Gold (2016)

3,22

Drama / Avontuur

geregisseerd door Stephen Gaghan
met Matthew McConaughey, Édgar Ramírez en Bryce Dallas Howard

'Gold' is een verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten rondom het Bre-X schandaal uit 1993. Kenny Wells (McConaughey) is een goudzoeker, maar falende zakenman wiens relatie onder druk staat. Hij besluit om samen te werken met de evenmin succesvolle geoloog en avonturier Michael Acosta. De twee trekken in een laatste poging om succes te boeken door de Indonesische jungle op zoek naar goud.

36 BERICHTEN 14 MENINGEN
Onderhoudende film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gouden greep.

Vermakelijke film waarvoor Matthew McConaughey nu eens niet zichzelf uithongerde, maar juist het omgekeerde effect beoogde. Het schijnt dat hij 20 kilo voor deze rol is aangekomen en dat is goed te zien. Ook zijn haardos onderging een metamorfose om zoveel mogelijk op de echte goudzoeker Kenny Wells te lijken. Een verhaal gebaseerd op waarheid dus, maar een kniesoor die daar op let. Gold is namelijk een makkelijk wegkijkend drama, dat zowaar een avontuurlijke vleug in de succesvolle blender mixt. Historisch onderbouwd of niet, leuk is het wel.

De reden echter waarom series tegenwoordig zo populair zijn heeft niet alleen met het gemak van Netflix te maken. Vaak blijkt dat men veel meer diepgang kan brengen in een uitgesmeerd verhaal, in plaats van in de afgemeten lengte van een speelfilm. Enigszins logisch. Hoe interessant en onderhoudend deze 'rise & fall' ook aan de kijker voorbij trekt - met dank aan de opgeblazen hoofdrolspeler, die er duidelijk zin in heeft - het blijft nogal oppervlakkig. Misschien is daarom het einde een beetje flauw. Gelukkig houdt het voorafgaande je voldoende in zijn greep.

***½

Met dank aan Remain in Light voor het recensie-exemplaar.

avatar van Rodger
Film heeft een hele trage start, maar op het einde wordt het nog aardig.
2.5 **

avatar van knusse stoel
Inderdaad start het eerst traag maar is dat niet bij iedere film (behalve de echte actiefilms)?
Het verhaal is gewoon leuk om te volgen, soms loopt het iets anders dan de kijker verwacht maar in het algemeen zit er in de hele film een voldoende tempo. Ook voor degenen onder ons die continu tempo in de films willen, anders is er niets aan volgens hen.
Jammer dat een goed in elkaar gezette film met de bijbehorende dialogen niet meer aantrekkelijk kan zijn voor sommigen.
Wel, deze film biedt voldoende tempo en actie en wij hebben ons er ook prima mee vermaakt.
Een mooie 8-.

avatar van mixmaster
Een schitterende film over Kenny Wells (echte naam David Walsh) , de goudzoeker die samen met Michael Acosta (echte naam Michael de Guzman) in de Indonesische jungle goud gaat zoeken.

Op waargebeurde feiten gebaseerd en de film laat tot in de puntjes zien hoe en wat er allemaal gebeurd is rondom dit verhaal. (en dat is nogal wat)

Matthew McConaughey speelt hier een fantastische rol en is zeer overtuigend, deze film is verder een genot om naar te kijken en ik heb me geen minuut verveeld.

avatar van Pim1993
Gelikt rond verhaaltje. Erg knap gescript en geregisseerd. Matthew is werkelijk glansrijk, wat een professional. Deze rol was hem op z'n tijdelijke vette lijf geschreven.