Dennis the Menace (1993)

Alternatieve titels: Stennis met Dennis | Dennis de Bengel

Komedie / Familie

geregisseerd door Nick Castle
met Walter Matthau, Mason Gamble en Joan Plowright

Overal waar de vijfjarige Dennis komt, laat hij een spoor van vernieling en rotzooi achter en het lijkt wel of zijn buurman, meneer Wilson, er het meest wordt door getroffen. Als blijkt dat zijn beide ouders ver weg moeten voor een zakenreis, moet Dennis logeren bij zijn buren. Dit tot grote tegenzin van meneer Wilson, die een belangrijk avondje in het verschiet heeft met veel gasten. Hij is als de dood dat Dennis het met zijn streken zal verpesten. Ondertussen is er een dief in het kleine stadje aanwezig, die alle waardevolle spullen van nietsvermoedende inwoners meeneemt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben net te oud om dit te kunnen zien als kind. Voor kinderen moet dit nog wel werken, maar de humor is zo flauw en voorspelbaar. Ik kende Denice de Menace enkel van strips en enkele tekenfilmafleveringen. Toen was dat nog wel leuk, maar de filmversie slaagt er geen moment in om een glimlach uit te lokken. Waar home alone nog wat slapstick probeert te geven, is dit gewoon beschamend met momenten. Enkel voor de kids, maar wel als de ouders dan iets anders kunnen gaan doen en niet mee hoeven te kijken.

avatar van Lexcoaster
Zelfs als klein kind vond ik dit al kinderachtig...

avatar van MovieHolic
Lexcoaster schreef:
Zelfs als klein kind vond ik dit al kinderachtig...

Lol inderdaad ja, toen had ik meer op met Home Alone.
Dit heeft me nooit kunnen boeien.

avatar van SnakeDoc
Nummer 99 in de flop 100, tsss, dit is een prachtige jeugd film man!
Echt een familie film.

Top voor kleine kinderen!

avatar van movie acteurs
Leuke film die ik vroeger erg vaak keek. Net zoals de tekenseries. Walter Matthau speelt Mr. Wilson erg leuk en ondanks dat het vroeger iets leuker was blijft het nog wel erg vermakelijk. 3,5.

Hartstikke gave kinder-film !

Net als Home- alone, Free willy etc.
Als je deze film niet kent, is Dennis the Menace is een gemis in je opvoeding. Mijn mening uiteraard.

3.5 sterren voor dit stukje ondeugd !

zonde dat z'n jeugdsentiment hier beland is. De beoordeling had zeker hoger moeten zijn er zijn zoveel slechtere films. De scenes met dennis en die zwerver en mr wilson niet te vergeten die zijn toch behoorlijk grappig.

avatar van 1311811
Deze film heb ik ook tig keer kunnen zien! Jammer van deze 2,02...

avatar van Elineloves
SnakeDoc schreef:
Nummer 99 in de flop 100, tsss, dit is een prachtige jeugd film man!
Echt een familie film.

Top voor kleine kinderen!

Erg zonde inderdaad, maar nu niet meer zo te zien. Ik kan me herinneren dat ik vroeger stiekem een schijthekel aan Dennis had, en altijd medelijden had met de buurman... maar ik wou deze film toch altijd weer zien. Daarna kwam er geloof ik nog een tekenfilmserie van, maar dat vond ik veel minder interessant dan deze film. Naarmate je ouder wordt is de film natuurlijk niet meer je-van-het, maar als kind zijnde was het genieten geblazen. 2.5 omdat ik er vroeger plezier aan had.

avatar van AnthonyG.
Eén brok jeugdsentiment deze film, heb hem onlangs eens herbekeken en nog steeds goed gelachen. (wel minder dan toen ik klein was, maar dat is ook niet meer dan normaal)

1 ster verdient ie zeker aangezien ik er als kind wel mee kon lachen.

avatar van DwarreI
Als kind vond ik deze film altijd erg vermakelijk, en voor die doelgroep is 'Dennis de Bengel' ook bedoeld natuurlijk. Als ik de film nu als volwassene zou beoordelen dan zou ik waarschijnlijk niet hoger dan 1'* uitkomen, maar als oudere moet je hier ook helemaal niet meer naar kijken natuulijk..

avatar van TragieStar.*
Deze film zovaak bekeken vroeger als kind. Vond het een hele leuke film, en vooral de zwerver vond ik dood eng, eigenlijk nog steeds wel
Verder niet teveel bij nadenken, maar een leuke kinderfilm. Snel maar eens overzien.

avatar van Boogeyman
TragieStar.* schreef:
vooral de zwerver vond ik dood eng, eigenlijk nog steeds wel

Zal het niet verder vertellen hoor

avatar van lars-pixar
Dennis the Menace, een leuke familie film om een keer te kijken, het verhaal is leuk en daarin is wat matig geacteerd vond ik.De grappen vond ik erg slecht, het decor (of studio) vond ik erg zoete kleur hebben een beetje nep. 2,0*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Jeugdsentiment moet je eigenlijk nooit op latere leeftijd terugkijken. Maar heel soms zorgt zo'n film van toen ook nu een vrij aangename verrassing. Dennis the Menace was vroeger een grote favoriet, maar de kinderfilm blijkt voor mij weinig aan kracht te hebben verloren. Met andere woorden; ik heb nog steeds prima genoten van de streken van het blonde eigenwijze rotjochie.

Dennis the Menace bevat een alleraardigst sfeertje. Visueel is het allemaal erg kleurrijk en de film is tevens lekker vlot, mede dankzij de sterke muziek van Jerry Goldsmith. Beetje de sfeer die Home Alone, ook geschreven door John Hughes, uitstraalt. Overigens houden de vergelijkingen met die populaire kerstfilm daar nog niet op, want de bekende slapstick van Home Alone is ook hier aanwezig. Daarnaast bevat de film een paar alleraardigste vertolkingen. Matthau is als vanouds uitstekend op zijn plek en wordt bijgestaan door een bijzonder sympathiek-ogende Joan Plowright als zijn vrouw. Stanton en Thompson doen het verder leuk als Dennis' ouders en Christopher Lloyd is noemenswaardig als schurk Switchblade Sam, mede door zijn eigen geweldige theme. Hij ziet er overigens ook erg tof uit.

Nu heeft Hughes in de jaren '90 zeker niet zijn beste films afgeleverd als scenarist, maar wat mij betreft valt Dennis the Menace nog binnen zijn alleraardigste latere films. Een heel pak beter dan de films die rond diezelfde tijd van zijn hand kwamen. En met de enige echte Michael Myers in de regiestoel en een uitstekende cast voor de camera is er een prima kinder/familiefilm afgeleverd. Zo blijkt maar weer dat een jeugdsentiment toch nog erg kan meevallen op latere leeftijd.

Een aangename herziening. Verhoogt naar 3,5 sterren.

avatar van K. V.
Deze film eens herbekeken en 'k moet zeggen dat het nog steeds een leuke familiefilm is. Toch een aantal keren moeten lachen, met als hoogtepunt toch wel de glimlach met kauwgum tandjes Niet Dennis, maar Mr. Wilson (Walter Matthau) was echt wel de ster van de film.
Kortom een toffe familiefilm die zeker eens het bekijken waard is.

avatar van Phantasm
Valt voor een keertje te doen, meer gericht op kinderen die dit wel leuk zullen vinden.

avatar van MizKriz
vrij wel leuke film,
echt zo het klassieke familie verhaal,
humor, flauw, maar zo flauw dat ik ermee blijf lachen.

toch een 3*

avatar van Beertje45
De grappen zijn erg voorspelbaar, maar vond het in zijn geheel wel leuk, vooral Walter Matthau vind ik steeds erg kostelijk. De man heeft gewoon een grappige kop. Ook Christopher Lloyd was perfect gecast als zwerver-boef. Dat kleine jongentje speelt zijn rolletje van Dennis ook behoorlijk. Begrijp niet helemaal wat sommige movie-meter bezoekers zo slecht vinden aan die jonge knaap, hij speelt gewoon een rol, hoor. Leuk en vlot familievermaak

avatar van TragieStar.*
Gisteren nog maar eens herkeken, en het is en blijft een erg leuke kinder/familiefilm. De kleine Dennis is perfect in alle puntjes, en hij ziet er zo schattig uit! De rest van de cast vormen erg leuke en mooie bijrollen.

Vroeger vond ik deze film best eng, maar daar ben ik nu gelukkig overheen al blijft Christopher Lloyd gewoon altijd wel een klein beetje eng in deze rol en vooral zijn look natuurlijk.

avatar van Beertje45
Chainsaw schreef:

Een aangename herziening. Verhoogt naar 3,5 sterren.
Ik geef meestal mijn mening over films van bij de eerste kijkbeurt, later vind men bepaalde films minder of meer waard, maar ik hou het meestal bij de eerste ervaring

avatar van alexspyforever
Nuja als allemaal volwassenen gaan stemmen op een film die echt gericht is op kinderen dan krijg je dit soort lage scores. Ik heb deze op latere leeftijd gezien en vond deze bij een eerste kijkbeurt toch wel heel vermakelijk. Je moet hier geen complex verhaal verwachten. De humor is van het Home Alone gehalte. Ik heb toch moeten lachen met de scènes waarin Mr Wilson en de bandiet (geweldig vertolkd door Christopher Lloyd) het slachtoffer werden van de niet altijd gewilde kwajongensstreken van Dennis.

avatar van sateck
Als klein kind erg van genoten. Een keer of 10 gezien, denk ik. Nu hoef ik hem niet meer te zien, als ik dat zo lees hier haha

Ik snap die lage score niet. Leuk voor jong en oud en Mr. Wilson is toch super gespeeld!!!!!!

avatar van Brix
Hm, aardig, maar kan bij verre niet tippen aan de gelijknamige TV serie met Jay North in de hoofdrol (1959-1963)
De hele cast was geweldig destijds.
Daar was/ben ik echt fan van, onvergetelijk.

avatar van Metalfist
I've only been around for 5 years. There's a lot of stuff I don't know

Ik moet Dennis the Menace vroeger wel gezien hebben, sommige fratsen van Dennis kwamen me nog wel bekend voor, maar dat moet sowieso van voor mijn MovieMeter tijd zijn geweest. Zo af en toe kom je tijdens het zappen echter nog wel eens iets tegen en gisteren begon de film juist. Een tijdje blijven hangen en aangezien ik het begin best leuk vond, ben ik uiteindelijk voor de gehele speelduur blijven hangen.

Op zich ook geen spijt van, want dit is nog een vermakelijk filmpje geworden. Dennis the Menace is en blijft een kinderfilm en is dan ook voor een bepaald publiek gemaakt, maar dat neemt niet weg dat hier nog wel toffe scènes tussen zitten. Leukste is de strijd met Switchblade Sam (wordt die effectief zo genoemd in de film trouwens? IMDB crediteert Lloyd met deze naam maar ik had de indruk dat hij nooit echt een naam had gekregen in de film) maar de interactie tussen Dennis en George is ook wel fijn. Verder een plot dat een platgetreden pad volgt dat nooit voor enige verrassing zorgt, maar storen doet dat niet. Gelukkig ook niet teveel kinderen in het verhaal. Dat Dennis de hoofdrol speelt is logisch natuurlijk, maar ik ben blij dat zo'n type als Margaret niet teveel in de film voorkomt. Kan me niet voorstellen dat een kind dat een leuk personage vind, maar bon.

Toffe cast in ieder geval. Walter Matthau is ideaal als Mr. Wilson en draagt een groot deel van de film. Sowieso altijd wel fan geweest van de man (Grumpy Old Men!) en hij heeft een leuke chemie met Mason Gamble. Aangenaam verrast eigenlijk door Gamble trouwens. Kindacteurs hebben meestal geen goede reputatie, vaak ook terecht, en in de handen van Gamble wordt Dennis een irritant rotjoch maar toch wel één waar je ook sympathie voor krijgt. Fijn ook om Lea Thompson nog eens in iets terug te zien. Kleine rol weliswaar als de moeder van Dennis, maar sinds Howard the Duck ben ik er grote fan van. Ze wordt hier trouwens ook herenigd met haar co-star uit Back to the Future aangezien Switchblade Sam door niemand anders dan Christopher Lloyd wordt gespeeld. Praktisch onherkenbaar, maar wel erg leuk gedaan.

Ach, ik zal waarschijnlijk in een goede bui zijn geweest. Ik heb me er gisteravond wel mee geamuseerd, maar echt hoogstaand is dit natuurlijk ook weer niet. Het is vanwege een leuke cast dat dit nog net dat beetje extra krijgt. Die andere delen laat ik links liggen.

Kleine 3.5*