

Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 118 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Vincente Minnelli
Met onder meer: Kirk Douglas, Lana Turner en Walter Pidgeon
IMDb beoordeling:
7,8 (17.007)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 26 juni 1953
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Bad and the Beautiful
"I took you out of the gutter... I can fling you back!"
Hij is waarschijnlijk de minst populaire producent in de filmindustrie, maar hij is bereid nu een film te maken als hij de regisseur, schrijver en actrice van zijn keuze kan contracteren. De drie van zijn keuze zijn bekenden van hem, maar ze hebben ieder voor zich voorgenomen nooit meer met hem te werken. Terwijl de producent gebeld wordt in Parijs, zullen ze zich moeten beraden over de vraag of ze met deze combinatie toch een film willen maken. Ze denken terug aan de tijd dat ze de producent voor het eerst ontmoetten.
Externe links
Acteurs en actrices
Georgia Lorrison
Jonathan Shields
Harry Pebbel
James Lee Bartlow
Fred Amiel
Rosemary Bartlow
Victor "Gaucho" Ribera
Henry Whitfield
Kay Amiel
Syd Murphy
Video's en trailers
Reviews & comments

You_bastard
-
- 552 berichten
- 2201 stemmen
Leuke aan deze film is de manier hoe het verhaal verteld wordt. Namelijk Actrice Lana Turner, scenarist Dick Powell en regisseur Barry Sullivan halen herinneringen op in vorm van flashbacks aan harde producent Kirk Douglas.

vic
-
- 618 berichten
- 2464 stemmen
en dan toch maar 2.5 sterren geven? vond de manier van vertellen en natuurlijk kirk douglas erg goed. toch wel 3 sterren

Tonyvdb
-
- 1408 berichten
- 1168 stemmen
Een schitterende film.
Steengoede vertolkingen en een boeiend verhaal.
Kirk Douglas rules !
**** 4 op 5 ****

empirekees
-
- 1597 berichten
- 2401 stemmen
Drie verhalen, die van elkaar verschillen, wat de film zo interessant maakt. Goed acteerwerk over het algemeen.
4,5*

neo
-
- 15412 berichten
- 9804 stemmen
Het heeft wel iets weg van Two Weeks in Another Town, ook een film van Minnelli. Dit alles wel zonder de goede verhaalstructuur van The Bad. 3.5 sterren

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Weet iemand of het personage van Kirk Douglas op Hollywoodproducer Val Lewton is gebaseerd? de scene met die nepkatten deed me er aan denken

Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Dat wordt in veel recensies zo opgemerkt (en dan voornamelijk wegens Cat People, ja).

Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
David O. Selznick, die associatie hoorde ik het vaakst. The Bad and the Beautiful is trouwens een geweldige film. Een kritische kijk op Hollywood gemixed met film noir elementen.

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Geweldige film, daarnaast excellente performance van Kirk Douglas, Lana Turner en Gloria Grahame!
Terecht een Oscar voor Gloria Grahame.
Score 4*(IMDB 8*)
Prima DVD (R-1) trouwens, met vele interessante extra's, w.o. de Lana Turner Story.

Movsin
-
- 8100 berichten
- 8303 stemmen
Valt eigenlijk wel tegen. Een beetje kunstmatig. Dacht het ooit vroeger gezien te hebben en het toen te hebben goed gevonden. Nu niet meer...Time marches on...

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Films die gaan over het maken van films zijn meestal niet mijn ding. Dat deze film hierop een uitzondering vormt, komt in de eerste plaats door de geweldige cast. Vooral Kirk Douglas en Lana Turner speelden de sterren van de hemel. De waanzinnige autorit van Lana Turner nadat zij door Kirk Douglas de deur was gewezen zal mij altijd bijblijven. De mooie zwart-wit fotografie en de score zorgden voor extra sfeer in deze film over Hollywood.
3,5*

BASWAS
-
- 985 berichten
- 1126 stemmen
De film doet me sterk denken aan "Citizen Kane (1941)". Dit komt doordat het leven van een filmtycoon (Kirk Douglas) geschetst wordt via de ervaringen van drie mensen bij wie de tycoon een belangrijke rol in het leven gespeeld heeft. Dezelfde vertelwijze dus als in de film van Welles over een krantenmagnaat. Het aardige van de film van Minnelli (1952) is dat het een kijkje geeft achter de schermen van het leven in Hollywood in de jaren vijftig.
Sterke rol van Kirk Douglas. Lana Turner, in de rol van een steractrice in opkomst, viel enigszins tegen. Ze blijft steken in statisch mooi zijn. In twee scènes wordt ze van het doek gespeeld door een levendige Elaine Stewart in een bijrolletje. Wat een heerlijke visuele impact heeft deze actrice, vreemd dat ze nooit echt doorgebroken is.

BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Weet iemand of hier ooit nog eens een NL release van verschijnt?

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Een beetje vergeten klassieker, maar wel een erg goede. Een vlot vertelde, nauwelijks verouderde film met levendige personages en uitstekend acteerwerk. Het eerste verhaaltje , waarin we zien we hoe een jonge producer van B-films naar oscarwinnaars opklimt door sluwheid, lef en talent, is het leukste.
Qua opbouw en visuele stijl doet het inderdaad fel aan Citizen Kane denken, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van deze film.

scorsese
-
- 12543 berichten
- 10636 stemmen
Prachtige Hollywoodklassieker waarin een kijkje wordt gegeven in de keuken van Hollywood zelf destijds. Een goed gekozen opbouw met drie lange flashback-scenes zorgen ervoor dat de film onderhoudend blijft. Verder ziet het er allemaal goed uit en ook het camerawerk is bijzonder mooi. Kirk Douglas is erg sterk als de Hollywood-producent.

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Het kan aan mij liggen, maar bij het bekijken van een film van Vincente Minnelli heb ik altijd het gevoel dat er iets ontbreekt (m.u.v. Gigi, 1958). Zo ook deze keer. Je hebt een op zich intrigerend verhaal, waarin Hollywood zichzelf een spiegel voorhoudt, en je hebt een topcast met louter sterren. En toch is het eindresultaat matig; een film die niet beklijft. Ik zal de titel wel onthouden, maar de kans is groot dat ik over een tijdje niet meer weet ik waar deze film over ging en dat is toch niet mijn gewoonte.
Van de drie episodes, die de revue passeren, vond ik die met Dick Powell en een voortreffelijke Gloria Grahame nog het meest interessant. Het is dan ook deze episode, die de film net boven de middelmaat doet uitstijgen.

Roger Thornhill
-
- 5812 berichten
- 2326 stemmen
Weet iemand of hier ooit nog eens een NL release van verschijnt?

Roger Thornhill
-
- 5812 berichten
- 2326 stemmen
Ik keer m'n kont en er staat al een reactie -- dank je, goongumpa! Nee, helaas heb ik geen TCM. Ik heb het jaren met een VHS-tape van een BBC-uitzending van misschien wel 20 jaar geleden gedaan, maar de laatste videorecorder heeft de geest gegeven. . .

Bobbejaantje
-
- 2106 berichten
- 1969 stemmen
Topproductie met prachtige acteerprestaties - Kirk Douglas is geweldig maar dat geldt ook voor de anderen - en prima regie/camerawerk van Vincente Minelli en co. Goede score van David Raksin. Als kijker voel je dat deze film over Hollywood uit het leven gegrepen is. De keiharde strijd om aan de top te geraken in de moviebusiness wordt prima weergegeven, waarbij geen schaduwzijde onverlet wordt gelaten. Goeie dialogen, waarbij met regelmaat one liner wijsheden/cynismen worden afgevuurd. Je vraagt je als kijker af bij wie de inspiratie vandaan gehaald is.
Enige vraag die ik me stelde bij de verhaalstructuur. De film bestaat uit hoofdzakelijk uit drie lange flashbacks van drie betrokkenen die elk met voice over hun verhaal doen. Toch zijn er in die flash backs scenes te zien waarvan de betrokkene zelf niet van op de hoogte kan zijn, wat technisch gezien niet klopt. Maar uiteindelijk is dat maar een detail, en doet geen sikkepit af van het kijkplezier.
Deze film begeeft zich op de rand van satire maar is toch vooral een - sterk - noirish drama. Zeker een aanrader voor liefhebbers van het oudere werk.

Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
Een film met veel potentieel waar uiteindelijk niet genoeg mee wordt gedaan. Het uitgangspunt is interessant: een zelfzuchtige, zelfdestructieve, manipulatieve, slijmerige Hollywood producer en professionele 'heel' treedt in de voetsporen van zijn vader en steekt messen in de rug van eenieder die zijn pad durft kruisen. De film bestaat uit drie verschillende flashbacks, verteld vanuit het standpunt van respectievelijk een regisseur, actrice en schrijver die allen door de befaamde Jonathan Shields zijn besodemieterd. Je zou denken dat het een mooie gelegenheid vormt om een kritische blik te werpen op de filmindustrie, maar helaas draait het eerder uit op een redelijk tam en saai romantisch drama, waarin de slechterik slechts wordt aanzien als een product van zijn omgeving. De confrontatie op het einde wordt op een onnozele wijze omzeild en er wordt zowaar compassie opgewekt door de drie 'slachtoffers' rond de telefoon te verzamelen. Een totaal ongepast einde, vooral voor de schrijver die zijn vrouw indirect is verloren ten gevolge van Shields' sluwe manoeuvres. Onvergeeflijke daden worden onder de mat geveegd en het einde voelt aan alsof de makers zich neerleggen bij de verraderlijke natuur van Hollywood. Acteerwerk en regie zijn zeer goed. Douglas blijft een persoonlijke favoriet.

Flavio
-
- 4750 berichten
- 5036 stemmen
Ik ben niet bepaald fan van de films van Minnelli, maar dit is toch wel een sterke film, de beste die ik tot nu toe van hem zag. Ik hou ook wel van films over het maken van films, dat scheelt. Douglas is geweldig als Jonathan, een opportunistische charmeur annex klootzak die vriendschappen misbruikt om er zelf beter van te worden. Lana Turner vond ik ook goed als de labiele Georgia. Het kan haast niet anders of Minnelli heeft zijn ervaringen met Judy Garland, van wie hij recent was gescheiden, hiervoor gebruikt, al lees ik elders dat Diana Barrymore als inspiratie diende.
Het is sowieso verleidelijk de film als de cinema-variant te zien van de sleutelroman. Selznick is hier al genoemd en die Europese regisseur met zijn Duitse naam, zou dat niet von Sternberg kunnen zijn? De schrijver Bartlow en zijn vrouw zouden dan weer gebaseerd zijn op F. Scott Fitzgerald en Zelda. Maar ook los van het who's who spelletje is The Bad and the Beautiful een mooi inkijkje in Hollywood, goed geacteerd en boeiend tot het einde. Mooi camerawerk ook, geweldig bv hoe die schaduw over Georgia valt als ze Jonathan om de nek vliegt en dan Lila op de trap ontwaart (een kleine maar fijne rol van Elaine Stewart).
Een totaal ongepast einde, vooral voor de schrijver die zijn vrouw indirect is verloren ten gevolge van Shields' sluwe manoeuvres. Onvergeeflijke daden worden onder de mat geveegd en het einde voelt aan alsof de makers zich neerleggen bij de verraderlijke natuur van Hollywood.
Dat laatste klopt wel maar ik vond het daardoor juist wél passend, als een soort dubbele ironie. Het tekent Hollywood waarin mensen die elkaars bloed wel kunnen drinken de beste vrienden zijn op celluloid. Scrupules verdwijnen als sneeuw voor de zon als een goede film in het verschiet ligt.

Dievegge
-
- 3093 berichten
- 7995 stemmen
Het oude studiosysteem van Hollywood wordt vaak bekritiseerd, maar ze waren ruimdenkend genoeg om zichzelf te parodiëren. Strikt genomen lagen de MGM-studio’s in Culver City, net ten zuiden van Hollywood. Verschillende personages en incidenten zouden door de realiteit geïnspireerd zijn. Shields lijkt op David O. Selznick, en het rolletje van Leo G. Carroll op Hitchcock. Het is echter niet noodzakelijk om alle inside jokes te begrijpen. Toepasselijk is dat ze problemen hadden met censuur en met een acteur die op de zwarte lijst stond (Ned Glass, het grappige mannetje van de kostuumafdeling).
Bijzonder is de tijdstructuur. In de omkadering in het heden leren we een regisseur, een actrice en een schrijver kennen. De hoofdmoot bestaat uit drie grote flashbacks, telkens rond een van hen. Tussen deze persoonlijke geschiedenissen bestaan parallellen. Alle drie werden ze beduveld door dezelfde producent, hetzij op professioneel, hetzij op romantisch vlak. Er zitten twee vormen van ironie in. De man die hen bedrogen heeft, is ook degene die hun carrière lanceerde. Alle drie zweren ze nooit meer met Shields te willen werken, maar het einde laat zich raden.
Kirk Douglas speelt een megalomane manipulator met woede in z’n stem en in z’n ogen. Lana Turner wordt op een feestje door mannen omringd zoals een kaarsvlam door motten. Ze draagt wit bont, tegenover de donkere jurk met wespentaille van haar liefdesrivale. Gloria Grahame won een Oscar met slechts 9'32" schermtijd.
Het is mooi in beeld gebracht. Weelderige trappen, ruikers en juwelen tonen de luxe van Tinseltown. Licht en schaduw worden dramatisch aangewend. De hectiek van een première wordt getoond, met op de achtergrond bioscoopaffiches uit 1935. De industrie houdt zichzelf even een spiegel voor, om daarna weer voort te razen.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30793 berichten
- 5344 stemmen
Ik dacht dat ik de film al een keer gezien had. Maar kan me ook vergist hebben. Een heerlijke film wel over een filmproducent die de mensen om zich heen zo hard behandelde dat ze niet meer met hem willen samenwerken. Via flashbacks zien we hoe dat verlopen is.
Ik ben niet zo'n grote fan van Douglas, maar hier doet hij het best goed. En het klikt wel met de andere hoofdkarakters. Het is een veilig zelfkritiek op Hollywood en de filmindustrie. Hoe hard het wereldje is en hoe mensen gebruikt worden om het eigen doel te bereiken. Al blijft het dubbel doordat ze op het einde wat laten uitschijnen dat de drie figuren toch wel grote successen hebben gekend door de samenwerking met de producer. Alsof dat het leed dat ze hebben meegemaakt kan goedpraten....
Een mooie film waarin actrice Gloria Grahame terecht de Oscar voor beste bijrol kreeg. Ze viel mij meteen op in deze film, toch in een vrij kleine rol naast de 4 hoofdrollen.
Het laatste nieuws

Deze tien series op Prime Video worden op dit moment het meest gestreamd

Binnenkort op Netflix: Adam Sandler keert terug in het langverwachte vervolg op 'Happy Gilmore'

Regisseur Carl Rinsch aangeklaagd voor fraude en witwassen na verduisteren miljoenen van Netflix

'All The Money in The World' van Ridley Scott vrijdagavond te zien op televisie
Bekijk ook

Idi i Smotri
Drama / Oorlog, 1985
740 reacties

Imitation of Life
Drama, 1959
38 reacties

Mildred Pierce
Drama / Film noir, 1945
50 reacties

Harlan County, U.S.A.
Documentaire, 1976
11 reacties

A Letter to Three Wives
Drama / Romantiek, 1949
19 reacties

Fury
Drama / Film noir, 1936
42 reacties
Gerelateerde tags
film bedrijfbioscooprise and fallflashbackhollywoodzwart en witproducertold in flashbackdriving in the rainmotion picture studio
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.