Daddy Long Legs (1955)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Jean Negulesco
met Fred Astaire, Leslie Caron en Terry Moore

Tijdens een reis naar Frankrijk ziet miljonair Jervis Pendelton een 18 jarig meisje in een weeshuis. Hoewel zij hem bekoort, houdt hij rekening met het leeftijdsverschil en dringt zich niet aan haar op. Wél bekostigt hij heimelijk haar studie aan de universiteit van New England. Als hij haar na 3 jaar opzoekt tijdens een dansavond, vertelt hij niet dat hij haar weldoender is. Zij worden beiden verliefd, maar krijgen eerst te maken met de nodige problemen, waardoor het nog maar de vraag is of zij uiteindelijk toch bij elkaar kunnen komen.

'Daddy Long Legs' is exact zo een film die je het gevoel geeft dat je de hele voormiddag hebt zitten braken. de ooit zo geweldige Fred Astaire is stokoud geworden, en terwijl dat nog niet zichtbaar was op de opnames van 'The Band Wagon', mogelijk één van zijn beste ooit, is 'Daddy Long Legs' een flauw excuus om een haast gepensioneerde artiest nog wat werk te geven. dit had gerust overgeslagen worden, als je het mij vraagt. het had een beter nagevoel gegeven over Astaire en Caron tenminste niet zo stom laten acteren met een Frans accent. afschuwelijk!

avatar van Dries666
Help me: "Mijn ouders zijn beiden tijdens een tyfoon gestorven nog voor mijn geboorte".

Hoe is ze dan geboren geweest??? Nou medisch gezien is het mogelijk, maar aangezien ze op een gekapseisd schip omkwamen lijkt me dit wel sterk

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik wel een fan van Fred Astaire en zeker van z'n film Band Wagon, die 2 jaar voor deze film uitkwam. Astaire was al een sterdanser in de jaren '30 en '40 waar hij dans in de film groot maakte. Qua film zijn die prenten vooral interessant vanwege zijn dansen, maar zijn die minder memorabel op enkele uitschieters na. De man ging op pensioen om in 1946 om enkele jaren later al terug te komen. Ondanks hij wat ouder geworden is, zijn dit beter uitgekiende films. Niet alleen heb je de choreografie, de dans en het sterke ritmegevoel van Astaire. Het genre van musicals is in de jaren '50 ook veel verbetert met leukere verhalen. En dat merk je wel, er is meer tijd in gestoken en het is meer dan wat zingen en tapdansen. Na de epische Hollywoodfilms krijgen we nu de gloriejaren van muzikale Hollywoodparels. Band Wagon was al heel goed en ook Daddy Long Legs is leuk om te zien.

Ondanks het leeftijdsverschil tussen Fred Astaire en Leslie Caron, is dit een aangenaam romantisch sprookje. Ik hou wel van dit genre met tijd voor fantasie, romantiek en de nodige leuke dansen. Hier kan een film als Grease nog veel van leren. Leslie Caron is een geweldige actrice voor deze rol en ook Thelma Ritter schittert weer in een komische bijrol. Dit soort rollen past haar als gegoten.

De film is minder memorabel dan Band Wagon en is misschien iets te gewoon om echt een topper te worden, maar verder is dit best genieten en wil ik zeker nog wat meer van Astaire zien. Jammer dat de man al enige tijd overleden is, maar hij zou dan ook al 114 jaar zijn wat z'n danstalent ongetwijfeld zou beïnvloed hebben.

avatar van Madeliefje
Eerste keer dat ik Fred Astaire in een film zie, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar stokoud zou ik hem zeker niet noemen, danst nog heerlijk! Die dansen waren ook wel weer een nadeel in deze film, vaak waren ze gewoon te lang om interessant te blijven. Verder fijn om naar te kijken, leuke decors en een fijn happy end. Enne, als Sluefoot 'easy' is, ben ik een banaan.

Beetje creepy.

Een bekend verhaal blijkbaar, dat al meermaals verfilmd is. Weet niet hoe de andere versies juist verlopen, maar Daddy Long Legs oogt anno 2015 een beetje ... raar. Nu verwijst de film zelf ook wel een aantal keer naar de romance als not done, maar het is vooral de manier waarop Astaire Caron "koopt" die de zaak wat ongemakkelijk maakt. Erg veel romance komt er ook niet aan te pas.

Verder wel een onschuldig filmpje, met de typische Astaire kenmerken. Al vond ik de droom van Caron op het eind dan meer iets voor een Gene Kelly film. Caron trouwens een redelijk vervelende actrice, zeker ook geen geweldige match met Astaire. En Astaire die in deze film toch al een jaartje ouder oogt, maar best wel sympathiek voor de dag komt.

Duurt wel erg lang allemaal en zeker die lange danssequenties naar het einde toe zijn er wat teveel aan. Ook jammer dat die romance tussen Astaire en Caron niet echt werkt, maar voor de liefhebbers van dit soort vrolijke musicals best een aanrader denk ik zo.