Bokeh (2017)

IJsland / Verenigde Staten
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Geoffrey Orthwein en Andrew Sullivan
met Maika Monroe, Matt O'Leary en Arnar Jónsson

Tijdens een romantisch tripje naar IJsland ontdekt een jong Amerikaans koppel wanneer ze op een morgen wakker wordt, dat iedere persoon van de aarde verdwenen is. Hun strijd om te overleven en zich neer te leggen bij de gevolgen van de mysterieuze gebeurtenissen zorgt ervoor dat al hun opvattingen over de wereld en henzelf drastisch veranderen.

avatar van Duwal
Meest interessante was nog dat halverwege de film, als Monroe de afwas doet in het mooi uitgezochte huis, je over haar schouder aan de overzijde van de weg iemand langzaam een gordijn aan de kant schuift en weer terug laat vallen.
Is er toch nog meer leven of een foutje van de regie. Ik hoopte het eerste maar vrees het laatste.

avatar van Ste*
Mooie plaatjes uiteraard, maar was eigenlijk vanaf het begin al niet zo benieuwd naar wat er nu precies aan de hand was. En blijkbaar hoefden we daar ook niet nieuwsgierig naar te zijn, want dat krijgen we niet eens te weten en is ook niet het uitgangspunt van de film. Het is eerder een 'wat als'-scenario, dat wat mij betreft eigenlijk alleen nog licht amusant was toen ze een huis betrokken en winkels en supermarkten leeghaalden. Lijkt mij best leuk, je zou zoiets bijna willen meemaken, een paar dagen dan.

Verder straalt het eigenlijk best nogal wat amateurisme uit, zeker wat betreft script en acteerprestaties (vooral hij is vaak slecht), al weet de vrij fraaie cinematografie nog wel te verhullen dat dit eerder een soort afstudeerproject is dan een volwaardige volwassen film.

Vanaf het stuk met de oude man (wtf voegde hij toe?) ging het helemaal rap achteruit met al dat God gezemel, en wordt de film eigenlijk alleen maar trager, stuurlozer en vervelender met wat conflict tussen de twee dat totaal niet werkt. Als de film de bedoeling had om hier een filosofisch ding van te maken zijn ze daarin echt totaal gefaald, want ik heb er werkelijk niets uit kunnen halen.

Echt een film die als een ballon leegloopt en je met niets achterlaat. Ja, zin om naar IJsland te gaan, de toeristenbranche kan blij zijn.

Saai en onbevredigend.

Wat was dit een ontzettende rukfilm. Positief beginnen: De opzet is alleraardigst. Ik denk dat de meesten wel eens hebben nagedacht over hoe het zou zijn als je de enige op de wereld bent en wat je dan zou doen. Ik vind dat de reactie op een dergelijk fenomeen wel realistisch is neergezet. Helaas is dit na een halfuurtje niet zo interessant meer.

Je krijgt een heel scala aan mooie plaatjes van IJsland te zien, maar dat weet het verhaal (als dat er is) niet overeind te houden. De dialogen zijn zeldzaam slecht en dat wordt bijgestaan door zeer matige acteerprestaties. Monroe was daarbij in het bijzonder echt slecht.

Doordat alles zo tenenkrommend slecht was, was de film me al vrij snel kwijt. Op het moment dat de oude man in beeld kwam, kon het me ook echt niet bekoren wat hij allemaal te vertellen had en heb dus ook geen idee wat hij nou heeft toegevoegd aan de film.

Het enige waar ik naar uitkeek was de uitleg van de verdwijning van de mensen, maar die uitleg komt nooit. Kut.

Weet niet waar ik naar zat te kijken, Sf? Waardeloos.