The Charge of the Light Brigade (1968)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Tony Richardson
met Trevor Howard, Vanessa Redgrave en John Gielgud

Verfilming van de gebeurtenissen die leidden tot het Britse ingrijpen in de Krimoorlog tegen Rusland, onder andere bestaande uit de belegering van Sevastopol en de slag om Balaclava op 25 oktober 1854, waarbij Britse officiers overgingen tot een bijzonder riskante cavalerie-bestorming van de Russische artillerie.

De film heeft een slechte naam maar valt erg mee. Wel moet men rekening houden met een laag tempo en theatraal spel; vooral Howard, als de dienstklopper die geen enkel gevoel voor zijn manschappen heeft, maakt een stijve indruk. Maar zo gedroegen officieren zich ten tijde van de Krim-oorlog: officieren en manschappen kwamen uit gescheiden werelden en leefden onder de wapens voort in gescheiden werelden. De slagveldscènes laten lang op zich wachten maar zijn verbluffend (en zeer bloedig). De getekende intermezzi zijn instructief en grappig.

1e uur erg langdradig , had me meer voorgesteld van deze film

avatar van RuudC
Heeft The Charge Of The Light Brigade een slechte naam dan? Misschien vanwege de rascistische opmerkingen die soms aan de lopende band gemaakt worden. Voor de rest is dit een behoorlijk vergeten klassieker over de roemrijke krimoorlog (1853-1856). Een film die net als veel leeftijdsgenoten binnen het genre opgedeeld is in twee stukken, namelijk de aanloop en alle voorbereidingen in de eerste helft en de strijd in de tweede helft.

Meestal ben ik geneigd dat soort eerste scenes over te slaan. In The Charge Of The Light Brigade zie je de formatie van de brigade. Die is stiekem toch erg leuk, omdat die uit leden van de Britse adel bestaat. De hoofdpersoon komt uit India (al zie je dat niet aan hem). Hoe lomp hij soms ook behandeld wordt, ik kan het niet helpen dat ik er wel om moet lachen. Ook de groentjes moeten eraan geloven. Zo’n dinerscene waarin de jongste officier verplicht wordt om de hele avond sla te eten en dat op typisch Britse wijze ondergaat is hilarisch!

Wat leuk gedaan is, zijn de korte cartoons die als overbruggingsscenes fungeren. Die zijn lekker in de stijl van politieke (spot)prenten uit de jaren zestig. Normaal ben ik ook niet echt geïnteresseerd in de oorlogsvoering van de negentiende eeuw. Zulke marcherende soldaten in apenpakjes doen me gewoon heel weinig. Het voordeel van deze film is dat je bijna alles van bovenaf ziet, omdat de camera de positie inneemt van de Britse generaals. Dan wordt het toch ineens een leuk(er) spel. Over de daadwerkelijke charge ga ik me maar niet uitlaten. Wie een beetje kennis van deze oorlog heeft, weet hoe de film afloopt. Het zou trouwens geen gek idee zijn om meer films te maken over deze oorlog, omdat het interessantste deel niet op het slagveld te vinden is, maar in de politiek van die tijd en het feit dat met de Krim de oorlogsverslaggeving en de ziekenverzorging hun intrede doen. Dat komt helaas in The Charge Of The Light Brigade nauwelijks naar voren. Wel is dit leuk vanwege de stugge, oude ijzervreters met dikke snorren. Ik heb even getwijfeld aan vier sterren, maar ik moet toch erkennen dat de film daar (inderdaad) niet vlot genoeg voor is.

Kan in het begin amper boeien. Veel oppervlakkigheid en gelukkig komen er de animaties tussendoor die eigenlijk een verademing zijn en de politieke en economische toestand, met Groot-Brittanië als oppermacht, beter schetsen dan al wat er ondertussen aan geteutel werd gebracht.
Veruit het beste gedeelte van de film vormen de oorlogstaferelen waarbij stijfhoofdigheid, zeg maar onbekwaamheid, van de legerleiding, door Richardson voldoende wordt onderstreept.
Mist in zijn totaliteit ziel en eigenlijk vond ik de 1936-verfilming beter.