Gold (2016)

3,06

Drama / Avontuur

geregisseerd door Stephen Gaghan
met Matthew McConaughey, Édgar Ramírez en Bryce Dallas Howard

'Gold' is een verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten rondom het Bre-X schandaal uit 1993. Kenny Wells (McConaughey) is een goudzoeker, maar falende zakenman wiens relatie onder druk staat. Hij besluit om samen te werken met de evenmin succesvolle geoloog en avonturier Michael Acosta. De twee trekken in een laatste poging om succes te boeken door de Indonesische jungle op zoek naar goud.

• Vanaf 16 maart in de bioscoop

18 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van schram101

geplaatst: 12 oktober 2015, 22:41 uur [permalink]

kappeuter (moderator)
geplaatst: 18 maart 2016, 10:39 uur [permalink]
Vanaf 19 januari 2017 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van tattoobob

geplaatst: 22 november 2016, 08:18 uur [permalink]
Leuk.....ik ben benieuwd!!!

avatar van @Noorderwijk

geplaatst: 20 december 2016, 19:33 uur [permalink]
5 feb 2017 bij PAC festival Pathé

avatar van apolicum

geplaatst: 8 februari, 20:23 uur [permalink]
Hij lijkt een beetje op Depp in Black Mass.

geplaatst: 11 februari, 16:25 uur [permalink]
Jammer dat ze de waargebeurde verhaallijn niet zijn gevolgd.
Het echte verhaal van Bre-X, David Walsh en Michael de Guzman is namelijk heel interessant.

avatar van Walter S.
geplaatst: 26 februari, 00:48 uur [permalink]
Ik kijk graag films met Matthew McConaughey, deze trailer sprak me ook gelijk aan.

avatar van mjk87
geplaatst: 28 februari, 20:34 uur [permalink]
Door de trailer wel een heerlijk nummer ontdekt van Status Quo. Maar sowieso een zalige soundtrack als ik die snel even doorneem.

avatar van mjk87
geplaatst: 2 maart, 21:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tegenvaller. Geen idee ook waar het precies aan lag, maar ik raakte - zeker het eerste uur niet- maar niet in de film. Het geluid dat een beetje op de achtergrond was gemixt kan het zijn, de wat kleine projectie in de bios (waar sowieso iets niet helemaal lekker zat met soms een vreemd lichtschijnsel links in beeld) of gewoon dat de film nergens onder de huid kruipt. Het leek allemaal eerder een wat gezapige samenvatting dan een goede brok cinema. Dan mag de soundtrack wel heel erg lekker zijn en een beetje dromerig ook waardoor dat allemaal vrij origineel lijkt, het gleed ook allemaal langs zonder dat je er erg in had. Buiten dat soms bepaalde nummer helemaal niet bij de beelden leken te horen maar gewoon lukraak eronder waren gemonteerd.

McConaughey doet zijn best met vadsig buikje en constant ook in zo'n vies wit onderbroekje in beeld, maar speelt eerder een typetje. Dan deed Keaton dat beter in The Founder, en Ramírez in deze film ook. Daardoor gaat zijn personage nooit leven en aan het eind wreekt zich dat wel als meer op zijn psyche wordt ingezoomd, al is dat laatste uur wel wat beter dan het eerste. Maar ook daar had meer ingezeten als weliswaar de intriges over elkaar heen buitelen, maar als geheel het toch vlak is. Al met al een film met potentie, maar waar te weinig wordt uitgehaald. 2,5*.

avatar van Donkerwoud

geplaatst: 14 maart, 16:34 uur [permalink]
Toch fijn om die mooie jongen eens in een rol te zien waarin hij meer wegheeft van mij dan van de gebronste, gespierde stripper uit Magic Mike.

avatar van tbouwh
geplaatst: 14 maart, 19:30 uur [permalink]
Die trailer... visueel mat en onuitnodigend, en veel te druk gemonteerd. Hard en bedompt geluid ook, maar dat lag aan de zaal wellicht.

Eerste berichten beloofden zoveel goeds, nog steeds wel erg benieuwd naar McConaughey.

avatar van Shinobi
geplaatst: 17 maart, 15:47 uur [permalink]
"It’s amazing how a little gold dust can just change everything."

Blijkbaar is deze titel losjes gebaseerd op waargebeurde feiten rondom het Bre-X schandaal.

Op zich een interessant uitgangspunt zou je denken. Hiervoor krijg je als kijker te maken met een aan lager wal geraakte goudzoeker die aan het einde van zijn Latijn zit en een sprong in het diepe waagt door in zee te gaan met een geoloog om goud in de Indonesische jungle te gaan zoeken. Na een hoop tegenslag ervaren te hebben, lijkt het goud gevonden te zijn of toch niet?

'Gold' wil zich profileren als een soort van 'The Wolf of Wall Street' door je een hoop intriges voor te schotelen. Desondanks wil het allemaal niet zo vlotten, omdat er met het narratief te weinig wordt gedaan. Op deze manier wordt het al gauw een langdradig geheel waar alleen enkele momenten voor wat leven in de brouwerij zorgen. Daarbij wordt er een rare verhaalstructuur gehanteerd, wat pas halverwege echt duidelijk wordt.

Matthew McConaughey heeft klaarblijkelijk de tijd van zijn leven als een vadsig mannetje die goed gedijt in zijn vieze witte onderbroek; zijn favoriete rol tot nu toe als ik het moet geloven. Hij brengt een hoop energie met zich mee, maar daardoor wordt alsmaar duidelijker dat de overige personages er vrijwel niet toe doen. Bovendien ontbreekt de broodnodige diepgang, ondanks dat er tegen het einde aan een paar pogingen gedaan worden.

Al met al een teleurstellend drama dat maar niet kan overtuigen.

2,5 Sterren.

avatar van mrklm
geplaatst: 18 maart, 19:43 uur [permalink]
Met zijn Oscarwinnende rol in Dallas Buyers Club overtuigde McConaughey de Hollywood-elite dat hij meer was dan een mooiboy. Nu is hij een gerespecteerde karakteracteur, met rollen in Interstellar, Free State of Jones en een cameo vol bravoure in The Wolf Of Wall Street. En in Gold mag hij opnieuw de show stelen in dit verhaal over letterlijke] goudzoeker Kenny Wells die samen met zijn partner Michael Acosta stuit op een goudmijn in een oerwoud in Indonesië. Die vondst lijkt hem miljoenen op te gaan leveren, maar er liggen de nodige adders onder het gras die geen middel schuwen om hem het fortuin waar hij recht op meent te hebben te ontnemen.

McConaughey leeft zich uit als de obsessieve Kenny, een goudzoeker uit familie met een lange mijnwerkersgeschiedenis. Dat maakt hem enerzijds gedreven, maar het maakt ook dat hij denkt de waarheid in pacht te hebben en die beide eigenschappen maken het moeilijk om te overleven in de miljoenindustrie die zich over hem uitstort wanneer succes aan de horizon verschijnt. Jammer genoeg zijn de overige karakters te oppervlakkig en de vertolkingen mat, waardoor dit teveel een McConaughey-one-man-show is geworden. En hoewel hij zijn talent hier niet onder stoelen of banken steekt, wil de film op geen enkel moment vlam vatten, waardoor de film na een uur langdradig begint te worden.

avatar van chucknorris
geplaatst: 19 maart, 10:15 uur [permalink]
Oeioei wat een teleurstelling dit. Langdradig, zichzelf voortdurend herhalend, alles uitleggen, sfeerloos en op een slechte manier van goede muziek voorzien.

avatar van Gizzmann

geplaatst: 19 maart, 15:13 uur [permalink]
tbouwh schreef:
Hard en bedompt geluid ook, maar dat lag aan de zaal wellicht.

Dat is hier in Breda ook zo, elke keer dat ik de trailer in Pathé heb zien langskomen. Het klinkt irritant hard en opdringerig. Ik krijg gelijk al een aversie tegen de film, al is dat niet helemaal eerlijk.
Aan de andere kant ziet het er sowieso wat clichématig uit allemaal, dus de film lijkt me niet heel interessant. Al doet McConaughey wel lekker zijn best.

avatar van Walter S.
geplaatst: 20 maart, 00:18 uur [permalink]
mjk87 schreef:
Tegenvaller. Geen idee ook waar het precies aan lag, maar ik raakte - zeker het eerste uur niet- maar niet in de film. Het geluid dat een beetje op de achtergrond was gemixt kan het zijn of gewoon dat de film nergens onder de huid kruipt.

Dat had ik ook, ik vond het wat rommelig en totaal niet pakkend in het eerste uur. Tweede uur is wel beter maar ook niet echt top. Jammer, ik had er meer van verwacht.

avatar van Redlop
geplaatst: 21 maart, 13:40 uur [permalink]
chucknorris schreef:
...op een slechte manier van goede muziek voorzien.

Dat met name. Joy Division past totaal niet bij het Wall Street-sfeertje.

avatar van Montorsi
geplaatst: afgelopen woensdag om 12:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoe de vork in de steel zit is vrij snel duidelijk, desondanks best een lollig biopic. Vrij simplistisch en vlak maar vermakelijk. McConaughey's rol is wat te dik (ha-ha) aangezet, maar hij komt er nog net mee weg.