Savage Messiah (1972)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ken Russell
met Scott B. Anthony, Dorothy Tutin en Helen Mirren

Gebaseerd op het gelijknamige boek van H.S. Ede over de jong gestorven beeldhouwer Henri Gaudier. De achttienjarige Henry Gaudier (Anthony) ontmoet in Parijs de intelligente, verfijnde Sophie Brzeska (Tutin). Hij begint een platonische, maar emotioneel intense relatie met de 20 jaar oudere vrouw. Zij heeft een grote impact op zijn kunst en nadat ze naar Londen zijn verhuisd is zijn ster rijzende in de kunstwereld.

avatar van Querelle
Interessant portret van een kunstenaar in de kenmerkende Russel stijl, met mooie decors van Derek Jarman en een grandioze scene: het maken van een marmeren beeld dat van een kerkhof is gejat en vervolgens door een etalage ruit gegooid word Hilarisch!

neo (crew)
Kunstenaars met onaangepast gedrag bekijken in een film... Niet iedereen zou het uit kunnen houden. Alles is groot theaters, met veel geschreeuw en drukte. Redelijk. 3 sterren

Eigenlijk zeer sterke acteerprestaties om de extravagante, uitbundige ups en neerslachtige downs van de twee hoofdpersonages neer te zetten.
Het komt onvermijdelijk luidkeels en theatraal over en de kijker heeft het moeilijk om zich dergelijke personen voor te stellen.
Besluit : geen dankbaar onderwerp maar verdienstelijke acts.

avatar van D-ark
Extravagant en manisch, het zijn de woorden die je nog het meeste kan binden aan Ken Russel's carrière. We spreken hier over de man die ooit Tommy maakte en zich later zal storten op expres pulpy spul als The Lair of the White Worm. Na het briljante gotische The Devils is er dan Savage Messiah, kleiner maar niet veel en weer begeleidt door prachtige decors van Derek Jarman zoals Querelle.

Scott B. Anthony spat van het scherm als de uitbundige impulisieve Henri Gaudier-Brzeska. ook al is hij veel ouder dan Gaudier-Brzeska zelf ooit zal worden. Messiah is een uiterst boeiend verhaal Voor de rest is het manische geschreeuw en overdreven manieren van omgaan met mensen typisch Russel. Typisch russel zijn ook de vele grote locatie shots en gebruik van natuurlijk licht in bijna alle scenes dat de film zijn realistische en korrelige sfeer geeft.

Dorothy Tutin's moederlijke Slavishe rol is ingetogen maar doet zijn werk, het geeft het gewilde contrast tegen artistiekste sex-icon(in die tijd) Helen Mirren die in het einde van de film net als haar gegooide molotov cocktail afgaat als een kleurige maar licht onbrandbare bom.

Russel's Savage Messiah is een van zijn meer toegankelijkere films die dichter bij zijn stijl zit dan Tommy. Een prachtige zei het manische bio-pic over een bijzondere en licht tragische kunstenaar met prachtige vormgeving en geweldig acteerwerk.