King Solomon's Mines (1950)

Avontuur

geregisseerd door Compton Bennett en Andrew Marton
met Stewart Granger, Deborah Kerr en Richard Carlson

Gids Allan Quartermain helpt een jonge vrouw om haar verdwenen man op te sporen in Afrika. De vrouw kan hem in eerste instantie niet uitstaan, maar valt al snel voor hem. Het blijkt dat de broer naar een gebied was gegaan waar blanke mensen nog nooit waren geweest. Via een oude kaart volgen ze dezelfde weg als de broer in hoop om hem te vinden.

neo (crew)
het is een soort indiana jones achtige film,maar dan zonder spektakel.prachtige natuuropnames en een leuke cast.3.5 sterren

avatar van You_bastard
Leve TCM

avatar van otherfool
Het meest positieve wat over deze film gezegd kan worden is dat hij beter is dan de remake uit de jaren 80. Oftewel; het avontuurlijke verhaaltje klinkt leuker dan de film uiteindelijk was.

2*.

avatar van Brix
Sfeervolle verfilming van het boek van H.Rider Haggard.
Granger was een perfecte keuze voor de rol van Quatermain, en Kerr is schitterend.
De combinatie van beiden werkt uitstekend.
Een kleurrijke fifties avonturenfilm, zoals ik ze graag zie.
En veel beter dan de latere verfilmingen.

Een groot aantal scènes uit deze film kwam later terecht in diverse andere films, o.a. in 'Tarzan The Ape Man'(1959) 'Watusi'(1959) ' Trader Horn'(1973),'Drums of Africa'(1963) en meer.
Dikwijls werd de kleding van de acteurs in deze films zo aangepast dat die overeenkwam met die van de acteurs in 'King Solomon's mines'.
In zijn genre een 4* film voor wat mij betreft.

avatar van Brix
Vannacht nog maar eens op de Duitse TV bekeken (en dat terwijl ik de dvd zelf ook bezit)
Prima kopie overigens, zoals meestal het geval is met de films op de Duitse TV .

Ik ben inmiddels de tel kwijt geraakt van het aantal keren dat ik deze film gezien heb.
Blijft keer op keer het bekijken waard.

De Afrikaanse filmlocaties zijn schitterend, en de elders gemaakte sluiten daarop prima aan.

avatar van Flavio
Matige avonturenfilm is een soort oer-versie van Crocodile Dundee, en Granger en Kerr doen het op zich prima. Alleen is er wel erg weinig avontuur, als je de (te) talloze ontmoetingen met wildlife niet meetelt- Beekse Bergen is er niks bij . Geen "No animals were harmed"-disclaimer helaas. Een olifant legt al vroeg het loodje, de witte neushoorn wordt godzijdank gespaard, veel heeft het niet mogen baten weten we inmiddels.

De opnames zijn wel degelijk mooi, maar ik miste een beetje tegenstand in de vorm van boeven, drijfzand, ziektes, kannibalen, maar op wat hachelijke momenten bij de ontsnapte moordenaar en verder de hitte, een beetje dorst en een reptiel hier en daar vielen de ontberingen toch wel mee, en kwam het mij vaak over als een wat ouderwets aandoende aanprijzing voor een drieweekse wandelvakantie.