Black Moon Rising (1986)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Harley Cokeliss
met Tommy Lee Jones, Linda Hamilton en Robert Vaughn

De professionele dief Quint (Jones) wordt door de FBI ingehuurd om enkele zeer geheime opnames te stelen van een verdacht bedrijf waar een onderzoek naar loopt. Quint verstopt de opnameband in een spectaculair prototype van een auto terwijl de bestolen figuren hem op zijn hielen zitten. Dan wordt de auto gestolen door een mysterieuze dame (Hamilton) die werkt voor Ed Ryland (Vaughn). Ze krijgt spijt van haar actie en besluit samen met Quint de auto en de opnameband terug te krijgen.

Reinbo
Heb deze ooit in de bios gezien. Script is van Carpenter. Toch maar eens herzien. Lijkt me dat hij wel goed oud is geworden. Jaren 80 vibe met Lee Jones en Hamilton, dan moet haast wel tof zijn.

avatar van bladerunner2007
grappig om zo'n oudje in zijn jonge jaren te zien, en Linda ook natuurlijk lekker jong.
Aaardig wegkijkertje.
zag een foutje in de eerste 5 minuten: de cameraman is te zien als Tommy lee Jones de deur dichtdoet van de serverkast met datatapes. Je ziet hem in de spiegeling.

avatar van Left4Dead
Een film die in het programma Tussen kunst en kitch als 200% kitch bestempeld zal worden. Met als hoogtepunt van drama de achtervolging.
Een soort van Kitt uit de serie Knight Rider is de basis zo'n beetje voor de armoedige prent. Hamilton en Jones moeten de prent dragen ook al valt er weinig gewicht te ontdekken, het verhaal is ronduit slap en mist compleet spanning.

Screenplay is verzorgt door Carpenter, maar dat heeft de film niet geholpen. Het is ronduit popcorn vermaak als je achterover hangt met een geweldige kater in je hoofd beukend. Dan lukt het nog.
Dat de film gedateerd is moge duidelijk zijn, het beeld schreeuwt en de muziek doet pijn aan je oren. Het voordeel zit hem in de eenvoud, je hoeft er niks voor te doen om het plotje te volgen. Nee...... het is zo voorspelbaar dat je easy meekijkt. Of dat nou goed is of niet, het volgt de lijnen van de jaren 80. Toen mocht alles nog lekker simpel zijn en eerlijk gezegt: soms wil ik wel terug. Tegenwoordig wordt er ook meer troep gemaakt dan art in de filmwereld dus hoeven we de jaren 80 niet de schuld te geven.

De conclusie is als volgt: een film waar je niets van moet verwachten. Als je dat in je achterhoofd houdt kan er weinig mis gaan. Dat er geen kwaliteit op welk vlak dan ook maar te ontdekken valt wordt nog een beetje geneutraliseerd door het popcorngehalte. Al met al middelmatige ontspanning dat zeker niet meer dan 2.5** verdient in mijn ogen. Leuk voor een keertje, oude sportwagens en acteurs van die tijd voor de liefhebbers.

Nick Doumen
Leuke film,zie dit soort scifi gewoon graag.Muziek vind ik goed gekozen.Weet niet wat het juist is maar zie dit soort dingen gewoon graag zoals bijvoorbeeld ook Cyborg

avatar van missl
Mooie openingscene met dat lettertype en die muziek erbij. Heel jaren 80, de muziek tijdens de hele film blijft in die sfeer. Film zelf is prima, vermakelijk maar morgen weer vergeten.

Vakkundig gemaakte actiefilm met ook een uitstekende achtervolgingsscene terwijl er ook flinke
klappen worden uitgedeeld waarbij een weer soepel acterende Tommy Lee Jones flink wat krijgt
te incasseren. Ook Linda Hamilton doet 't prima. Overigens is het enige science-fiction element
de plat gestroomlijnde super automobiel. Het is standaardwerk, maar aangenaam voortvarend
mag het voor mij hier de pret niet drukken.