Conquest (1983)

Alternatieve titels: La Conquista de la Tierra Perdida | La Conquista | El Bárbaro | Mace the Outcast

Italië / Spanje / Mexico
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Lucio Fulci
met Jorge Rivero, Andrea Occhipinti en Conrado San Martín

Twee krijgers ondernemen een zoektocht, waarbij zij tegengewerkt worden door een wraakzuchtige demoon, die allerlei soorten monsters en creaturen op hen afstuurt.

avatar van ToNe
Lucio Fulci's draai aan het fantasy genre is een fascinerende no-budget filmervaring is letterlijk een donker en grauwe film.
De omgeving wordt gecamoufleerd door overmatig gebruik van rookmachines en lijkt enkel belicht door fakkels. [voor de fictieve wereld klinkt het logisch, maar toch...]

Lachen zul je wel met de grunts met hondenmaskers, een terracotta soldaat lijkende 'god' met Monte Cristo masker en een lichtelijk homo-erotische male-bonding toon, maar de topper is toch wel de verschijning van zombies.
Die Fulci kon het waarschijnlijk niet laten, he...

avatar van kungfuzombie
Heerlijk vermakelijk. Niet goed maar je verveeld je geen moment!

avatar van BwuceLi
Een uitzonderlijk cheesy tietenfestijn. Aan te raden voor fans van "Ator" en andere Italiaanse fantasycrap!

avatar van mikey
Knullige sword & sorcerer flick is een opsomming van dreigementen die 2 kerels moeten ondergaan tijdens een wandeltocht door niemandsland. Wel enkel typische Fulci momenten, maar zijn stijl slaat in deze fantasy context de plank mis.

avatar van Drs. DAJA
Lucio Fulci on LSD. Beetje een cross-over tussen Caligula en Star Wars. Het ene moment werd ik toch geboeid door de fantasie het volgende voelde ik me ronduit vies. Ben toch overwegend positief omdat er enkele goede momenten zijn die qua campyness en zieke fantasie zo extreem zijn en soms zelfs vanwege onvervalste visuele schoonheid. In ieder geval is La Conquista een film voor iedereen die nog niet overtuigd is van de ziekelijke kronkel in Fulci's hersenen.

erik1677
En ja, hieer weet fulci zelfs nog zombies in te proppen.
En eigenlijk is het regelrechte pulp, maar wel zwaar vermakelijk.
En af en toe gigantisch bruut en de nodige gore.
Wat ik wel jammer vind dat er een bepaalde filter over de film hangt wat alles extra mysterieus moet maken.
Dit geheel is volgends mij jammerlijk mislukt.
Maar moet zeggen, dat ik me hier verders wel heb mee vermaakt.

Reinbo
Geweldig surrealistisch fantasywerkje van Fulci. Vrijwel verhaallloos, moet het totaal van de sfeer hebben, maar die is top. Net als de onzinnige mythische figuren (lees: harige mannen en topless vrouwen) en de (letterlijk en figuurlijk) vage beelden.

$* voor dit vreemde meesterwerkje.

Reinbo
Heb de geweldige Japanse laserdisc op de kop weten tikken.

Reinbo
Toch wel bijzonder werkje van Fulci. Een mythische barbarenfilm. Compleet met zombies. monsters en naakt vrouwelijk schoon. Erg apart. Zou hier dolgraag een blu ray van zien.

avatar van jordandejong
Onverwachts een uitstekende film van Fulci, en dit keer eens niet in het horror genre. Ben het volledig eens met Reinbo.

Twee krijgers, spierbundel Mace (gespeeld door Mexicaan Jorge Rivero) en Ilias (gespeeld door Andrea Occhipinti, ''bekend'' van La Casa con la Scala nel Buio (1983) en Lo Squartatore di New York (1982) trekken door de heuvelachtige landen van een verre wereld om de kwade godin Ocron te doodden (een glansrol van Sabrina Siani die de hele film topless is en een creepy gouden masker draagt). Je raad het al... Het verhaaltje stelt niet veel voor. De film moet het dan inderdaad ook voornamelijk hebben van de sfeer. En die is dan ook magistraal.

Conquest komt surrealistisch en naargeestig over. De monster en kostuum designs zijn geweldig. Het tempo is ongekend. Stukjes waarin langer dan drie minuten niet gevochten wordt komen bijna niet voor. Hierdoor verveel je je nooit en gebeurt er altijd wat. Ook niet onaardig is dat Fulci tijdens de gevechten expliciete gore weer niet schuwt. Geen horror film dus, maar wel genoeg smeerlapperij. De score van niemand minder dan Claudio Simonetti is uitstekend en geeft net dat beetje extra power aan de film.

Iets minder ben ik helaas te spreken over het visuele gedeelte. Het overmatige gebruik van de rookmachines kon ik zeer zeker hebben. Het werkt zeer sfeerverhogend en zorgt voor het gevoel van een desolate omgeving. Helaas is de belichting af en toe nogal matig, maar belangrijker nog, hangt er een soort waas over de film waardoor het soms wat moeilijk te volgen is wat er nou wordt getoond.

Desondanks is dit een geweldige Fulci. Totaal anders dan bijvoorbeeld een Zombi 2 of The Beyond (wat ik tot nu toe tot zijn beste werken beschouw), maar mag zich zeker in dat rijtje mengen. Geweldige sfeer, hoog tempo, lekkere gore en een naakte kwade godin.... Meer zoek ik niet in films als deze.

avatar van jordandejong
Ik zie dat deze geweldige, onderbelichte, Fulci recent is uitgezonden door El Rey Network (kanaal van Robert Rodriguez). Legendarische programmering daar zeg. Ik zou dag en nacht voor de buis gekluisterd zitten als dit in Nederland werd aangeboden.

Conquest promo op El Rey: El Rey Network op Twitter: "TONIGHT on #CreatureFeature Friday, watch Q: THE WINGED SERPENT+ CONQUEST, starting at 8pm ET on @ElReyNetwork!

avatar van Quentin
De tering, dat soft focus camerawerk is echt niet om aan te zien.

avatar van alexspyforever
Ook al is mijn enthousiasme niet meer zo groot als vroeger toch zal ik altijd wel blijven houden van fantasy. Juist net als Bava heeft Fulci zich ook aan dit genre gewaagd en hoe kan het ook anders in het sword & sorcery thema. Als tiener kon ik dit soort films (Conan, Red Sonja) wel smaken. Tegenwoordig wil ik toch liever wat meer verhaal en achtergrond bij de personages en dat is bij dit soort films niet erg aanwezig (en bij Conquest blijft dat wel heel miniem te zijn). Eigenlijk is het zeer repetitief, de twee "helden" (eentje heeft iets weg van Conan, de andere lijkt op Bilbo Baggins van Lord of the Rings) komen op één plaats, er duiken wezens op en ze gaan vechten. Fulci zou Fulci niet zijn om af en toe wat gore en bloot op de kijker los te laten. Een kijker noemt het zelfs een tietenfestijn. Het is waar, ik denk dat alle dames topless waren, maar na een goed half uur komen er nog weinig dames in beeld dus dat festijn was al snel voorbij. Visueel zit het wel allemaal erg goed in elkaar, de film heeft ook een hoog tempo. Maar omdat steeds weer hetzelfde riedeltje van één of beide helden raken in de problemen waarna het leidt tot een gevecht werd herhaald had ik het na een uur wel gezien. Anderhalf uur van dit soort ongein waarbij Fulci het vooral te doen is om visueel indruk te maken, voor mij mag het toch iets meer zijn dan mooie plaatjes. De film deed me soms wel denken aan de animatiefilm Fire and Ice van Bakshi maar die vind ik op alle vlakken een stuk beter. Ik krijg plots wel zin om deze te gaan kijken.

avatar van baspls
Ik was lange tijd erg benieuwt wat Lucio Fulci - The Master of Gore - met het Fantasy genre zou doen. Conquest voelde aan als een mix van de Hercules-exploitationfilms (de hoofdpersoon is vernoemd naar het oud-Griekse Ilias) en films als Conan en Red Sonja, met trekjes van Italiaanse kannibalenfilms en dit alles in de setting van La Guerre du Feu.

Ilias reist naar een ver land waar barbaarse half-mensen leven die een tyrannieke heks Ocron vereren die doet alsof ze de zon laat op en ondergaan. Samen met dierenvriend Mace moet Ilias het opnemen tegen de vele gedrochten die Ocron op hen af stuurt.

De film is prima opgenomen. Alleen wel jammer van die hinderlijke soft focus-effecten die de film een mysterieus uiterlijk moesten geven. Het was slim van Fulci om La Guerre du Feu na te apen en mooie locaties in de natuur uit te kiezen in plaats van goede filmsets in een Roomse studio te bouwen. De locaties in Italië, Spanje en Mexico zijn dan ook prachtig.

Zoals we van Fulci wel kunnen verwachten zit de film weer vol gore. Ik geloof niet dat ik ooit eerder een Sword and Sorcery-film heb gezien met zoveel gore en macabere zaken. Bij een paar afgehakte hoofden houdt het normaal wel op, maar Fulci wil een ook hoop gespleten schedels, vierendelingen, kannibalisme en zelfs dikke pusbulten. De vele gedrochten zijn eigenlijk best wel goed gemaakt voor het budget. Vergelijk de Zwijnkop-man maar eens met die uit Deathstalker.

Claudio Simonetti van Goblin toverde voor Conquest even een lekker foute 80s soundtrack uit z'n synthesizer. Eigenlijk wel geinig die sequencers met rennende barbaren.

Het verhaal blijft natuurlijk heel erg aan de oppervlakte, al zaten er wel een paar geslaagde elementen in. Eigenlijk is het haast een soort videogame, er zijn allemaal hindernissen en problemen die je moet oplossen om uiteindelijk de eindbaas te verslaan. Omdat de gore en de actie er goed uitzagen en de dialogen niet te achterlijk waren, was het prima vermaak. Het had wel wat dit brute Sword and Sorcery avontuur van de Italiaanse splatter-koning. Ben benieuwt hoe andere Italianen dit hebben aangepakt.

Waarom de film Conquest heet is me overigens niet duidelijk, want er wordt niets veroverd. Bij zo'n titel denk ik toch eerder aan een barbaar die het schopt tot koning en met brute kracht andere landen veroverd.