net iets te vaak in simpel HK genrewerk. Best goed kijkbaar, maar niet meer dan dat.

Wel uiteindelijk een bovengemiddeld filmpje en de zoveelste meer dan degelijke entry in Yee's oeuvre, maar mist dat beetje extra om het een echte goeie film te maken.