Gold (2016)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Stephen Gaghan
met Matthew McConaughey, Édgar Ramírez en Bryce Dallas Howard

'Gold' is een verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten rondom het Bre-X schandaal uit 1993. Kenny Wells (McConaughey) is een goudzoeker, maar falende zakenman wiens relatie onder druk staat. Hij besluit om samen te werken met de evenmin succesvolle geoloog en avonturier Michael Acosta. De twee trekken in een laatste poging om succes te boeken door de Indonesische jungle op zoek naar goud.

Onderhoudende film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gouden greep.

Vermakelijke film waarvoor Matthew McConaughey nu eens niet zichzelf uithongerde, maar juist het omgekeerde effect beoogde. Het schijnt dat hij 20 kilo voor deze rol is aangekomen en dat is goed te zien. Ook zijn haardos onderging een metamorfose om zoveel mogelijk op de echte goudzoeker Kenny Wells te lijken. Een verhaal gebaseerd op waarheid dus, maar een kniesoor die daar op let. Gold is namelijk een makkelijk wegkijkend drama, dat zowaar een avontuurlijke vleug in de succesvolle blender mixt. Historisch onderbouwd of niet, leuk is het wel.

De reden echter waarom series tegenwoordig zo populair zijn heeft niet alleen met het gemak van Netflix te maken. Vaak blijkt dat men veel meer diepgang kan brengen in een uitgesmeerd verhaal, in plaats van in de afgemeten lengte van een speelfilm. Enigszins logisch. Hoe interessant en onderhoudend deze 'rise & fall' ook aan de kijker voorbij trekt - met dank aan de opgeblazen hoofdrolspeler, die er duidelijk zin in heeft - het blijft nogal oppervlakkig. Misschien is daarom het einde een beetje flauw. Gelukkig houdt het voorafgaande je voldoende in zijn greep.

***½

Met dank aan Remain in Light voor het recensie-exemplaar.

avatar van Rodger
Film heeft een hele trage start, maar op het einde wordt het nog aardig.
2.5 **

avatar van knusse stoel
Inderdaad start het eerst traag maar is dat niet bij iedere film (behalve de echte actiefilms)?
Het verhaal is gewoon leuk om te volgen, soms loopt het iets anders dan de kijker verwacht maar in het algemeen zit er in de hele film een voldoende tempo. Ook voor degenen onder ons die continu tempo in de films willen, anders is er niets aan volgens hen.
Jammer dat een goed in elkaar gezette film met de bijbehorende dialogen niet meer aantrekkelijk kan zijn voor sommigen.
Wel, deze film biedt voldoende tempo en actie en wij hebben ons er ook prima mee vermaakt.
Een mooie 8-.

avatar van mixmaster
Een schitterende film over Kenny Wells (echte naam David Walsh) , de goudzoeker die samen met Michael Acosta (echte naam Michael de Guzman) in de Indonesische jungle goud gaat zoeken.

Op waargebeurde feiten gebaseerd en de film laat tot in de puntjes zien hoe en wat er allemaal gebeurd is rondom dit verhaal. (en dat is nogal wat)

Matthew McConaughey speelt hier een fantastische rol en is zeer overtuigend, deze film is verder een genot om naar te kijken en ik heb me geen minuut verveeld.

avatar van Pim1993
Gelikt rond verhaaltje. Erg knap gescript en geregisseerd. Matthew is werkelijk glansrijk, wat een professional. Deze rol was hem op z'n tijdelijke vette lijf geschreven.

avatar van Boneka
Rise and Fall filmpje en ik moet zeggen helemaal niet verkeerd. Moest wel een beetje inkomen in het gekke persoontje van Matthew McConaughey, maar hij speelt 'm verder goed. Film is niet diepgaand, maar kijkt verder wel lekker weg, met mooie beelden zeker vanuit Java. Prachtland. Jammer dat we er zo weinig van zagen. Plot loopt verder wel goed en het eind tja..die extra minuut had voor mij niet gehoeven. Had de kijker liever in het ongewisse gelaten dan een voorspelbaar happy end. Desondanks een lekker filmpie van 2 uur.

Trage start van deze film, op het einde wordt het allemaal wat beter.
Ik heb het trouwens altijd wat moeilijk met McConaughey.
De ene keer speelt hij de pannen van het dak, de andere keer is zijn prestatie niet om over naar huis te schrijven.
Deze rol is hij, naar mijn bescheiden mening ook maar middelmatig, hij kon me niet echt overtuigen.
Het verhaal zit wel goed, maar er zou wat meer vaart mogen ingezeten hebben.
Toch nog een voldoende, maar hoop volgende keer op een betere film met Matthew.

Vlotte film met een McConaughey die toch wel de show steelt, zeker in die scènes waarin zijn personage zich de tegen de al te gretige kandidaat participanten of overnemers moet afzetten, maar ook bij de opnames van de gebeurtenissen in de jungle en deze waar hij met zijn weelde geen blijf weet.
Los van de werkelijke feiten waarop de film is gebaseerd, is het verhaal keurig gebracht, toegankelijk, avontuurlijk en ook maatschappelijk getint.

avatar van John Lee Hooker
Redelijk voorspelbaar avontuur maar goed geacteerd en netjes afgewerkt met mooie settings, soepel camerawerk en een realistische benadering. Wanneer ze in het kantoor van een ander bedrijf aankomen weet je natuurlijk wel dat hierdoor problemen zullen ontstaan maar goed, als ze helemaal geen tegenslagen hadden kwam je ook niet aan de 120 minuten. Gold uit 2016 wordt voornamelijk gedragen door Matthew McConaughey die een sterke rol vervuld met veel emotie en de andere acteurs vullen hem goed aan en zitten passend op hun plek. Deze prent hab ik meegepikt in het vliegtuig met een klein flesje wijn toen ik laatst 2 weken op vakantie ging in Nederland want ik woon nu in Bangkok.

avatar van IH88
“Blue skies, baby!”

Vlotte film met een ijzersterke McConaughey. Dat is ook gelijk het probleem van Gold, want buiten Wells komen de andere personages er wel heel bekaaid vanaf. Acosta, goed gespeeld door Ramírez, is een interessant personage maar wordt nauwelijks uitgewerkt. De twist op het laatst komt dan ook niet helemaal goed uit de verf. De film heeft ook momenten dat het allemaal aardig inkakt, en er hadden wel wat scènes geschrapt kunnen worden. McConaughey houdt het gelukkig allemaal nog aardig bij elkaar.

avatar van Decec
Een goede avontuur/drama/thriller film...
Een waargebeurd verhaal...
Goed verhaal...
Bekende acteurs Matthew McConaughey en Craig T. Nelson...
Prima acteerwerk...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...

Goeie film over een zakenman en gelukszoeker die samen met een archeoloog op zoek gaat naar goud in Indonesië. Een rise and fall verhaal dat zich ditmaal niet binnen de criminele wereld afspeelt (alhoewel), en waarbij de fall als een slag bij heldere hemel komt en dus een prima twist in het verhaal is. Onderhoudend omdat er genoeg vaart en vooruitgang in de film zit en het ziet er allemaal ook goed uit. Matthew McConaughey zet zijn rol wat aangedikt, maar daardoor wel vermakelijk neer.