Lost Horizon (1973)

Fantasy / Muziek

geregisseerd door Charles Jarrott
met Peter Finch, Liv Ullmann en Sally Kellerman

Nog tijdens de vredesbesprekingen brak de hel los en nu zijn de vliegtuigen niet aan te slepen om iedereen te evacueren. Hun vliegtuig wordt gekaapt en niet naar Hong Kong gevlogen maar naar het land waar eerlijkheid en aardig zijn nog wet zijn: Shangri-La.

avatar van mrklm
Deze film is prima te pruimen, zolang het zich maar niet afspeelt in Shangri-La. De eerste 40 minuten zijn goed gemaakt, zelfs best spannend. Maar zodra Chang [John Gielgud] een aantal Europese overlevenden van een vliegtuigcrash in de Himalaya's naar dat paradijs heeft gebracht, zakt de film volledig door het ijs. Dan worden we onderworpen aan het eerste muzikale intermezzo en vanaf dat moment gaat het bergafwaarts met abominabele liedjes die je werkelijk doen verlangen naar The National Bim Hour uit The Apple (1980). Muzikaal ontoegankelijk en voorzien van teksten die totaal niet lopen - iets waar de acteurs duidelijk moeite mee hebben - en die vaak nergens op slaan. Mijn persoonlijke dieptepunt is "If I Could Go Back" van Peter Finch, maar de onderlinge kwaliteitsverschillen zijn klein, helaas.