The Bad and the Beautiful (1952)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Vincente Minnelli
met Kirk Douglas, Lana Turner en Walter Pidgeon

Hij is waarschijnlijk de minst populaire producent in de filmindustrie, maar hij is bereid nu een film te maken als hij de regisseur, schrijver en actrice van zijn keuze kan contracteren. De drie van zijn keuze zijn bekenden van hem, maar ze hebben ieder voor zich voorgenomen nooit meer met hem te werken. Terwijl de producent gebeld wordt in Parijs, zullen ze zich moeten beraden over de vraag of ze met deze combinatie toch een film willen maken. Ze denken terug aan de tijd dat ze de producent voor het eerst ontmoetten.

avatar van You_bastard
Leuke aan deze film is de manier hoe het verhaal verteld wordt. Namelijk Actrice Lana Turner, scenarist Dick Powell en regisseur Barry Sullivan halen herinneringen op in vorm van flashbacks aan harde producent Kirk Douglas.

vic
en dan toch maar 2.5 sterren geven? vond de manier van vertellen en natuurlijk kirk douglas erg goed. toch wel 3 sterren

avatar van You_bastard
Het is pure drama en daar hou ik niet zo van.

Een schitterende film.
Steengoede vertolkingen en een boeiend verhaal.
Kirk Douglas rules !
**** 4 op 5 ****

Drie verhalen, die van elkaar verschillen, wat de film zo interessant maakt. Goed acteerwerk over het algemeen.

neo (crew)
Het heeft wel iets weg van Two Weeks in Another Town, ook een film van Minnelli. Dit alles wel zonder de goede verhaalstructuur van The Bad. 3.5 sterren

avatar van Querelle
Weet iemand of het personage van Kirk Douglas op Hollywoodproducer Val Lewton is gebaseerd? de scene met die nepkatten deed me er aan denken

Dat wordt in veel recensies zo opgemerkt (en dan voornamelijk wegens Cat People, ja).

avatar van Ramon K

David O. Selznick, die associatie hoorde ik het vaakst. The Bad and the Beautiful is trouwens een geweldige film. Een kritische kijk op Hollywood gemixed met film noir elementen.

avatar van Dogie_Hogan
Geweldige film, daarnaast excellente performance van Kirk Douglas, Lana Turner en Gloria Grahame!
Terecht een Oscar voor Gloria Grahame.
Score 4*(IMDB 8*)

Prima DVD (R-1) trouwens, met vele interessante extra's, w.o. de Lana Turner Story.

Valt eigenlijk wel tegen. Een beetje kunstmatig. Dacht het ooit vroeger gezien te hebben en het toen te hebben goed gevonden. Nu niet meer...Time marches on...

avatar van wibro
Films die gaan over het maken van films zijn meestal niet mijn ding. Dat deze film hierop een uitzondering vormt, komt in de eerste plaats door de geweldige cast. Vooral Kirk Douglas en Lana Turner speelden de sterren van de hemel. De waanzinnige autorit van Lana Turner nadat zij door Kirk Douglas de deur was gewezen zal mij altijd bijblijven. De mooie zwart-wit fotografie en de score zorgden voor extra sfeer in deze film over Hollywood.

avatar van BASWAS
De film doet me sterk denken aan "Citizen Kane (1941)". Dit komt doordat het leven van een filmtycoon (Kirk Douglas) geschetst wordt via de ervaringen van drie mensen bij wie de tycoon een belangrijke rol in het leven gespeeld heeft. Dezelfde vertelwijze dus als in de film van Welles over een krantenmagnaat. Het aardige van de film van Minnelli (1952) is dat het een kijkje geeft achter de schermen van het leven in Hollywood in de jaren vijftig.

Sterke rol van Kirk Douglas. Lana Turner, in de rol van een steractrice in opkomst, viel enigszins tegen. Ze blijft steken in statisch mooi zijn. In twee scènes wordt ze van het doek gespeeld door een levendige Elaine Stewart in een bijrolletje. Wat een heerlijke visuele impact heeft deze actrice, vreemd dat ze nooit echt doorgebroken is.

avatar van BenicioDelToro
Weet iemand of hier ooit nog eens een NL release van verschijnt?

avatar van goongumpa
Een beetje vergeten klassieker, maar wel een erg goede. Een vlot vertelde, nauwelijks verouderde film met levendige personages en uitstekend acteerwerk. Het eerste verhaaltje , waarin we zien we hoe een jonge producer van B-films naar oscarwinnaars opklimt door sluwheid, lef en talent, is het leukste.
Qua opbouw en visuele stijl doet het inderdaad fel aan Citizen Kane denken, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van deze film.

Prachtige Hollywoodklassieker waarin een kijkje wordt gegeven in de keuken van Hollywood zelf destijds. Een goed gekozen opbouw met drie lange flashback-scenes zorgen ervoor dat de film onderhoudend blijft. Verder ziet het er allemaal goed uit en ook het camerawerk is bijzonder mooi. Kirk Douglas is erg sterk als de Hollywood-producent.

Het kan aan mij liggen, maar bij het bekijken van een film van Vincente Minnelli heb ik altijd het gevoel dat er iets ontbreekt (m.u.v. Gigi, 1958). Zo ook deze keer. Je hebt een op zich intrigerend verhaal, waarin Hollywood zichzelf een spiegel voorhoudt, en je hebt een topcast met louter sterren. En toch is het eindresultaat matig; een film die niet beklijft. Ik zal de titel wel onthouden, maar de kans is groot dat ik over een tijdje niet meer weet ik waar deze film over ging en dat is toch niet mijn gewoonte.

Van de drie episodes, die de revue passeren, vond ik die met Dick Powell en een voortreffelijke Gloria Grahame nog het meest interessant. Het is dan ook deze episode, die de film net boven de middelmaat doet uitstijgen.

avatar van badfans69
Onderhoudende film, regelmatig te zien op TCM

avatar van Roger Thornhill
BenicioDelToro schreef:
Weet iemand of hier ooit nog eens een NL release van verschijnt?
Nou, wie? Ook ondergetekende wacht met smart. . .

avatar van goongumpa
Op TCM komt ie soms, mocht je dat hebben.

avatar van Roger Thornhill
Ik keer m'n kont en er staat al een reactie -- dank je, goongumpa! Nee, helaas heb ik geen TCM. Ik heb het jaren met een VHS-tape van een BBC-uitzending van misschien wel 20 jaar geleden gedaan, maar de laatste videorecorder heeft de geest gegeven. . .