The Enemy Below (1957)

Oorlog

geregisseerd door Dick Powell
met Robert Mitchum, Curt Jürgens en Theodore Bikel

De mannen aan boord van de Amerikaanse torpedojager 'Haynes' vervelen zich en dromen van een beetje actie. Murell, hun kapitein, dragen ze geen warm hart toe. Hij sluit zich een hele dag op in zijn kajuit en lijkt een zwakkeling. Ze weten niet dat Murrell een ervaren en dapper officier is. Tijdens zijn laatste zeeslag raakte hij echter gewond en bij een luchtaanval kwam zijn Engelse bruid om het leven. Sindsdien houdt hij zich op de achtergrond. Hij krijgt de kans zijn capaciteiten te tonen wanneer op het radarscherm een vreemde stip verschijnt.

avatar van speedy23
Beklijvend verslag van een genadeloos duel, op het scherp van de snee, dat tot het einde toe spannend blijft. Knap script, gebaseerd op de roman The Seas Beneath van D.A. Rayner. De special effects van Walter Rossi werden bekroond met een Oscar. Subliem vertolkt door ondermeer Curd Jürgens als de duikbootkapitein en Robert Mitchum als de jager. Schitterende fotografie...

Jammer dat iedereen Engels moest praten en dat de Duitsers dat deden met een bij regelmaat potsierlijk accent met stopwoorden erin als jawohl en Kapitän, want deze, ook visueel sterke, oorlogsfilm op zee, met een kat en muisduel tussen de kapiteins van een Amerikaans oorlogschip en een Duitse onderzeeër, was geraffineerd en spannend en de sfeer op beide schepen werd knap weergegeven. De cast speelde uiterst solide.

avatar van blurp194
Onderhoudend.

Het bovenwatergedeelte is wat beter uitgewerkt en interessanter dan het onderzeegebeuren - en dat is in vergelijking met Das Boot ook wat aan de zwakke kant. Daar staat dan wel tegenover dat het spel tussen Robert Mitchum en Curt Jürgens mooi is uitgewerkt. De taal is als je er op let ietwat potsierlijk, maar echt storend wordt het ook weer niet - misschien omdat de Duitsers er vooral als Duitser uitzien, met Jürgens daarbij natuurlijk voorop.

Echt spannend wordt het eigenlijk niet. En ook daarmee eerder onderhoudend en op een paar punten misschien interessant dan een goede film.

Aardige film waarin de kapitein van een Amerikaans schip een Duitse onderzeeër op het spoor komt. Een prima oorlogsfilm die zich geheel op zee afspeelt en er gezien zijn leeftijd (bijna 60 jaar inmiddels) nog goed uitziet. Het kat en muis spelletje wordt wel wat eentonig, maar de lange finale is zeker wel spannend.

avatar van knusse stoel
De film was beter dan ik had verwacht van dit 'oudje' en ook de beelden waren nog prima. Wel mooi om deze acteurs (Robert Robert Mitchum, Curt Jürgens en Theodore Bikel, Curt Jürgens en Theodore Bikel) weer eens aan de slag te zien.
Een onderhoudende film in zijn genre en ook de acteurs waren geheel in hun rol aanwezig. Het enige wat wel eens storend kan werken, hoeft niet, is het feit dat de Duitsers ondanks hun Duitse uiterlijk meestal Engels spraken met nu en dan een Duits woordje ertussen wat ik eigenlijks ook nog hilarisch vind. Wie bedenkt zoiets? Het einde van de film was er eentje van verbroedering, je kunt hieraan wel een beetje merken dat de oorlog nog niet zo lang geleden zich heeft afgespeeld en de kijker(s) niet met haatgevoelens naar "de andere kant" moet blijven kijken.
Vermoed ik.
Een 7+.