Control Room (2004)

Documentaire

geregisseerd door Jehane Noujaim
met Hassan Ibrahim, Samir Khader en Deema Khatib

Deze documentaire geeft een beeld van de internationale perceptie van de oorlog in Irak, in tegenstelling tot die in de Verenigde Staten. Er wordt gefocust op Al-Jazeera, de meest populaire nieuwszender in de Arabische wereld. De zender wordt door het Pentagon beschuldigd van het brengen van nieuws in een te gekleurd (lees: pro-Irakees) perspectief, en wekt hun woede door het uitzenden van beelden van burgerslachtoffers en overleden Amerikaanse soldaten.

Alweer zo'n enorm goede documentaire (dit is voor mij een beetje het jaar van de documentaires). Ditmaal de mediakant in de Arabische wereld belichtend tijdens de oorlog in Irak, in het bijzonder nieuwszender Al Jazeera, maar ook andere media en Westerlingen komen aan bod.

Perfecte aanvulling op Outfoxed eigenlijk.
Al komt Al Jazeera er in deze docu heel wat beter van af dan Fox in de andere film, al was het maar omdat hier de enorme drang naar integriteit van Al Jazeera naar voren komt. Bovendien een ontluisterend beeld van wat de bevolking daar daadwerkelijk denkt van de oorlog.

Ben ik nu het slachtoffer van propaganda geworden door al deze films? Misschien, maar ik denk van niet en het is in ieder geval erg boeiend .

Hoe meer informatie, hoe meer verwarring zeggen ze wel eens, en dat klopt wel, maar een breder perspectief biedt het ook wel.

FisherKing
kos schreef:

Begint goed in 2005

Ehm... .

Was gisteren op Canvas te zien. Niemand opgemerkt blijkbaar.

avatar van De Knip
Zoals het beeld wat geschept wordt in het plot hierboven, zo denkt de Arabier over de Amerikaanse verslaggeving. Propaganda van 2 kanten. Interessant, maar het zegt precies hoe het zit met de verslaggeving. Komt geloofwaardig over, maar welke zijde wordt nu echt belicht? Is maar net wat voor draai je er aan geeft.

En het hoe en het waarom de oorlog is begonnen en wat de Arabier denkt over de inval van de Amerikanen, is aardig in beeld gebracht. Eerlijk gezegd werd Al Jazeera mooi afgetroefd met de show van de V.S. tijdens de val van Saddam. Men ging slecht om met verlies, maar er was dan ook 24 uur daarvoor iets gebeurd met martelaar Tarek. Zo worden feiten in een ander daglicht gesteld.

Hoe 2 werelden van leugens en schijnwaarheden een oorlog misschien wel versterkt hebben en haat jegens elkaar:

***1/2

Diesel
Verplichte kost, het liefst in combinatie met Uncovered: The War on Iraq, Noam Chomsky: Rebel Without a Pause, Gunner Palace en Why We Fight. Outfoxed en Unconstitutional lijkt me ook wel wat.

avatar van LittleBox
Waarom toch in godsnaam op zo'n onchristelijk tijdstip?! Als de publieke omroep nou eens begint dit soort films om half negen uit te zenden...