• 10.604 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: William Wesley

Met onder meer: Ted Vernon, Michael David Simms en Richard Vidan

Gesproken taal: Engels

Plot Scarecrows

"Trespassers will be violated"

Vijf mannen beroven een bank, en ontvoeren een piloot en zijn dochter. Ze dwingen de piloot om naar Mexico te vliegen. Onderweg springt één van de mannen met de buit uit het vliegtuig en belandt op een vreemde begraafplaats omringd door enge vogelverschrikkers. De rest van de mannen gaat achter de "dief" aan, en belandt ook op de begraafplaats.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Reinbo

Toffe film, heftig, goor en eng. Weet iemand of tie op dvd te krijgen is?

avatar van V

V

Toch niet de prequel van???

avatar van Daanio

Daanio

weet iemand waar je deze kan kopeN?

avatar van damon

damon

ik heb um net op DVD gekocht op eBay (wel een fan made DVD dus)

Reinbo

ga ik 'm ook maar halen..erg goed in mijn herinnering

avatar van Tom Savini

Tom Savini

Hij is ook te koop op www.chainsawvideo.nl onder de naam Paratrooper. Die is zeker uncut!!

avatar van Tom Savini

Tom Savini

En nee het is niet de prequel van??

Deze film is uit 1988.

Tom Savini schreef:

YES! Meteen besteld.

Doom

Soms heb je van die momenten dat je bij jezelf afvraagt waarom je nog horrors bekijkt. Er zitten in dit genre namelijk veel matige titels, helaas. Deze week lijk ik alleen maar deze matige titels te pakken. Ik hoop dat het stopt want na Scarecrows heb ik wel genoeg teleurstellende horrors gezien om de toppers van de matige te kunnen onderscheiden. Maar oke, de film.

Scarecrows is duidelijk een low-budget horror met slechte debuterende (!?) acteurs. Het plot is aan de magere kant, de dialogen komen niet eens tot een normaal niveau en de voorspelbaarheid blijft een irriterende factor. Het enige waar Scarecrows eigenlijk in weet te slagen zijn brute moorden. Opvallend genoeg werden deze moorden vergeleken met de rest van de film kwalitatief goed in beeld gebracht door regisseur William Wesley.

Spijtig genoeg kon de rest mij niet overtuigen. Het bleef allemaal een beetje hangen op hetgeen wat we nu zo langzamerhand wel kennen. Cliche's, onbegrijpelijke personages, het meisje dat overleeft, matige creeps, sfeerloos, spanningloos etc.

Kom eens met wat nieuws! Dit concept is er al eeuwen.

dutchtuga

Hm had ik niet verwacht. Zou denken dat dit een erg creepy, sfeervolle jaren 80 horrorfilm was. Tenminste dat is wat ik vaker heb gelezen, waaronder hier.

Hoe is de kwaliteit van de DVD trouwens?

Doom

Creepy wordt hij in mijn ogen geen moment. Misschien een paar jaar terug wel, echter nu kan zo'n horror niet meer boeien. Ook is de sfeer erg tegenvallend, het is geen schim van de jaren 80 klassiekers Hellraiser en The Fly.

Het is gewoon een zwaar matige amateur productie. Gelukkig ook niet aangeschaft op DVD, bij vrienden gekeken die ze ( hun kennende ) hebben gepindakaast en gebrand.

Reinbo

Heb 'm vandaag binnen. Staat bij mij nog steeds bekend als een van de meest creepy horrors die ik ken. Ga 'm morgen of vrijdag kijken.

Halcyon

Schrijf dan maar ineens een goeie review, want heb al een tijdje interesse voor dit beestje .

Reinbo

Hier staan er een paar. Een hoop positieve en de eerste die klaagt vond de film te donker, wat natuurlijk vooral met zijn eigen tv te maken heeft.

En wat Doom's reactie betreft: die geeft The Shining en Videodrome ook 1* en Bad Taste en TCM scoren niet meer dan 2* dus in die zin is de film in fantastisch gezelschap.

Reinbo schreef:

Kan ik eens doornemen straks...

En wat Doom's reactie betreft: die geeft The Shining ook 1*

Wat natuurlijk perfect te begrijpen is .

Doom

Dank Halcyon. Natuurlijk is het perfect te begrijpen!

dutchtuga

Videodrome 1* is onbegrijpelijk en TCM 2* is natuurlijk een grove overtreding. Ben zelf ook zeer benieuwd naar dit werkje, al erg lang. Kom op met je recensie Reinbo .

Reinbo

Zal Zondag worden op z'n vroegst. Ga morgen hopelijk kijken, maar heb zaterdag geen tijd voor een recensie. (Die nu natuurlijk rete positief moet zijn Hoop natuurlijk dat de dikke 4* blijven staan.....)

Reinbo

Gisteravond toch maar effe in de dvd speler gestopt. En het blijft een appart filmpje dit.

Natuurlijk is het acteerwerk niet van een geweldig nivo en ook de dvd uitgave is gerust belabberd te noemen.. (4:3 full screen met vhs kwaliteit.) Maar toch is Scarecrows een must see voor liefhebbers van de betere jaren 80 horrors & exploitatiefilms zoals Basket Case, Escape 2000, Cannibal Holocaust, Zombie2 en dergelijke.

Het verhaal is simpel doch erg cool (soort Predator met vogelverschrikkers) en de vormgeving waarbij veel gebruik gemaakt wordt van nachtkijkers en conversaties via de walkie talkie afgewisseld met voice-overs zorgen voor en vreemd en uniek sfeertje. De Scarecrows zijn ronduit creepy en de moorden zeer bruut. Kijk deze film vooral s nachts en op de koptelefoon want als je er in meegenomen wordt is het een een dood eng meesterwerkje. Kijk je deze film echter overdag of laat je je niet meeslepen in het geheel, dan blijven er nog altijd een aantal enge vogelverschrikkers en een paar goede slachtpartijen over.

4* blijven staan, wel een krappe ipv een dikke en herziening komt er zeker aan. Het is immers een appart en uniek filmpje. En voor weinig te krijgen op Ebay.

dutchtuga

Klinkt veelbelovend je recensie. Toch wacht ik tot er een beter uitgave beschikbaar is aangezien je dit wel zo hoort te zien denk ik.

Reinbo

Volgens mij is de film 4:3 geschoten (open mate) en mis je dus geen beeld. Op een betere transfer kan je lang wachten vrees ik. De groeseligheid draagt op een bepaalde manier wel bij aan de sfeer. (Ik heb Henry voor het eerst op een 5e generatie vhs dub gezien, een soort zwart wit met heel soms kleur, maakte de film nog beter! ) Maar als er een betere editie van uit komt ben ik de eerste die 'm aanschaft.

dutchtuga

Wat een tegenvaller. Was erg blij deze eindelijk binnen te hebben maar al snel bleek het wachten niet de moeite waard. De setting is nog aardig en die scarecrows zien er goed uit maar dan die acteurs zeg. Totaal charismaloze personages. Spannend is de film ook nergens. De scarecrows zien er goed uit maar welke idioot heeft bedacht dat ze konden praten en geluiden maken? Waren ze stil geweest had de film wat beter geweest. Maar de grootste struikelblok zijn echt de acteurs en hun dialogen. Wil je een film spannend maken (want daar gaat deze film toch echt voor) mag het in dat opzicht wel wat verzorgder zijn. Soundtrack was ook niet echt bijzonder. Erg standaard. Jammer zeg, hier had echt veel meer ingezeten. Gemiste kans.

Reinbo

Jammer, wellicht iets te hoge verwachtingen. Dat het acteren slecht was had ik (iedereen) wel aangegeven. Heb je 'm wel 's nachts met de koptelefoon op gekeken?

dutchtuga

Ik heb m 's nachts met koptelefoon gekeken ja. Heeft niet geholpen .

Reinbo

Misschien eens overdag proberen....

dutchtuga

Wil je het gemiddelde graag wat lager hebben?

avatar van FatMike

FatMike

• 1976 stemmen

Lekkere wegkijkfilm met wat lekker hak-, steek-en zaagwerk!

Maar waarom blijft het interieur van een klein vliegtuig totaal onbeschadigd wanneer er een handgranaat in ontploft?
Wat is de reden dat er drie geweldadige vogelverschrikkers rondlopen?
En waaromeindigde de troostscene met de 2 vrouwen niet in een heelijke lesbische vrijpartij?
Vooral die laatste vraag zit me erg dwars....

3,5 ster voor fenomenale dialogen, onhandig akteerwerk en een paar litertjes bloed!

Toch jammer van het ontbreken van die lesbische stoeipartij.........

Halcyon

De originele synopsis van Scarecrows heeft me altijd geïntrigeerd en daarom heb ik deze maar eens besteld. Zonet bekeken en ben er best door gecharmeerd. Bij mijn weten is het concept van moordende vogelverschrikkers volstrekt uniek in horrorfilms. Afgezien van een korte scène die ik me herinner uit Jeepers Creepers 2 (of vergis ik me?). Anyway, Scarecrows verdient alleen daarom al een pluim.

Maar er is meer. Want ook de cinematografie is erg apart en zorgt voor een nooit eerder geziene sfeer. Het merendeel van de tekst verloopt via walkie-talkiegespreken, een radiostem en voice-overs. Iets wat me sowieso moeilijk lijkt om in een screenplay te gieten. En ook de vaak terugkerende zichten door de nachtkijker doen betrekkelijk vreemd aan. Vreemd, maar zeker niet slecht. Het zorgt in elk geval voor een soort realiteit dat je kan vergelijken met de handycam.

Het bovennatuurlijke aspect van Scarecrows is bovendien netjes uitgewerkt en er is ook voldoende bloed voor de fans. Formulegewijs komen een aantal stoere para's (hoewel stoer, eentje schijt al in z'n broek wanneer hij een zakje geld uit een boom moet halen) aan hun eind op de meest enge manieren. Verrassend, sfeervol, bloederig, uniek, maar spijtig genoeg net niet spannend genoeg. Hoe dan ook leuk om in je collectie te hebben.

avatar van Vascago

Vascago

Mooie film. De scarecrows zagen er erg goed uit en de moorden zijn lekker bloederig en goed in beeld gebracht. Door de stompzinnige acties en dialogen mist de film wel iets aan spanning, maar bij momenten vond ik die er toch wel inzitten. Vooral bij de achtervolgingen door het korenveld. Mooie locatie ook. De film heeft ook leuke grappige momenten zoals met dat pratende hoofd in de koelkast. Fijne sfeer ook en een prima soundtrack.
Ik heb me prima vermaakt.

avatar van dominion

dominion

De poster ziet er goed uit en door Vascago kijk ik hier best naar uit .