• 10.577 nieuwsartikelen
  • 8.966.000 stemmen

The Witch Who Came from the Sea (1976)

Horror / Thriller | 83 minuten

Genre: Horror / Thriller

Geregisseerd door: Matt Cimber

Met onder meer: Millie Perkins, Lonny Chapman en Vanessa Brown

Gesproken taal: Engels

Plot The Witch Who Came from the Sea

"Molly really knows how to cut men down to size!!"

Molly is een gestoorde vrouw, die constant wordt geterroriseerd door gruwelijke herinneringen uit haar jeugd. Ze draait helemaal door en begint te moorden. Niemand is meer veilig. Wie kan haar stoppen?

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Poster en titel doen een witch-ghost-story vermoeden...niet dus!
Hele vreemde mengeling van seventies sexploitation-horror met een soort van John Cassavetes-achtige omgeving en personages.
Slachtoffer van incest heeft vreemde dromen waarin ze mannen castreert en vermoordt, maar de personen waar ze over droomt blijken ook daadwerkelijk dood!
Gruwelscenes zijn suggestief maar akelig, de rest van de film is ook prima jaren zeventig offbeat cinema.
Wel weer moeilijk hier een publiek voor te vinden, voor de alleseters dus maar.
Titel is een verwijzing naar de godin Venus.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Waar gezien ?

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Uiteindelijk niet gedownload maar gewoon op dvd gekocht. Altijd leuk om zo'n dvd te gaan kopen die oorspronkelijk gewoon "Out of Print" is. Ik was hier wel benieuwd naar geworden ivm de "video nasty night" in het filmhuis Cavia te Amsterdam. Daar lieten ze de docu over de nasties zien. Toen de docu afgelopen was kon je vragen stellen. Een persoon (volgensmij was het de eigenaar van het filmhuis) kwam met de film Axe aan. Hij vond dat die film absoluut niet in de lijst hoorde. Gasten Marc Morris (producer en schrijver van het boek "Art of the Nasty") en Jake West (regisseur) waren daar ook bij. Toen er werd gezegd over Axe riep Jake West dat je in "Witch Who Came From The Sea" ook helemaal niks zag. En gelijk heeft ie.

Ik heb misschien met verkeerde verwachtingen deze film bekeken daarom viel die mij tegen. Ik heb hier eigenlijk iets van twee a drie scene's gezien die blijkelijk heftig moesten voorstellen. Maar dat stelt niet veel voor. Over het algemeen is het verhaal erg zeikerig. Men moet geen bloedbad met expliciet vertoonde scene's verwachten. In die twee a drie scene's zit wat bloed, maar dat is gewoon slap in beeld gebracht. De film is wel merkwaardig en ook de sfeer is zelfs top. Dat zorgt voor de reddende 2,5.

avatar van Basto

Basto

Sterk psychologisch drama, erg mooi gefotografeerd. Bizar incest verhaal, waarin waan en werkelijkheid door elkaar lopen. Hulde aan Arrow dat ze deze film aan de vergetelheid hebben onttrokken met hun American Horror Project.

avatar van joolstein

joolstein

Middelmatige seventies film. Ik denk dat deze film wilde mee liften met de exploitation-horror films. Maar eigenlijk zie totaal niets? Twee kills waarvan één ook nog buiten beeld en de andere zo nep! Verder zijn er wat blote dames. Het enige wat als schokkend kan overkomen is de vermeende incest. De witch van de titel verwijst naar de mythe over Venus, welke uit het zilveren schuim van de zee is ontstaan op het moment dat de golven van de zee bevrucht werden door een God. Ook is het schilderij De Geboorte van Venus door Botticelli te zien. De poster is mooier dan de film.

avatar van lezertje

lezertje

Wat een vreselijk slechte film. Pure grindhouse, maar dan wel van het slechtste soort.

avatar van keimpeS

keimpeS

Nou de film kon mij toch wel meer boeien dan dat ik had verwacht. Best wel een bizarre film, die inderdaad beetje grindhouse/exploitaties achtig is. De actrice zet haar rol prima neer en bij soms tijden is de film best ongemakkelijk om naar te kijken gezien het onderwerp. De poster is inderdaad geweldig en eigenlijk totaal niet wat je gaat verwachten van de film.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Anne Frank castreert mannen. Millie Perkins uit de meest iconische dagboekverfilming heeft haar weg gevonden naar deze groezelige exploitation. Ik ben er niet over uit of het een feministisch meesterwerk is, of dat het een ordinaire b-slasher is met een ietwat pretentieuze insteek. Veel oeverloze dialogen door overacterende b-acteurs, maar toch heeft het iets waardoor het mijn aandacht vasthoudt. Door die bizarre montage-overgangen waarbij seksuele fantasieën overgaan in incestangsten. Door de momenten dat Perkins ongeneerd haar hitsige blik werpt op gespierd mannenvlees. Maar het blijft een nare film die iets te makkelijk Freudiaanse symboliek gebruikt om bij de onderbuik te blijven.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Als je de poster bekijkt verwacht je een bovennatuurlijke horror met een mythologisch wezen dat mannen (en misschien ook vrouwen) komt onthoofden. De heks is hier louter symbolisch verwijzend naar Venus geboren uit een vermenging van een geslachtsdeel van een ontmande godheid (ik dacht van Uranus) en het schuim van de zee. De heks in kwestie is Molly een vrouw die wordt geplaagd door hallucinaties en herinneringen aan het seksuele misbruik door haar vader. De beelden waarin ze 'wraak' neemt op mannen zijn wel de moeite als zijn de incest beelden toch schokkender. Dus ja jammer dat er geen echt monster was. Hoewel de film er wel in slaagt om een degelijke karakterstudie neer te zetten van de getormenteerde Molly is he tmij allemaal te traag, te praterig, te zweverig en van de hak op de tak om voor de volledige speelduur te kunnen boeien. Snap trouwens niet dat Molly zoveel mannen zou kunnen bekoren, ik vond ze nogal jongensachtig ofwel hadden die mannen niet veel ander keus.

avatar van Noodless

Noodless

Opvallende mooie filmposter met een interessant plot over incest en moord heeft helaas een zeer saaie uitwerking. Het verhaal heeft dan ook niks te maken met de filmposter en zit vol met langdradige saaie dialogen. De hoofdrolspeelster is ook niet echt een knappe vrouw dat de mannen zomaar kan bespelen, maar toch slaagt ze hierin. De kills zijn matig, alleen het gegeven over haar herinneringen met haar vader vormen de huiverelementen van deze film. Het slot kent een zeer matige uitwerking. 3/10

avatar van Woland

Woland

Zoals iedereen al opvalt, de poster is bijzonder misleidend. Er is niks bovennatuurlijks aan, en eigenlijk is het ook niet echt een horror of een slasher, maar meer een psychologisch drama. Al is het wel van de exploitation-variant; en toch, die beviel mij eigenlijk best wel. Molly is getraumatiseerd doordat haar vader haar als kind verkrachtte en leeft die trauma's uit door menig man af te slachten. Dit suggereert wellicht een slasher, maar de moorden zijn grotendeels buiten beeld en de film gaat veel meer in op de geestestoestand van Molly. Het is ook lang niet altijd duidelijk wat er nu echt gebeurt en wat er nu alleen in de fantasie van Molly zich afspeelt, en die dromerige sfeer werkt wel goed. Er zijn ook wel wat minpuntjes, hoor. Molly wordt op zich goed gespeeld maar is niet echt het type verleidster wat ze voor zou moeten stellen, en de film verzandt zeker in het midden nog wel eens in wat praterigheid. Alsnog positief verrast door de film, zeker gezien bovenstaande negatievere verhalen.