
The Bad and the Beautiful (1952)
Verenigde Staten
Drama / Romantiek
118 minuten
geregisseerd door Vincente Minnelli
met Kirk Douglas, Lana Turner en Walter Pidgeon
Hij is waarschijnlijk de minst populaire producent in de filmindustrie, maar hij is bereid nu een film te maken als hij de regisseur, schrijver en actrice van zijn keuze kan contracteren. De drie van zijn keuze zijn bekenden van hem, maar ze hebben ieder voor zich voorgenomen nooit meer met hem te werken. Terwijl de producent gebeld wordt in Parijs, zullen ze zich moeten beraden over de vraag of ze met deze combinatie toch een film willen maken. Ze denken terug aan de tijd dat ze de producent voor het eerst ontmoetten.
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=T4mG-4HBn1w
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Steengoede vertolkingen en een boeiend verhaal.
Kirk Douglas rules !
**** 4 op 5 ****
4,5*
David O. Selznick, die associatie hoorde ik het vaakst. The Bad and the Beautiful is trouwens een geweldige film. Een kritische kijk op Hollywood gemixed met film noir elementen.
Terecht een Oscar voor Gloria Grahame.
Score 4*(IMDB 8*)
Prima DVD (R-1) trouwens, met vele interessante extra's, w.o. de Lana Turner Story.
3,5*
Sterke rol van Kirk Douglas. Lana Turner, in de rol van een steractrice in opkomst, viel enigszins tegen. Ze blijft steken in statisch mooi zijn. In twee scènes wordt ze van het doek gespeeld door een levendige Elaine Stewart in een bijrolletje. Wat een heerlijke visuele impact heeft deze actrice, vreemd dat ze nooit echt doorgebroken is.
Qua opbouw en visuele stijl doet het inderdaad fel aan Citizen Kane denken, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van deze film.
Van de drie episodes, die de revue passeren, vond ik die met Dick Powell en een voortreffelijke Gloria Grahame nog het meest interessant. Het is dan ook deze episode, die de film net boven de middelmaat doet uitstijgen.
Weet iemand of hier ooit nog eens een NL release van verschijnt?