L'Oeuvre au Noir (1988)

Alternatieve titels: De Terugkeer naar Brugge | Het Hermetisch Zwart | The Abyss

België / Frankrijk

geregisseerd door André Delvaux
met Gian Maria Volonté, Sami Frey en Jacques Lippe

Zeno, een chirurgijn en alchemist in het Vlaanderen van de 16de eeuw, zwerft door Europa om te ontsnappen aan de Inquisitie, die hem vervolgt wegens zijn dissidente geschriften en zogenaamd duivelse praktijken. Historisch-filosofische bespiegeling over het lot van de mens die zich tracht te ontworstelen aan de beperkingen en de vooroordelen van zijn tijd, gebaseerd op de roman van Marguerite Yourcenar.

avatar van A.L.I.E.N
Heb deze film onlangs moeten zien voor school, vak Frans. Nu opzich best wel ontspannend, maar de film mist, aangezien we ook het boek hebben besproken in de les, een beetje zijn Pointe:
Alchemie. Het gaat eigenlijk over Zenon die zich bezig houdt met Alchemie om zo de "steen der wijzen" te maken, hiervoor moet hij 3 werken verrichten: Het werk in het zwart (vandaar de titel), in Wit, en in het Rood. Maar omdat (dit is trouwens ook het drama van het verhaal) destijds in de Rennaisance de wetenschap nog niet ver genoeg gevorderd was, geraakt Zenon dus niet verder dan L'ouvre au Noir (werk in zwart). Maar die film concentreerd zich vooral op Zenon zelf, en blijft op sommige punten, naar mijn mening, nogal veel "5en en 6en".

Op zich is de prestaties van Gian Maria Volonté, Dora Van der Groen, Senne Rouffaer, Johan Leysen, Marie-Christine Barrault en anderen wel goed, en ook het historische Brugge als decor is goed. De taal is hoofdzakelijk Frans, met op de achtergrond af en toe wat Vlaams geroep.

Al bij al wel een ontspannende film die rustig voortgaat. Niet slecht, maar je moet er voor zijn.

Naar het gelijknamig boek van Marguerite Yourcenar. Film dateert van 1988, net na het overlijden van de schrijfster.
Somber en bepaald geen opbeurend verhaal over de belevenissen van de alchimist Zénon, die in het Brugge van de 16de eeuw op onbegrip en vooringenomenheid, zeg maar fanatisme, van gezagsinstanties stuitte in zijn opvattingen over mens, natuur en wetenschap.
Gevatte setting en goed geschetst tijdsbeeld, maar vooral het acteerwerk gaat niet ongemerkt voorbij : Senne Rouffaer, jean Bouise...en natuurlijk Gian Maria Volontè (Joseph Pateau Prijs).
Aan Dora van der Groen was maar een kleine rol toebedeeld.