Gold (2016)

3,14

Drama / Avontuur

geregisseerd door Stephen Gaghan
met Matthew McConaughey, Édgar Ramírez en Bryce Dallas Howard

'Gold' is een verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten rondom het Bre-X schandaal uit 1993. Kenny Wells (McConaughey) is een goudzoeker, maar falende zakenman wiens relatie onder druk staat. Hij besluit om samen te werken met de evenmin succesvolle geoloog en avonturier Michael Acosta. De twee trekken in een laatste poging om succes te boeken door de Indonesische jungle op zoek naar goud.

29 BERICHTEN 12 MENINGEN
avatar van schram101

geplaatst: 12 oktober 2015, 22:41 uur [permalink]

kappeuter (moderator)
geplaatst: 18 maart 2016, 10:39 uur [permalink]
Vanaf 19 januari 2017 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van tattoobob

geplaatst: 22 november 2016, 08:18 uur [permalink]
Leuk.....ik ben benieuwd!!!

avatar van @Noorderwijk

geplaatst: 20 december 2016, 19:33 uur [permalink]
5 feb 2017 bij PAC festival Pathé

avatar van apolicum
geplaatst: 8 februari, 20:23 uur [permalink]
Hij lijkt een beetje op Depp in Black Mass.

geplaatst: 11 februari, 16:25 uur [permalink]
Jammer dat ze de waargebeurde verhaallijn niet zijn gevolgd.
Het echte verhaal van Bre-X, David Walsh en Michael de Guzman is namelijk heel interessant.

avatar van Walter S.
geplaatst: 26 februari, 00:48 uur [permalink]
Ik kijk graag films met Matthew McConaughey, deze trailer sprak me ook gelijk aan.

avatar van mjk87
geplaatst: 28 februari, 20:34 uur [permalink]
Door de trailer wel een heerlijk nummer ontdekt van Status Quo. Maar sowieso een zalige soundtrack als ik die snel even doorneem.

avatar van mjk87
geplaatst: 2 maart, 21:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tegenvaller. Geen idee ook waar het precies aan lag, maar ik raakte - zeker het eerste uur niet- maar niet in de film. Het geluid dat een beetje op de achtergrond was gemixt kan het zijn, de wat kleine projectie in de bios (waar sowieso iets niet helemaal lekker zat met soms een vreemd lichtschijnsel links in beeld) of gewoon dat de film nergens onder de huid kruipt. Het leek allemaal eerder een wat gezapige samenvatting dan een goede brok cinema. Dan mag de soundtrack wel heel erg lekker zijn en een beetje dromerig ook waardoor dat allemaal vrij origineel lijkt, het gleed ook allemaal langs zonder dat je er erg in had. Buiten dat soms bepaalde nummer helemaal niet bij de beelden leken te horen maar gewoon lukraak eronder waren gemonteerd.

McConaughey doet zijn best met vadsig buikje en constant ook in zo'n vies wit onderbroekje in beeld, maar speelt eerder een typetje. Dan deed Keaton dat beter in The Founder, en Ramírez in deze film ook. Daardoor gaat zijn personage nooit leven en aan het eind wreekt zich dat wel als meer op zijn psyche wordt ingezoomd, al is dat laatste uur wel wat beter dan het eerste. Maar ook daar had meer ingezeten als weliswaar de intriges over elkaar heen buitelen, maar als geheel het toch vlak is. Al met al een film met potentie, maar waar te weinig wordt uitgehaald. 2,5*.

avatar van Donkerwoud

geplaatst: 14 maart, 16:34 uur [permalink]
Toch fijn om die mooie jongen eens in een rol te zien waarin hij meer wegheeft van mij dan van de gebronste, gespierde stripper uit Magic Mike.

avatar van tbouwh
geplaatst: 14 maart, 19:30 uur [permalink]
Die trailer... visueel mat en onuitnodigend, en veel te druk gemonteerd. Hard en bedompt geluid ook, maar dat lag aan de zaal wellicht.

Eerste berichten beloofden zoveel goeds, nog steeds wel erg benieuwd naar McConaughey.

avatar van Shinobi
geplaatst: 17 maart, 15:47 uur [permalink]
"It’s amazing how a little gold dust can just change everything."

Blijkbaar is deze titel losjes gebaseerd op waargebeurde feiten rondom het Bre-X schandaal.

Op zich een interessant uitgangspunt zou je denken. Hiervoor krijg je als kijker te maken met een aan lager wal geraakte goudzoeker die aan het einde van zijn Latijn zit en een sprong in het diepe waagt door in zee te gaan met een geoloog om goud in de Indonesische jungle te gaan zoeken. Na een hoop tegenslag ervaren te hebben, lijkt het goud gevonden te zijn of toch niet?

'Gold' wil zich profileren als een soort van 'The Wolf of Wall Street' door je een hoop intriges voor te schotelen. Desondanks wil het allemaal niet zo vlotten, omdat er met het narratief te weinig wordt gedaan. Op deze manier wordt het al gauw een langdradig geheel waar alleen enkele momenten voor wat leven in de brouwerij zorgen. Daarbij wordt er een rare verhaalstructuur gehanteerd, wat pas halverwege echt duidelijk wordt.

Matthew McConaughey heeft klaarblijkelijk de tijd van zijn leven als een vadsig mannetje die goed gedijt in zijn vieze witte onderbroek; zijn favoriete rol tot nu toe als ik het moet geloven. Hij brengt een hoop energie met zich mee, maar daardoor wordt alsmaar duidelijker dat de overige personages er vrijwel niet toe doen. Bovendien ontbreekt de broodnodige diepgang, ondanks dat er tegen het einde aan een paar pogingen gedaan worden.

Al met al een teleurstellend drama dat maar niet kan overtuigen.

2,5 Sterren.

avatar van mrklm
geplaatst: 18 maart, 19:43 uur [permalink]
Met zijn Oscarwinnende rol in Dallas Buyers Club overtuigde McConaughey de Hollywood-elite dat hij meer was dan een mooiboy. Nu is hij een gerespecteerde karakteracteur, met rollen in Interstellar, Free State of Jones en een cameo vol bravoure in The Wolf Of Wall Street. En in Gold mag hij opnieuw de show stelen in dit verhaal over letterlijke] goudzoeker Kenny Wells die samen met zijn partner Michael Acosta stuit op een goudmijn in een oerwoud in Indonesië. Die vondst lijkt hem miljoenen op te gaan leveren, maar er liggen de nodige adders onder het gras die geen middel schuwen om hem het fortuin waar hij recht op meent te hebben te ontnemen.

McConaughey leeft zich uit als de obsessieve Kenny, een goudzoeker uit familie met een lange mijnwerkersgeschiedenis. Dat maakt hem enerzijds gedreven, maar het maakt ook dat hij denkt de waarheid in pacht te hebben en die beide eigenschappen maken het moeilijk om te overleven in de miljoenindustrie die zich over hem uitstort wanneer succes aan de horizon verschijnt. Jammer genoeg zijn de overige karakters te oppervlakkig en de vertolkingen mat, waardoor dit teveel een McConaughey-one-man-show is geworden. En hoewel hij zijn talent hier niet onder stoelen of banken steekt, wil de film op geen enkel moment vlam vatten, waardoor de film na een uur langdradig begint te worden.

avatar van chucknorris
geplaatst: 19 maart, 10:15 uur [permalink]
Oeioei wat een teleurstelling dit. Langdradig, zichzelf voortdurend herhalend, alles uitleggen, sfeerloos en op een slechte manier van goede muziek voorzien.

avatar van Gizzmann

geplaatst: 19 maart, 15:13 uur [permalink]
tbouwh schreef:
Hard en bedompt geluid ook, maar dat lag aan de zaal wellicht.

Dat is hier in Breda ook zo, elke keer dat ik de trailer in Pathé heb zien langskomen. Het klinkt irritant hard en opdringerig. Ik krijg gelijk al een aversie tegen de film, al is dat niet helemaal eerlijk.
Aan de andere kant ziet het er sowieso wat clichématig uit allemaal, dus de film lijkt me niet heel interessant. Al doet McConaughey wel lekker zijn best.

avatar van Walter S.
geplaatst: 20 maart, 00:18 uur [permalink]
mjk87 schreef:
Tegenvaller. Geen idee ook waar het precies aan lag, maar ik raakte - zeker het eerste uur niet- maar niet in de film. Het geluid dat een beetje op de achtergrond was gemixt kan het zijn of gewoon dat de film nergens onder de huid kruipt.

Dat had ik ook, ik vond het wat rommelig en totaal niet pakkend in het eerste uur. Tweede uur is wel beter maar ook niet echt top. Jammer, ik had er meer van verwacht.

avatar van Redlop
geplaatst: 21 maart, 13:40 uur [permalink]
chucknorris schreef:
...op een slechte manier van goede muziek voorzien.

Dat met name. Joy Division past totaal niet bij het Wall Street-sfeertje.

avatar van Montorsi
geplaatst: 22 maart, 12:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoe de vork in de steel zit is vrij snel duidelijk, desondanks best een lollig biopic. Vrij simplistisch en vlak maar vermakelijk. McConaughey's rol is wat te dik (ha-ha) aangezet, maar hij komt er nog net mee weg.

avatar van Collins
geplaatst: 9 april, 00:41 uur [permalink]
Hoewel het verhaal op zich boeiend is, is de invulling ervan op film dat niet. Eigenlijk is de film maar een vlakke vertoning.
Wat zien we. Een aan lager wal geraakte man, die ostentatief worstelt en irritant vol van zich zelf is, doet een filmlange poging om boven water te geraken en succesvol te zijn. Hij doet dat met veel aplomb. Teveel.
Zijn aanwezigheid is dermate overheersend dat alle andere ingrediënten dan de hoofdpersoon het onderspit delven. De vadsige hoofdpersoon slorpt vanaf het begin de film op. Al het andere is secundair. Het verhaal en de andere personages in het bijzonder. Met name de onmogelijkheid voor de andere personages om zich te ontplooien is schrijnend. De hoofdpersoon torpedeert met zijn aanwezigheid alle pogingen daartoe heel effectief. Een rat is het.
Aangezien de vadsige hoofdpersoon nogal vlak wordt gekarakteriseerd, een nare persoonlijkheid bezit en bovendien in elke scène aanwezig is, is het voor de eenvoudige kijker wat veel om te dragen.
Ik vond het echt een heel vervelend personage en had er geen enkele binding mee.
De score is prima. Vond vooral het leitmotiv erg pakkend en sfeervol. Misschien kunnen ze dat nog eens in een goede film gebruiken.

avatar van badfans69
geplaatst: 25 april, 00:45 uur [permalink]
mjk87 schreef:
en New Order - Blue Monday 👍

avatar van james_cameron
geplaatst: 27 april, 14:50 uur [permalink]
Een vadsige en kalende McConaughey is de voornaamste reden om deze film, gebaseerd op ware gebeurtenissen, te gaan bekijken. Hij is flink op dreef maar een dergelijke rol kan hij inmiddels bijna in zijn slaap vertolken. Edgar Ramirez als zijn zakenpartner valt dan eigenlijk meer in positieve zin op. De plot is een standaard opkomst en ondergang-verhaal, vakkundig in beeld gebracht maar nogal voorspelbaar uitgewerkt. Typisch zo'n film maar feitelijk weinig mee mis is, maar die toch niet echt blijft hangen.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 6 mei, 05:56 uur [permalink]
Aardige film met een leuk verhaal en een fantastisch spelende McConaughey, de rest van de cast doet het ook prima. De film duurt 2 uur maar zo voelde het niet, het vloog voorbij. De sfeer is goed en ook de muziek was lekker. Prima film!

geplaatst: 12 mei, 13:21 uur [permalink]
Het verhaal heeft genoeg te bieden om er een vermakelijke film van te maken. McConaughey lijkt het ook wel te zien zitten en doet zijn best, soms iets te waardoor zijn karakter gemaakt overkomt. Zo moeten we ook steeds zien dat hij flink is aangekomen. Zijn soms over the top rol staat in schril contrast met de saaie regie, soms matige muziek en slecht uitgewerkte personages om hem heen. Hierdoor valt hij uit de toon.
Deze film had wel wat weg van the Wolf of Wallstreet, met als een van de grote verschillen dat daar het hoofdpersonage wel goed werd neergezet. Daar stond echter ook een andere regisseur aan het hoofd...

geplaatst: 13 mei, 02:09 uur [permalink]
Raar die lage scores, ik vond die echt goed.

geplaatst: 13 mei, 07:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ondanks een grote mate van voorspelbaarheid toch een enerverende, vermakelijke film. Had met een betere hoofdrolspeler misschien zelfs een top film kunnen zijn, nu komt het een beetje in de buurt maar ook niet meer dan dat. Ik ken de echte Wells niet, dus kan niet beoordelen of McConaughey hem goed nadoet, maar zijn rol kom in elk geval niet goed over. Hij steekt er zichtbaar veel energie in, maar zijn personage lijkt nogal gekunsteld, ook al door die opzichtig dikke buik en half kale kop een nauwelijks geloofwaardig iemand. Wat dat betreft doen de krachtige Ramírez en de wulpse Howard het een stuk beter. In vergelijking met de aan chronische overacting lijdende Wells, zijn ze met hun ingetogen vertolking een verademing.
Naast een maar half geslaagde acteursfilm is het echter vooral een degelijke, amusante vertelling, die weliswaar wat open deuren intrapt(alhoewel de twist dat de sympathiek ogende Acosta een duivelse bad guy is een echte verrassing voor mij was), maar door het prettige verteltempo en het gegeven dat deze opzienbarende gebeurtenis daadwerkelijk echt heeft plaatsgevonden toch een positieve indruk achterlaat.

avatar van snarfje5508
geplaatst: 14 mei, 10:48 uur [permalink]
Eindelijk weer eens een film die boven de grijze middelmaat kan uitsteken. McConaughey zet een geweldige rol neer als rook- en drankverslaafde golddigger. Zowaar allemaal geloofwaardig. Mooie opnames in Indonesië, ups-and downs in het (zaken) leven, het passeert allemaal de revue.
Met 2 uur wel weer aan de maat maar gelukkig blijft de vaart er wel in. Dus een mooie 3,5 ster !

geplaatst: 14 mei, 15:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoewel ik nog nooit van deze Drama / Avontuur film had gehoord, vond ik dit wel een goede en vermakelijke film om naar te kijken (trok me vooral aan omdat Matthew McConaughey erin de hoofdrol speelt) en dit verhaal is ook nog eens geïnspireerd door ware gebeurtenissen (Bre-X schandaal uit 1993).

In dit verhaal draait het om de onsuccesvolle goudzoeker Kenny Wells (gespeeld door Matthew McConaughey), die op zoek is naar een financiële meevaller en besluit om samen te werken met de evenmin succesvolle geoloog en avonturier Michael Acosta (gespeeld door Édgar Ramírez). Het duo gaat vervolgens op zoek naar goud in een nog niet verkend deel van de Indonesische jungle van Borneo.

Het verhaal (opent in 1981 in Reno, Nevada, waarna het al snel 7 jaar later is) wist mij in ieder geval te boeien en te vermaken van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 110 minuten) en zit ook best leuk in elkaar (ook visueel gezien en zeker de opnames in de jungle) met eveneens veel wendingen, die vooral betrekking hebben op de "opkomst" (o.a. als hij goud vindt) en "ondergang" (als hij te maken krijgt met corruptie en bedrog) van Kenny Wells en dat zelfs verschillende keren. Dat deze film vooral vermakelijk is om naar te kijken, komt met name door Matthew McConaughey, die deze film naar een hoog niveau tilt en er ook best apart uitzag als de vadsige Kenny Wells, die o.a. kalend is (hoefijzer kapsel), een buikje heeft (vooral omdat hij veel drinkt), geen geweldig gebit heeft en op een gegeven heeft hij ook een "Iron Maiden" t-shirt aan. Hier en daar moest ik ook om hem lachen en zeker bij de scene waarbij hij de zekere Rachel Hill (gespeeld door de mooie Rachael Taylor) zit te neuken in een helikopter en ook de scene waarbij hij aan Lloyd Stanton (die Kenny Wells in eerste instantie niet ziet zitten) vraagt om zijn koffie bij te vullen en dan zegt "Giet daar nog eens wat bij, alsjeblief. Zwart met een scheutje hittepetit..." 🙂

Hier en daar is het verhaal misschien wat langdradig (zeker in de eerste 30 minuten), maar omdat er voldoende gebeurt, vond ik dat niet echt storend. Het einde van het verhaal vond ik overigens geweldig en zeker als duidelijk wordt dat Michael Acosta niet meer is dan een bedrieger (ruilde waterfilters voor riviergoud) en die ook gefraudeerd heeft met de gevonden goud-monsters (hij strooide gewoon wat goudstof bij de monsters). Dit resulteert dan dat Kenny Wells al zijn geld verliest en ondervraagd wordt door de FBI (omdat 17 miljard aan waarde plotseling is vedwenen) en Michael Acosta moet het zelfs met de dood bekopen als hij op 300 meter hoogte uit een Indonesische (onder het regime van Soeharto) militaire helikopter wordt gegooid. Desondanks loopt het toch nog goed af voor Kenny Wells en blijkt Michael Acosta een echte vriend voor hem te zijn geweest, want via de post (die hij krijgt van Kay) ontvangt hij van hem een briefje (beter gezegd een servet) en een cheque, met op het servet de tekst "We zullen ze een lesje leren. Koste wat kost 50/50" en een cheque van maar liefst 82 miljoen dollar (oftewel de helft van 164 miljoen dollar die Michael Acosta verduisterd had met de verkoop van aandelen).

De cast doet het gewoon goed en leuk en buiten de eerder genoemde Matthew McConaughey (in de rol van goudzoeker Kenny Wells, die op een gegeven moment zelfs onderscheiden wordt met de "Gouden Pikhouweel" voor beste goudzoeker), geldt dat ook voor Édgar Ramírez (in de rol van geoloog en avonturier Michael Acosta, met zijn "Ring van Vuur" theorie), de roodharige Bryce Dallas Howard (in de rol van Kay, die de vriendin/vrouw is van Kenny Wells en op een gegeven moment bij hem weggaat). Verder was het ook leuk dat een aantal bekende acteurs een kleine rol hadden in het verhaal zoals Craig T. Nelson (die de vader is van Kenny Wells en die een bedrijf heeft met de naam "Washoe Mining", waar Kenny ook voor werkt en waar hij Kay op een leuke manier verleidt), Stacy Keach (in de rol van zakenman Clive Coleman, waar Kenny zaken mee gaat doen) en Bruce Greenwood (in de rol van goudhandelaar Mark Hancock, wiens lucratieve deal van 300 miljoen dollar Kenny Wells afwijst vanwege "naamrechten" en dat met alle gevolgen van dien, omdat Mark Hancock connecties heeft met het militaire regime in Indonesië en die dan de goud mijnen van Kenny Wells overnemen).

Al met al vond ik dit gewoon een goede en vermakelijke op ware gebeurtenissen geïnspireerde Drama / Avontuur film, die zich vooral lekker wegkijkt vanwege Matthew McConaughey.

avatar van kelama3
geplaatst: 18 mei, 22:32 uur [permalink]
Goed gedaan!
Hieruit blijkt maar weer: als je wint heb je vrienden...rijen dik.
Ja,twee uur (tegewoordig heel normaal geloof ik) maar keek heerlijk weg!
Ik bleef toch nog een beetje met vragen zitten die ik hier niet kan stellen want dan zou ik dingen verklappen.
maar ergens ook wel leuk,dat je soms dingen niet zult weten ,over zijn partner bijv.
Nee!! Ik wil het niet weten ook!! Ik fantaseer mijn eigen verhaal wel loll
top einde ook!!

avatar van Filmkriebel
geplaatst: afgelopen zaterdag om 15:15 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is niet al goud dat blinkt.

Wells erft de succesvolle mijnonderneming van zijn vader maar mist het zakelijk talent om het bedrijf staande te houden. Wanneer het verhaal begint, zit de firma Washoe bijna aan de grond. McConaughey (vette look 😂) zet een irritante egoïstische kerel neer, die slechts aan één ding zit denken: steenrijk worden. Aan lef ontbreekt het hem niet al lijkt het meer op een laatste wanhoopsdaad; op basis van een dubieuze theorie ("Ring of Fire") investeert hij alles wat hij heeft in twijfelachtige plannen met ene Mike Acosta.
Het geluk lijkt aan zijn zijde wanneer dan toch goud wordt gevonden terwijl hij doodziek is van de malaria. In een mum van tijd wordt het duo schatrijk met de verkoop van hun aandelen. Met dank aan de Wall Street speculanten die op goud afkomen als vliegen op een drol . Maar dan komen er enkele onaangename verrassingen. In het begin vond ik dit een saaie film; zoals al gezegd hier is het eerste half uur even doorbijten, maar er komen verder in de film aardige wendingen in die Gold nog even de moeite maakten.

Wat er gebeurt met Wells is alleen maar tragisch en pijnlijk te noemen want hij verliest alles en bijna heb je met hem te doen. Nochtans voelde ik als kijker weinig sympathie voor zo'n zelfingenomen vent. En dan eindig je toch nog met een film die nog even blijft naspoken. Goud maakt mensen wel echt gek zo blijkt. Het einde vond ik ongeloofwaardig.. net nadat de FBI hem op de rooster legde zal het hen zeker niet zijn ontgaan dat hij plot 82 mio dollar op zijn rekening heeft en zou hij logischerwijs toch voor medeplichtigheid kunnen gearresteerd worden... dus is dit wel zo'n happy end?