The Devil's Disciple (1959)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Guy Hamilton
met Burt Lancaster, Kirk Douglas en Laurence Olivier

Gebaseerd op George Bernard Shaw's satirische kijk op de Amerikaanse revolutie. De film laat zien hoe de Britten "hun" Amerikaanse kolonies verloren; door een stomme fout in de regering vergeet iemand door te geven dat Generaal Johnny Burgoyne (Laurence Olivier) hulp nodig heeft in het verslaan van de rebellen.

Grappige film met een heel aardig verhaaltje en goed acteerwerk.
Rol van Kirk Douglas was kleiner dan ik gedacht had,

avatar van clubsport
ik kon hier niet zoveel mee , het verhaal kon me maar weinig boeien ,
Kirk heeft wat gevatte bijdehante teksten maar het verhaal eromheen kon mijn
interesse niet opwekken .

avatar van mrklm
Kirk Douglas, Burt Lancaster en Laurence Olivier zijn sterk gecast in deze scherp geschreven satire gebaseerd op het toneelstuk van Bernard Shaw, waarin hij laat zien hoe de arrogantie en incompetentie van de Britten de revolutie in wat de VS zou worden in de hand werkten. Lancaster is een vrome, integere predikant, Douglas een onberekenbare onruststoker en Olivier een Britse officier die met lede ogen aanziet hoe zijn troepen de ene na de andere blunder begaat. De animatiesequenties versterken de aangename satirische toon van dit historische drama dat niet de illusie heeft op al teveel ware feiten te zijn berust. Een vermakelijke film, een absolute must voor fans van de voortreffelijk acterende cast.