Look Back in Anger (1958)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Tony Richardson
met Richard Burton, Claire Bloom en Mary Ure

Jimmy Porter (Richard Burton) is een afgestudeerde man, die geen beter werk kan vinden dan zijn baan in een snoepwinkel. Zijn relatie met zijn vrouw Alison (Mary Ure) hangt tussen echte liefde, als hij zich goed voelt, en verbaal geweld als hij zich rot voelt, wat nogal vaak is. Alison's beste vriendin Helena Charles (Claire Bloom) raadt Alison aan om van haar huwelijk weg te rennen. Met niemand meer om rot tegen te doen, begint Jimmy een verhouding met Helena.

Een goede rol van Richard Burton die een personage speelt met erg nare trekjes en emotionele problemen. Toch weet hij wel weer sympatie op te wekken en maakt zijn personage begrijpelijk.
Alleen dat al die vrouwen erin tuinen begreep ik niet zal wel door z,n charmes en toen (1958) goodlooks komen.

Een goed psychologisch drama

Al vaak verfilmd semi-autobiografisch toneelstuk, dat John Osborne naar verluidt in goed twee weken schreef. Dit heftige, psychologische drama betekende het regiedebuut van Tony Richardson en laat schitterende rollen zien van Richard Burton, Mary Ure en Claire Bloom. Een beetje wrang, maar allicht niet verwonderlijk dat juist deze drie acteurs zulk prima acteerwerk afleveren, want het turbulente privéleven van elk van deze drie roept wel wat associaties op met het onstuimige verhaal.
Pakkend drama, dat qua spanning enige gelijkenis vertoont met Cat on a Hot Tin Roof. Een aanrader voor de liefhebbers van huwelijksdrama’s.