

Genre: Western / Komedie
Speelduur: 94 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: George Marshall
Met onder meer: Marlene Dietrich, James Stewart en Mischa Auer
IMDb beoordeling:
7,6 (11.980)
Gesproken taal: Engels en Russisch
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Destry Rides Again
"They make the fighting sinful west blaze into action before your eyes!"
De activiteit van het stadje concentreert zich in de saloon. Na een poker spel, waarmee een hele lap grond verspeeld wordt, wordt de sheriff vermoord. De beroemde Destry wordt erbij gehaald om met tinnen ster maar zonder wapens de dader op te knopen. De salooneigenares Frenchy laat zelfs hem niet ongeroerd.
Externe links
Acteurs en actrices
Tom Destry Jr.
Frenchy
Boris
Washington Dimsdale
Kent
Gyp Watson
Bugs Watson
Janice Tyndall
Lily Belle
Loupgerou
Video's en trailers
Reviews & comments

lezertje
-
- 938 berichten
- 0 stemmen
‘Suggested by Max Brand/s novel ‘Destry rides again’ staat er op de begintitel te lezen. Dat klopt, want het enige dat de film en het boek gemeen hebben is de titel, de achternaam van de protagonist. (In de film Tom, in het boek Harry Destry. ), de naam van de saloon ‘Last chance saloon’ en het feit dat Destry met en zilveren speld op zijn vest rondloopt. Ook eerdere verfilmingen met Tom Mix uit 1932 en de film ‘Destry” (1954) ook van regisseur George Marshall met Audie Murphy als de titelheld hebben weinig met het originele boek te maken. Waarom? Het verhaal over een jonge wildebras die onschuldig is veroordeeld en na zes jaar gevangenisvrij komt en vervolgens de juryleden achtervolgd, die hem schuldig verklaarden omdat dat de enige manier was om het uit het stadje Wham te krijgen, leent zich prima voor verfilming. Bezwaarlijk is dit niet. Het scenario biedt voldoende spanning en humor.
Dat de film in Nederland de titel ‘De wilde engel’ kreeg, sloeg natuurlijk op de aanwezigheid van Marlene Dietrich, als de shagjes rollende saloonzangeres Frenchy. die met ‘Der blaue Engel’ (1930) wereld beroemd werd.
Ondanks dat dir de eerste wedstern was waarin James Stewart. Optrad voelde hij zich duidelijk in zijn elementen. Zijn rol van deputy Tom Destry, de naïef ogende maar rechtschapen man van ‘law and order’, die elke vijand doorziet en hem steeds een stap[je voor is (Wat dat betreft is het wel een echte Max Brand held), past hem perfect. Het script van Felix Jackson, Getrude Purcell en Henry Myers bood hem voldoende ruimte om zijn droogkomische kant te laten zien. Als een ware filosoof onderwijst hij de mensen die hem omringen met verhalen over zijn vele vrienden
(‘I used to have a friend’).
Hulpsheriff Destry wordt terzijde gestaan door twee leuke sidekicks: Charles Winniger als sheriff Walsh (die voor een leuke running gag zorgt door constant in gevecht te zijn met zijn uit zijn broek hangende overhemd) en Mischa Auer als de Rus Boris, die graag cowboy wil worden.
Tijdens de scène waarin Frenchy Destry vertelt dat zij naar New Orleans vertrekt is duidelijk te zien dat er tussen Dietrich en Stewart meer was dan alleen maar een collegiale relatie.
Het prima script en de fijne cast zorgen voor een ongekende westernklassieker.

mrklm
-
- 6435 berichten
- 7357 stemmen
Dit is veruit de leukste western die ooit gemaakt is en het is er ééntje die om verschillende redenen de legendarische status verdient die het nog steeds heeft. Laat ik beginnen met het noemen van regisseur George Marshall, die uit al zijn acteurs, maar vooral [en dit maakt het zo bijzonder] uit de tientallen figuranten een enorme dosis enthousiasme en energie heeft weten te halen. Dat zie je direct in de openingsscène, waarin je kennis maakt met het stadje ‘Bottleneck’. Het is werkelijk een puinhoop daar, met mannen die, in de meeste gevallen in zwaar beschonken toestand, joelend en schreeuwend in het wildeweg in de lucht schieten en elkaar de harses inslaan. De boodschap is zeer duidelijk: dit is een stadje waar de wet geen grip op heeft. In de saloon maken we kennis met de belangrijkste bewoners van Bottleneck en binnen een paar minuten weten we wie hier werkelijk de dienst uitmaken en dat met een minimum aan dialoog. Er is Frenchy [Marlène Dietrich] de saloonzangeres die alle mannen om haar vinger windt met haar charmes, Kent [Brian Donlevy] de eigenaar van de saloon die niet alleen vals speelt bij poker maar ook een scherpschutter is, Slade [Samuel S. Hinds], de tabakkauwende burgemeester die onder één hoge hoed speelt met Kent en alles op zijn beloop laat. En niet te vergeten Washington Dimsdale [Charles Winninger], een klein, oud mannetje dat, door een combinatie van zijn reputatie als de dorpsdronkaard en zijn opgeblazen verhalen over de tijd dat hij werkte met revolverheldTom Destry, door niemand serieus wordt genomen. Wanneer sheriff Keogh [Joe King] Kent besluit te confronteren met zijn frauduleuze praktijken, schiet Kent hem neer en roepen de aanwezigen in de bar ter plekke Washington uit tot de nieuwe sheriff. Die neemt zijn taak echter serieus op en roept de hulp in van Tom Destry Jr [James Stewart]. Die blijkt bij aankomst echter niet gewapend te zijn met pistolen, maar met een innemende glimlach en amusante anekdotes. Hoe moet hij nu orde en gezag herstellen in dit door-en-door corrupte stadje?
Dietrich leek in 1939 over haar hoogtepunt te zijn maar is hier perfect gecast in een rol waarin ze alle remmen los mag gooien en afrekent met het imago van de koele verleidster. Ze rookt, drinkt, danst en feest er lustig op los en laat hier voor het eerst de ongetrainde, maar authentieke en unieke zangstem horen waarmee ze het opzwepende ‘Little Joe’ zingt en ‘See What The Boys In The Backroom Will Have’, één van de absolute Dietrich- evergreens. Stewart overtuigt als de quasi-sullige Destry die later wel degelijk van wanten blijkt te weten. Winninger heeft de lachers op zijn hand, evenals Mischa Auer als een Russische immigrant met een sterk eergevoel]. Billy Gilbert is ook hilarisch als de salooneigenaar die het wangedrag van zijn klanten met lede ogen toeziet. Maar hoe goed de cast ook is, de meeste krediet gaat wat mij betreft uit naar regisseur Marshall. Want één van de andere hoogtepunten is een ‘barn dance’ met Dietrich, Stewart en tientallen figuranten die dusdanig los gaan dat de camera duidelijk moeite heeft om de actie te volgen. Zelden was een barn dance zo enerverend! Wellicht is de beroemdste scène uit de film die waarin Lily Belle [Una Merkel] Frenchy te lijf gaat omdat die haar man van zijn broek heeft beroofd. Merkel en Dietrich gaan er echt vol in en het gevecht, waar geen stand-in aan te pas kwam, is onvergetelijk omdat het volstrekt spontaan en ongeregisseerd lijkt. En wanneer Stewart op weinig subtiele wijze een einde maakt aan het gevecht, gaat Dietrich hem nog eens te lijf in een scène die zijn weerga niet kent. Dietrichs woede en Stewarts grijns maken dit definitief tot het ultieme saloon-gevecht. Marshall is er op één of andere manier in geslaagd om een sfeer van beheerste chaos te creëren die het kijkplezier enorm verhoogt. In de verrassende finale weet hij bovendien op zeer effectieve wijze drama in te bouwen in dit tot dan toe vooral hilarische verhaal. Dat Marshall je toch nog een brok in de keel weet te bezorgen, onderstreept het vakmanschap dat deze niet al te beroemde regisseur in deze film aan de man brengt in deze heerlijke westernkomedie met twee van de grootste sterren uit de filmgeschiedenis op het top van hun kunnen.

kos
-
- 45670 berichten
- 8228 stemmen
Humor staat me meestal niet zo aan bij dit soort westerns.
Maar moet zeggen dat het hier niet heel vervelend is.
Met Dietrich heb ik ook nooit zoveel maar good old Steart is weer goed als altijd en het verhaaltje is uiterst vermakelijk.

Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
Mr. Smith Rides Again. Stewart duikt opnieuw op als personificatie van gerechtigheid en weet op laconieke wijze alle conflicten in de kiem te smoren. Persoonlijk vind ik een pacifist in een western even passend als een tang op een varken. Gelukkig toont de goedaardige sheriff ook enkele tekenen van agressie en schiet hij even voor het einde alsnog in actie. Het verhaal laat echter geen blijvende indruk na, mede door het luchtige acteerwerk en de doorlopende aanwezigheid van comic relief. De dood van 'Frenchy' wordt bijvoorbeeld helemaal geminimaliseerd door een totaal irrelevante 'running gag' op het einde. Net zoals in 'The Blue Angel' zet Dietrich een overtuigende femme fatale neer en het samenspel met Stewart is niet bepaald slecht. De slechteriken op hun beurt stralen weinig of geen dreiging uit en worden in feite overschaduwd door slapstick en andere ongein. Zo komt het 'goed versus kwaad' thema niet tot zijn recht. Middelmatig.

Het laatste nieuws

De tien best beoordeelde films van de jarige Sarah Jessica Parker (58)

HBO Max-kijktip: Ongelofelijke waargebeurde WOII-film 'Elser' van 'Der Untergang'-regisseur

Oscarwinnende film 'Training Day' van Antoine Fuqua vanavond op Paramount Network

'Smile'-actrice Caitlin Stasey (32) stapte over naar erotische sector: 'Praktisch hetzelfde'
Bekijk ook

I Am a Fugitive from a Chain Gang
Misdaad / Drama, 1932
44 reacties

Im Lauf der Zeit
Drama / Roadmovie, 1976
20 reacties

The Miracle Worker
Drama / Biografie, 1962
27 reacties

The Desperate Hours
Film noir / Drama, 1955
35 reacties

3:10 to Yuma
Western, 1957
121 reacties

Angels with Dirty Faces
Misdaad / Drama, 1938
76 reacties
Gerelateerde tags
deputyzwart en witlawman
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.