The Salton Sea (2002)

Misdaad

geregisseerd door D.J. Caruso
met Val Kilmer, Doug Hutchison en Vincent D'Onofrio

Danny Parker leeft samen met enkele vrienden afgesloten van de buitenwereld als drugsgebruiker. Terwijl zijn vrienden genieten wanneer ze high zijn, wordt Danny geplaagd door herinneringen aan zijn oude leven als Tom Van Allen, een trompetspeler die zijn vrouw verloor bij een schietpartij. Om de dader te vinden is Tom politie-informant geworden. Wanneer hij er achter komt dat een Mexicaanse drugsbaas het op hem voorzien heeft, besluit hij een laatste deal te maken, om hem daarna te smeren. Helaas voor hem is het een deal met de sadistische drugsbaas Pooh Bear...

avatar van Jordy
Niet de meest originele film (Kilmer heeft nog net geen last van z'n geheugen) maar zeker erg de moeite waard. Cool, komisch, en een erg goede cast, vooral D'Onofrio is erg sterk, en naast de namen hierboven spelen ook mensen als Luis Guzman en Anthony LaPaglia mee

3,5 *

avatar van Co Jackso
Een degelijke film met zeer aardige momenten. Maar boven alles lijkt deze film een samenraapsel van genre-genoten rond het jaar 2000. Waar die films vaak wel overtuigend zijn tot het einde mist the Salton Sea simpelweg het verhaal daarvoor, en zal daardoor niet lang door mij onthouden worden.

avatar van Tommeh
Niet allemaal even origineel maar het degelijke verhaal, een aantal mooie shots en de verschillende weirdo's maken dit een puik filmpje. 3*

avatar van sinterklaas
Erg fijne misdaadfilmpje alweer dat ook veel stuff van Ritchie en Trainspotting erbij haalt. Val Kilmer was ook nog lekker op dreef aan het einde en zag er ook erg gelikt uit als junkie/muzikant. Verder was de humor ook lekker droog en bot en het kleurengebruik en de broeierige locaties waren ook erg fijn en heeft ook een beetje wat weg van Neo-noir. Die verdere junkies waren ook heerlijk en ook die Pooh-Bear werkte op je lachspieren.

Die scene dat Val Kilmer trompet speelt in dat verbrande huis en zich zo laat verbranden was ook erg mooi. Verder was die scene met die das ook hillarisch. Het einde was ook schitterend. Gewoon weer zo'n heerlijke typische vulgaire drug/misdaad film waar ik zeker wel van hou. Niks mis mee.

avatar van 606
Een film met een leuke sfeer met leuke overdreven karakters.
Soms gebeurd er weinig en dat is een minpunt.
Verders goed geacteerd.

3 sterren

avatar van Number23
Redelijk misdaad/thrillertje. Aardig plotje, maar de wannabe zweverigheid doet de film de nek om. Leuke rol van D'Onofrio, rest van de cast blijft beetje aan opppervlakte. Niet eentje om te onthouden.

avatar van Spetie
Redelijke film, die goed begint, maar naarmate de film vordert langzaam aan kracht afneemt.

Val Kilmer speelt hier een interessante rol van een man die zowel verdriet als wraakgevoelens koestert. Daardoor raakt hij mede aan de drugs, die hem langzaam ten gronde richt. Kilmer speelt degelijk, maar het is vooral Vincent D'Onofrio, die indruk weet te maken met zijn behoorlijk gestoorde rol van drugsdealer. Het eerste gedeelte van de film is duidelijk een karakterstudie, maar langzaamaan verschuift de film daarvan naar een gewone thriller, en wordt het allemaal iets minder interessant.

Het camerawerk is degelijk en regisseur Caruso houdt het allemaal onderhoudend met soms wat surrealistische tintjes. Het overdreven positieve einde is echter een behoorlijke domper en past wat mij betreft niet in de rest van de film. Als het andersom was geweest had de film nog op een voldoende kunnen rekenen, maar dit haalt een hoop van de rest van de film weg. Het is allemaal niet heel slecht, maar er zijn ook in die tijd, duidelijk betere films over drugs gemaakt.

avatar van Brabants
Ondanks het eenvoudige script met een einde waar eigenlijk te gemakkelijk gebruik wordt gemaakt van een voorhanden liggend scenario, is "the salton sea" toch een interessante film. De sfeer die gecreëerd wordt is erg sterk, waarbij het doel heiligt de middelen. Val Kilmer zet zijn rol als Danny Parker aka Tom Van Allen goed neer en de rest van de cast idem dito.