Il Trono di Fuoco (1970)

Alternatieve titels: The Bloody Judge | Night of the Blood Monster | Throne of the Blood Monster | Witch Killer of Broadmoor | Witches' Trial | Trial of the Witches | Der Hexentöter von Blackmoor | El Proceso de las Brujas | El Juez Sangriento

Italië / West-Duitsland / Spanje / Liechtenstein
Horror / Historisch
91 minuten / 108 minuten (uncut)

geregisseerd door Jesús Franco
met Christopher Lee, Leo Genn en Maria Schell

Engeland, 1685. De jonge Alicia Gray wordt beschuldigd van hekserij en belandt op de brandstapel. Haar zus Mary (Maria Rohm) wordt verliefd op Harry Selton (Hans Hass, Jr.), een rebel die tegen Koning James II vecht. Nadat de rebellen verloren hebben, wordt Harry gevangen genomen door de soldaten van hoofdrechter Jeffreys (Christopher Lee), die de kroon moet bewaken door vijanden te beschuldigen van hekserij. Als ook Mary gevangen wordt genomen, probeert zij Harry en haarzelf vrij te krijgen door de rechter te plezieren.

avatar van Mac Hammer Fan
Eén van Franco's betere films. Verzorgde decors, goede vertolkingen en duidelijk met een groter budget gemaakt dan het meeste van zijn ander werk.
Maar heksenjager Christopher Lee is niet zo angstaanjagend als Herbert Lom en Vincent Price in respectievelijk MARK OF THE DEVIL en THE WITCHFINDER GENERAL.
De Blue Underground DVD is de complete versie, de UK edition is een gecensureerde versie. De coverart van NIGHT OF THE BLOOD MONSTER vind ik veel minder representatief dan deze van de alternatieve titel: THE BLOODY JUDGE.

avatar van Mac Hammer Fan

inderdaad nu verkrijgbaar in de Benelux, uitgebracht door Dutch Filmworks. Prachtige print. Een aanrader.

avatar van maurice74
Is voor 5 euro in de Halloween Horror reeks verkrijgbaar.

Prachtige print inderdaad, qua kleuren althans. Wat betreft het geluidsspoor is op de DVD enkele malen plotseling Duits te horen in plaats van Engels. Buitenopnamen duidelijk NIET in Engeland opgenomen en het wapen dat achter Jeffreys in the Old Bailey hangt is het wapen van de Stewart-koningen van Groot-Brittannië in Schotland (nooit zo in Engeland).
Verhaal is hopeloos saai en lijkt alleen succes te willen boeken door wat martel- en erotische scènes.

Het engels wordt af en toe afgewisseld door duits

avatar van kirk douglas
verassende film van franco dit is wel het laatste wat ik van de maker van oa. female vampire en demoniac verwacht had. de film is natuurlijk weer eens zeer goedkoop maar franco weet er hier echt nog wat van te maken. lee speeld zijn rol erg goed en howard vernon als beul is onbetaalbaar toch een van franco,s betere films.