David and Bathsheba (1951)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Henry King
met Gregory Peck, Susan Hayward en Raymond Massey

Koning David raakt verliefd op Bathsheba. Een liefde die in tegenspraak is met de menselijke wetten en met die van God. David, eens de uitverkorene, riskeert met deze verboden liefde de toorn van God, zijn koninkrijk en het leven van Bathsheba.

avatar van Brix
Omdat ik zowel een fan van Peck als van Hayward ben heb ik deze film helemaal tot het einde bekeken (maar niet zonder een aantal keren de neiging tot het doen van een dutje te hebben onderdrukt)

Het mooie aan de film zijn de hoofdrolspelers en de Technicolor kleuren.
Wat er ook nog mee door kan is de trailer.
Maar eigenlijk was die meer dan voldoende.
Alle kleine beetjes 'actie' die in de film voorkomen zitten in die trailer (er zit meer beweging in de filmposter dan in de film a.h.w.!)
Voor de rest is het een láááánge reeks van dialogen en godsdienstige citaten die er op je afkomen, vaak ook nog op een houterige manier geacteerd.
Dat verpakt in de vorm van een liefdesdrama, dat zich veel te lang voortsleept en met een sisser eindigt.

Ik had een bijbels epos verwacht, maar het had meer weg van een soap story.

O ja, vermeldenswaardig is misschien nog dat Gregory Peck er ook in een 'lange jurk' nog stoer uitziet(niet dat ik daar op val hoor, doe mij toch maar Susan Hayward)

avatar van Noodless
Brix schreef :

Het mooie aan de film zijn de hoofdrolspelers en de Technicolor kleuren.
Wat er ook nog mee door kan is de trailer.
Maar eigenlijk was die meer dan voldoende.

Ik had een bijbels epos verwacht, maar het had meer weg van een soap story.

Inderdaad. Nochtans zie ik dit soort films wel graag....maar dit liefdesdrama sleept zich echt wel voort zonder actiemomenten. 5/10