New Year's Evil (1980)

Misdaad / Horror

geregisseerd door Emmett Alston
met Roz Kelly, Kip Niven en Chris Wallace

Tijdens een nieuwjaarsfeest krijgt een punkzangeres een telefoontje waarin haar verteld wordt dat elke keer wanneer het middernacht wordt, in een andere tijdszone er iemand vermoord zal worden, met haar als laatste...

avatar van Friday the 13 th
Well, the show must go on without you.

New Year's Evil stond aan het begin van het slashertijdperk en probeerde ook een gooi te doen naar eeuwige roem. Helaas draait dat toch net iets anders uit. Het is een forgotten slashertje waar amper iemand nog over spreekt.

Het verhaal is meer dan origineel, maar er dient meteen toegegeven te worden dat de film op de kar wilt springen van de holiday themed-slashers. Dus de gruwel vindt hier plaats op oudejaarsavond.

Laat ik nog even verder gaan met de goede punten: de eighties-muziek is er daar zeker één van. Het nummer "New Year's Evil" dat meermaals gespeeld wordt in de film is een erg goede soundtrack. De punkers staan er meestal wat knullig bij. Zeker hun danspasjes (wat geduw en wat getrek) op de party zijn tenenkrommend slecht.

De vervormde stem van de moordenaar bij de telefoontjes was hilarisch en deed me denken aan het Donald Duck stemmetje in "The Newyork ripper". Het grootste minpunt is dat de identiteit van de moordenaar te snel bekend wordt gemaakt, dit doet afbreuk aan de spanning en het mysterie. De twist die ze er aan willen koppelen ziet iedereen van ver al aankomen. Ik vond het zeker geen originele insteek. Ook jammer dat de moordenaar op de poster afgebeeld staat.

De aanloop naar de moorden is meestal goed, maar vermits de identiteit van de moordenaar bekend is, mis ik toch ook hier een ijzige sfeer. De moorden zelf zijn wat sfeerloos. Totaal geen goor te bekennen en vele moorden gebeuren dan nog eens off-screen. Wel enkele leuke vondsten zoals met de vuilbak en de liftscène.

Het einde vond ik dan wel weer goed. Ook weer stereotiep, maar in deze film past het wel. Het masker tenslotte was een zeer leuke toevoeging, maar er mocht meer gebruik van gemaakt worden.

De film geeft een leuke aanzet, maar de uitwerking kon beter. Er wordt gekozen voor bepaalde elementen die te veel afbreuk doen aan de sfeer. Er werd ruimte opengelaten voor een sequel, maar die is er nooit gekomen. Een goede remake hiervan mag gebeuren van mij.

avatar van uberjason
New Years Evil is best een vermakelijke slasherfilm die verbazend veel doet denken aan Scream ( terwijl die film nog 15 jaar op zich liet wachten) Je kunt merken dat het slashergenre nog niet echt begonnen was omdat de moordenaar vrij snel met z'n gezicht in beeld komt en het masker maar een kleine extra is, die nut heeft voor de verhaallijn ...wel een erg cool masker trouwens.
De kills zijn bij tijden best gaaf bedacht en de rockmuziek is prettydamngoed voor die tijdsperiode.
De manier waarop de moordenaar zijn boodschappenlijstje afgaat is ook erg goed bedacht, en wat dat betrefd had deze film vast succes kunnen hebben in een vervolgreeks.

Al met al heb ik genoten van deze film, al kwam ie wat traag op gang maar uiteindelijk kom je als kijker op afwisselende locaties en zou het toch zo maar kunnen dat Wes Craven uit deze film enige inspiratie haalde om Scream te creeren. ( ik zal hem er niet kwaad op aankijken hahahaha, Scream is ok)

avatar van Vascago
Best aardig vooral dankzij de sfeer en de soundtrack. Film duurt net iets te lang en het is jammer dat de moordenaar al zo snel bekend wordt en je de twist idd al van mijlenver ziet aankomen. Ik ben het helemaal eens met Friday the 13th verder.
Niet met uberjason trouwens. Dit mag nog niet in de schaduw van de schaduw van Scream staan.

avatar van Richard_Voorhees
Een toffe soundtrack voor een gedeeltelijk interessante film.
De stemvervormer is eerder hilarisch dan dat het wat toevoegt aan het mysterie, vooral omdat ze in de eerste helft van de film al onthullen wie de moordenaar is.
Jammer, want de moordenaar heeft nog een best goed masker en het niet onthullen had nog bijgedragen aan de spanning. Nu is er helaas vrij weinig spanning en moet de film het meer hebben van de hier en daar originele ideeën van de moordenaar.
Het acteerwerk is van wisselende kwaliteit. Sommigen overacten het nogal, maar het "gezin (vader, moeder en zoon)" doet het zo slecht nog niet.
Een aardige film voor liefhebbers van (vroege) slashers/giallo's (waar deze film meer naar neigt).

avatar van namingway24
New Year's Evil heeft een paar aardige ideeën, maar stijgt nooit echt boven de middenmoot uit.

Het plot is erg goed bedacht: waarom de killer het op deze manier doet is niet duidelijk, maar het is ten minste wel origineel. Zo is er ook een bepaalde tijdsdruk voor de politie om de dader te vinden, en het levert voor de moordenaar ook een probleem op als het op een gegeven moment allemaal niet loopt zoals hij het gepland had in de grappigste scène van de film.

De film neemt ook de dappere beslissing om het gezicht van de moordenaar al vanaf het begin vol in beeld te brengen, en ik moet zeggen dat ik de manier waarop hij zijn slachtoffers meelokt het meest interessante aspect van de film is. Helaas is zijn identiteit zo overduidelijk dat ik tijdens de grote onthulling net zo lauw reageerde als onze hoofdrolspeelster. Vanaf dat moment is de koek trouwens wel zo goed als op, want de beweegredenen van "Evil" worden erg beroerd uit de doeken gedaan en doen de film als een nachtkaars uitgaan. Zelfs een wanhopige poging om er een twist en een soort open einde uit te persen helpt daar niks aan.

De in die tijd ongetwijfeld über hippe soundtrack is wel lekker jaren '80, maar na een tijdje beginnen alle bands hetzelfde te klinken. Voor mij een beetje een probleem omdat de hele setting in feite om de muziek draait. Er is wel wat synthesizer-muziek te bespeuren, maar afgezien daarvan is de soundtrack te veel aanwezig. De scènes in de studio zijn trouwens wel hilarisch met die fraai uitgedoste, vel opgemaakte en gekapte, moshende figuranten

Twee belangrijke slasher-elementen die het nog net even beter hadden kunnen maken ontbreken een beetje: goede kills en naakte vrouwen. We krijgen wel de nasleep van de moorden te zien, maar voor de rest gebeurt alles buiten beeld. Ook krijgen we wat vluchtig naakt te zien van het leukste meisje uit de film, maar had ze wel even iets meer van zich mogen laten zien, net zoals bijvoorbeeld de blonde zuster.

Uiteindelijk is New Year's Evil een redelijke slasher uit het begin van het genre, hoewel ik het door de structuur en het ontbreken van de bovengenoemde elementen eerder als thriller dan als pure slasher zou bestempelen.

avatar van BlueJudaskiss
Gatver wat saai. De titel doet vermoeden dat het een anniversary-slasher is, maar net zoals He Knows You're Alone of When a Stranger Calls (een van de twee, haal ze altijd door elkaar) begint als een rasechte slasher maar blijkt het uiteindelijk gewoon een saaie politie-thriller. En kom op, bij slashers wil ik NIET dat het gezicht van de moordenaar vanaf begin af aan al te zien is! Technisch goed en niet onaardig geacteerd, dat wel.

avatar van ChrisM
Ultra cheesy Cannon/slasher deze voelt als Death Wish 3 de conaisseurs weten genoeg

avatar van BlueJudaskiss
ChrisM schreef:

Hoezo? Death Wish 3 vond ik wél leuk!

avatar van ChrisM
BlueJudaskiss schreef:

Hoezo? Death Wish 3 vond ik wél leuk!

Qua onderwerp niks natuurlijk maar de sfeer en de setting is gewoon erg typerend wat betreft Cannon Films.