O Auto da Compadecida (2000)

Alternatieve titel: A Dog's Will

Brazilië
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Guel Arraes
met Matheus Nachtergaele, Selton Mello en Denise Fraga

De opgewekte João Grilo en de sluwe Chicó proberen hun armoedige bestaan in een Braziliaans provinciestadje op te vrolijken door hun grappen en grollen, waarbij ze de rijken en machtigen telkens weer te grazen nemen. Maar wanneer een bandietenbende een ware slachting aanricht in de stad, is ook hun liedje uitgezongen. Gelukkig weten ze bij het voorsorteren in het hiernamaals ook de Duivel, de Maagd Maria en Jezus Christus bij de neus te nemen.

avatar van fritsy
komedies scoren niet vaak zo hoog als deze. Dus het is vast een hele goeie komedie!

IMDb-cijfer 8.2 (632 votes)

neo (crew)
Er zit hier veel in wat je alleen zou kunnen begrijpen als je meer weet over de Braziliaanse cultuur. Er zitten vele diepere lagen in en het is een film vol reflecties. Mijn probleem met de film was echter dat de humor mij totaal niet kon bekoren. Werd er zelfs na verloop van tijd allemaal behoorlijk moe van.

djelle
Deze olijke komedie uit Brazillie is een beetje zoals hun voetbal: veel kwaliteit, veel potentie... alleen komt het er niet altijd uit. Ik heb meermaals goed gelachen, maar theatrale overacting en lelijke montage strooiden vaak roet in het (Braziliaanse) eten. De regie in het algemeen is eigenlijk een beetje belabberd veelal, maar de talrijke goeie bedoelingen en het voelbare enthousiasme maken veel goed. Zoals neo zegt, zit er ook wel het een en ander achter, hetgeen de film eveneens een extra charme bezorgt. Een hoogtepunt was de berechting zelf, vond ik een hilarisch stuk.

"Moeder, als je altijd maar blijft tussenbeide komen wordt de hel een overheidsbedrijf: ze bestaat wel, maar ze werkt niet." Geweldig.

Een kleine 3,5*.