The Distinguished Gentleman (1992)

Alternatieve titel: Een Keurig Heer

geregisseerd door Jonathan Lynn
met Eddie Murphy, Lane Smith en Charles S. Dutton

Na de dood van Jeff Johnson, parlementslid voor Florida, ziet zijn naamgenoot Thomas Jefferson Johnson, een derderangscrimineel en eersteklas charlatan, zijn kans schoon om diens plaats in te nemen. Hij lanceert een campagne die louter op naambekendheid is gebaseerd (Jeff Johnson, de naam die U kent) en slaagt er wonder boven wonder in om verkozen te worden. In de lobby's en informele machtsorganen rond het congres voelt Thomas zich prima thuis.

neo (crew)
de film met eddie murphy die het vaakst op tv is laten zien.

avatar van tovenaar
nee, Coming to America

neo (crew)
dat is waar ook : correctie coming to america is de film die het meest is uitgezonden

Moviestar
Zag m van de week bij de Free Record Shop in de bak liggen voor 9,99 maar hij is al zo vaak geweest idd dat ik hem heb laten liggen.

avatar van speedy23
Charmante zwendelaar Murphy laat zich op een handige manier verkiezen tot Amerikaans congreslid, zodat hij op legale manier iedereen kan oplichten. Tot een kankerpatiëntje wordt opgevoerd op Eddie Murphy (en de kijker) de gevolgen van corruptie onder de neus te wrijven. Het scenario van Marty Kaplan berust op getuigenissen van ex-presidentskandidaat Walter Mondale. Jonathan Lynn verwerkte het verhaal tot een vrij simplistische politieke satire met een op dreef zijnde Eddie Murphy en Lane Smith in een overtuigende bijrol...

avatar van U-96
Gedeeltelijk uit principe en tijdsopvulling komt het zelden voor dat ik een film na een dik uur uitzet, maar dit is toch wel de uitzondering. Irritante Murphy, saai verhaal, moeilijk te volgen. Weggegooide tijd.

Deze film kon me dus echt niet boeien. (zucht)

avatar van BenicioDelToro
Uit de tijd dat Eddie Murphy nog wel aardige films maakte... Ik vond deze film in ieder geval nog best vermakelijk. En inderdaad, hij is vaak op tv te zien (gisteren ook weer), maar liever deze film (of nog liever Coming To America) dan The Haunted Mansion of Daddy Day Care ofzo...

avatar van SuperSideSwipe
Redelijke film van Eddy Murphy. Vond het verhaal wel leuk verzonnen, en het acteren van Murphy was ook niet verkeerd.

Probleem was alleen dat deze film volgens mij grappig had moeten worden. Maar ik kon mezelf op geen glimlach betrappen.

kArIzMa_TuRk
vond hem wel een goeie film, Murphy deed het goed, zoals we gewend van hem zijn. ik geef een 3*

avatar van Action
Nog nooit gezien volgensmij of meschien wel

Vandernagel
Redelijk amusante komedie en bij tijd en wijlen erg grappig maar vaak ook "ongrappig". In ieder geval beter dan wat Eddie de laatste jaren aan het maken is.

2,5 sterren

avatar van azi
azi
Eddie Murphy op z'n best.
pracht film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Minder grappig dan bijvoorbeeld Trading Places, maar niet zo slecht als bijna alles wat er na zou volgen. Een soort van afsluiting van een mooi tijdperk. Misschien had Murphy hier zijn coke-verslaving nog onder controle of gebruikte hij de troep nog niet. Zoals algemeen bekend, slaat hij tegenwoordig elke plank mis. Hier is nog een Murphy die enigszins grappig is, ookal wordt hij niet heel erg geholpen door het script.

avatar van DragQueen
Matige komedie, waarin Murphy maar enkele malen grappig weet te worden. het vrij saai gebrachte verhaal helpt daarbij ook niet veel. 2 sterren.

avatar van DDT
DDT
Moviestar schreef:

zoveel jaren later gekocht voor nog geen 2 euro

avatar van missl
Kijkt wel lekker weg maar de humor is ver te zoeken.