Action of the Tiger (1957)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Misdaad

geregisseerd door Terence Young
met Van Johnson, Martine Carol en Herbert Lom

De avonturier Carson laat zich door de aantrekkelijke Française Tracy overhalen haar blinde broer uit het communistische Albanië te smokkelen. De rebellenleider Trifon staat hen dapper bij. Trifon staat er echter op dat Tracy bij hem blijft, hoewel Carson en Tracy verliefd op elkaar zijn.

Het scenario staat bol van de cliché's, gelukkig staan daar enkele leuke vondsten tegenover en doet het broeierige, mooie Griekse landschap het altijd goed op cinemascoop-formaat. Grootste minpunt is Van Johnson, die vreselijk miscast is als stoere, charismatische held. Hierdoor missen o.a. veel teksten de scherpte en sarcastische ondertoon die ze hadden moeten hebben (vergelijk het eens met hoe Humphrey Bogart het doet). Al met al een vermakelijke film, maar net wat te eenvoudig.

avatar van Quentin
Heel aardig, alleen Martine Carol was behoorlijk irritant. 2,75*

avatar van DeCol
Pover filmpje. Het script is te matig. Van Johnson (ik ken hem verder niet) overtuigd totaal niet als tough guy. Ik heb al meerdere keren gelezen dat hij nogal miscast is en dat geloof ik bij deze ook. Zijn one liners en andere stoere uitspraken komen echt niet over. Martine Carol overacteerde op sommige momenten. Tevens bleef ze er altijd goed uitzien, ook tijdens een achtervolging. Niet even het haar wat wilder wordt of iets dergelijks. De locaties (volgens mij Griekenland en Spanje) zagen er mooi uit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Matig filmpje. Ik wou deze wel eens bekijken vanwege de vroege samenwerking tussen Terence Young en Sean Connery. Helaas zit Connery hier in een bijrolletje en is er van mooie regie niet veel te merken. Bovendien mist Van Johnson alle charisma om de film te kunnen leiden en is er van avontuur of drama niet veel sprake. Film die je snel vergeten bent dus.

Dick2008
Nogal matige film, die denk ik niet veel beter/slechter is geworden dan toen ik hem in het verleden zag. Van Johnson, vooral bekend van veel musicals, mag nu alle remmen losgooien in een actiefilm. Dit doet hij niet slecht. Martine Carole is matig en loopt meer mooi te wezen. De film begint kluchtig maar zodra het eigenlijke avontuur begint wordt het al gauw serieus. En dit lijkt heel wat maar stelt niks voor. 2.0