• 10.519 nieuwsartikelen
  • 8.962.127 stemmen

King Solomon's Mines (1950)

Avontuur | 103 minuten

Genre: Avontuur

Geregisseerd door: Compton Bennett en Andrew Marton

Met onder meer: Stewart Granger, Deborah Kerr en Richard Carlson

Gesproken taal: Engels

Plot King Solomon's Mines

"Lovers trapped in animal stampede!"

Gids Allan Quartermain helpt een jonge vrouw om haar verdwenen man op te sporen in Afrika. De vrouw kan hem in eerste instantie niet uitstaan, maar valt al snel voor hem. Het blijkt dat de broer naar een gebied was gegaan waar blanke mensen nog nooit waren geweest. Via een oude kaart volgen ze dezelfde weg als de broer in hoop om hem te vinden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Elizabeth Curtis

Allan Quartermain

Van Brun

Eric Masters

Khiva (as Kimursi of the Kipsigi Tribe)

Umbopa (as Siriaque of the Watussi Tribe)

Chief Gagool (as Sekaryongo of the Watussi Tribe)

King Twala (as Baziga of the Watussi Tribe)

Chief Bilu (onvermeld)

avatar van neo

neo

het is een soort indiana jones achtige film,maar dan zonder spektakel.prachtige natuuropnames en een leuke cast.3.5 sterren

avatar van You_bastard

You_bastard

Leve TCM

avatar van otherfool

otherfool

Het meest positieve wat over deze film gezegd kan worden is dat hij beter is dan de remake uit de jaren 80. Oftewel; het avontuurlijke verhaaltje klinkt leuker dan de film uiteindelijk was.

2*.

• 19229 berichten

Sfeervolle verfilming van het boek van H.Rider Haggard.

Granger was een perfecte keuze voor de rol van Quatermain, en Kerr is schitterend.

De combinatie van beiden werkt uitstekend.

Een kleurrijke fifties avonturenfilm, zoals ik ze graag zie.

En veel beter dan de latere verfilmingen.

Een groot aantal scènes uit deze film kwam later terecht in diverse andere films, o.a. in 'Tarzan The Ape Man'(1959) 'Watusi'(1959) ' Trader Horn'(1973),'Drums of Africa'(1963) en meer.

Dikwijls werd de kleding van de acteurs in deze films zo aangepast dat die overeenkwam met die van de acteurs in 'King Solomon's mines'.

In zijn genre een 4* film voor wat mij betreft.

• 19229 berichten

Vannacht nog maar eens op de Duitse TV bekeken (en dat terwijl ik de dvd zelf ook bezit)

Prima kopie overigens, zoals meestal het geval is met de films op de Duitse TV .

Ik ben inmiddels de tel kwijt geraakt van het aantal keren dat ik deze film gezien heb.

Blijft keer op keer het bekijken waard.

De Afrikaanse filmlocaties zijn schitterend, en de elders gemaakte sluiten daarop prima aan.

avatar van Flavio

Flavio

Matige avonturenfilm is een soort oer-versie van Crocodile Dundee, en Granger en Kerr doen het op zich prima. Alleen is er wel erg weinig avontuur, als je de (te) talloze ontmoetingen met wildlife niet meetelt- Beekse Bergen is er niks bij . Geen "No animals were harmed"-disclaimer helaas. Een olifant legt al vroeg het loodje, de witte neushoorn wordt godzijdank gespaard, veel heeft het niet mogen baten weten we inmiddels.

De opnames zijn wel degelijk mooi, maar ik miste een beetje tegenstand in de vorm van boeven, drijfzand, ziektes, kannibalen, maar op wat hachelijke momenten bij de ontsnapte moordenaar en verder de hitte, een beetje dorst en een reptiel hier en daar vielen de ontberingen toch wel mee, en kwam het mij vaak over als een wat ouderwets aandoende aanprijzing voor een drieweekse wandelvakantie.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

Brix schreef:

Blijft keer op keer het bekijken waard.

Ik heb deze voortreffelijke avonturenfilm natuurlijk ook in mijn collectie en al meerdere malen bekeken. Hij blijft super. En inderdaad de oude klassiekers die op de duitse tv werden en nog worden vertoond, zijn van prima kwaliteit. Duitsland is volgens mij ook de koploper qua best bewaarde filmcollectie wat betreft oude films.

avatar van clubsport

clubsport

aardige standaard avonturenfilm met als zeldzame locatie nu eens afrika .

De natuuropnames zijn prima verwerkt in het verhaal , voor die tijd waarschijnlijk een uitzonderlijke film

Echt spectaculair word het eigenlijk niet maartoch wel vermakelijk om eens te zien .

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Nog best te pruimen zolang je maar geen Indiana Jones toestanden verwacht.

Gelukkig beter dan die gelijknamige Cannon film uit de jaren '80. Werd ook volledig in Afrika geschoten, dat rond 1950 nog bijna volledig door Europa gekoloniseerd was. Dit is niet echt een zoektocht naar een schat zoals je zou denken, maar wel naar een verdwenen avonturier. Quatermain wordt door diens vrouw ingehuurd om de gevaarlijke expeditie te leiden. Als avonturenfilm is het wat je kan verwachten : wilde dieren en dreigende stammen. Ik kan me inbeelden dat de Victoriaanse auteur Rider Haggard net als vele tijdgenoten, gefascineerd moet geweest zijn door de mythes en mysteries van het tribale zwarte continent.

avatar van Noodless

Noodless

Matige avonturenfilm waarbij het echte avontuur en spanning ontbreekt tenzij je het gewone wildlife in Afrika meetelt. Wel een pluim voor de mooie shots, maar het verhaal weet niet voldoende te boeien. Ook Stewart Granger en Deborah Kerr kunnen de film niet naar een hoger niveau tillen. Hun onderlinge relatie en liefdesperikelen zijn wat aan de saaie kant. 5/10

• 19229 berichten

Hm...ik zal 'm nog maar eens checken (voor de 25e keer of zo) en zien of ik eindelijk tot dezelfde conclusie kom als de mede MM gebruikers die er niet veel aan vinden