Moon 44 (1990)

Duitsland
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Roland Emmerich
met Michael Pare, Lisa Eichhorn en Dean Devlin

Wanneer alle aardse bronnen zijn uitgeput, breken grote oorlogen uit op verschillende planeten, om de bewaarde voorraden te stelen van elkaar. Moon 44 is de sleutel voor een vijandelijke overname. Gevangenen worden naar de Moon 44 gebracht om speciale helikopters te leren besturen en de voorraden te verdedigen.

neo (crew)
eerste science fiction project van roland emmerich.matig acteerwerk,onorigineel script en redelijke special effects.verder zijn er wel wat goeie scenes met helikopters.later zou emmerich met dean devlin gelukkig beter films maken (godzilla uitgezonderd).2 sterren

avatar van jex
jex
low budget sci-fi film met Dean Devlin als geek. Hij is trouwens ook de producer van alle Emmerich films sinds Universal Soldier.

avatar van pjotr
redelijke special fx ? Heb je dat maan-auto-tje wel gezien?

avatar van SmuttWars
Is Dean Devlin hier een acteur?

neo schreef:

eerste science fiction project van roland emmerich.

Lijkt me deze:

neo (crew)
Dat lijkt mij bij nader inzien ook

avatar van WB
WB
De poster heeft wat weg van Apollo 13

avatar van otherfool
Vroege Emmerich heeft best behoorlijke Special Effects, ondanks het (ongetwijfeld) lage budget. In die zin een aanradertje. 2,5*.

Goh dat is best lang geleden dat ik deze film gezien heb. Het verhaal was best leuk verzonnen maar de uitvoering was belabberd waardoor de film ook niet boeiend laat staan spannend werd. De special effecten zagen er overigens nog redelijk uit en dat geldt ook voor diverse beelden. De cast (zeer matig) kon helaas ook niet overtuigen waardoor deze film al met al zeer belabberd was.

avatar van FlorisV
Ik herinnerde mij een ontzettende, niet al te beste b-film maar bij herzien viel het enorm mee. Met mooie sets: alles ziet er gedetailleerd, oud en lekker vies uit. Het idee van de "used future" uit Star Wars is goed overgenomen. De effecten zijn goed en godzijdank is er geen cgi, dat is het fijne van een begin jaren 90 film. Ik kon hoofdrolspeler Michael Pare prima uitstaan en de muziek is ook naar behoren.

Grootste minpunten zijn de bezwete varkenskop van Leon Rippy als de sergeant en het haar van Cookieman Stephen Geoffreys. Verder een wat afgeraffeld einde (Stone zijn shuttle is vernield hoe heeft hij terug kunnen reizen?).

Leuke (en niet altijd fraaie) details:
-Neanderthaler Brian Thompson die blij mededeelt dat hij het literaire boek met sonnetten uitgelezen heeft, deze is toch het meest om je bij te bescheuren;
-Bijna iedereen is continue bezweet. Het zal lekker geroken hebben op de set. MIsschien ontbreekt het in de toekomst aan goede airco? Je ziet wel ouderwetsche ventilatoren...
-Alle navigators zijn nerds, alle piloten zijn opgepompte sportschooljongens;
-Alle deuren hebben een ingebouwde stoommachine: misschien hadden ze een fiks aantal uit het disco tijdperk in de uitverkoop;

Nerd Dean Devlin zou later blijvend gaan samenwerken met Roland Emmerich.

avatar van FlorisV
pjotr schreef:
redelijke special fx ? Heb je dat maan-auto-tje wel gezien?
Nee, nergens een autootje gezien. Wat was er mee, reed die op stoom? Heel veel lijkt te werken op stoom in deze film, zoveel stoom zie je.

avatar van Captain Proton
Een redelijke sf film. In 1990 voor het eerst gezien en toen vond ik het vet. Maar 28 jaar later. Oh, help. Cast ging wel, verhaal ook en special effects ook. Het is niet een toppertje, maar wel leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Filmkriebel
Zo slecht vond ik 'm niet. Zag er zeker niet knullig uit: de Sci-Fi sfeer zag er fijn uit, zelfs een beetje Blade Runner achtig in enkele scènes, en hoewel het allemaal niet veel voorstelt blijft het toch onderhoudend. Je ziet wel dat dit een blueprint is voor Emmerichs latere films. Het knulletje die in zijn kakker wordt gepakt door de stoere gevangene is een cliché om hard mee te lachen. Vreemd genoeg zijn het net de actiescènes die tekort schieten in Moon 44. De finale scène waarin de basis aangevallen wordt door de concurrentie zag er echt niet goed uit. Verder heb je een hoop bijrolacteurs in de hoofdrol zoals Brian Thompson in zijn zoveelste ruige hersenloze rol en Michael Paré die nog minder charisma heeft als een zak aardappelen. Toch vind ik de film gezien het beperkte budget, geen totale mislukking.