My Dear Secretary (1949)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Charles Martin (I)
met Laraine Day, Kirk Douglas en Keenan Wynn

Owen Waterbury, een bestseller auteur, huurt de beginnende schrijfster Stephanie Gaylord in als zijn laatste secretaresse. Als snel eindigt haar enthousiasme, wanneer ze merkt dat ze bij hem thuis moet werken en met een constante stroom excentrieke bezoekers en de klunserige huisgenoot Ronnie te maken krijgt. En dan ondervindt Stephanie ook nog wat Waterbury's idee van werken inhoudt. Hij is meer geïnteresseerd in blonde dames dan in boeken. Ze vertrekt, maar om haar terug te krijgen besluit Waterbury om met haar te trouwen. Maar, raakt hij zijn wilde haren kwijt? En kan zij hem doen veranderen?

avatar van Roger Thornhill
Kirk Douglas (als de gearriveerde bestsellerauteur) en Laraine Day (als zijn secretaresse en bestsellerauteur-in-de-dop) doen hun best, maar de film wil helaas nergens vlam vatten, misschien wel omdat de scriptschrijver-regisseur meer geïnteresseerd lijkt te zijn in de ontregelende wisecracks van huisvriend Keenan Wynn dan in de komische liefdesperikelen rondom de hoofdrolspelers. Met zijn typetje als harteloze playboy kan Douglas natuurlijk prima uit de voeten, en de bijrolbezetting (naast de drie genoemden ook nog onder anderen Florence Bates, Rudy Vallee en Alan Mowbray) is piekfijn, maar zowel qua plot als qua humor stelt het allemaal maar weinig voor. Waarom kent de Nederlandse taal toch geen goed equivalent voor het Engelse "forgettable"?
        Een bizarre bijkomstigheid is dat volgens IMDb niemand minder dan Erik Hazelhoff Roelfzema als "news publisher (uncredited)" in deze film meespeelt – bij het bekijken van deze film kon ik echter nergens een krantenuitgever ontwaren, en uit Hazelhoffs autobiografie blijkt dat zijn scène(tje) helaas uiteindelijk op de cutting room floor is beland...