La Dérobade (1979)

Alternatieve titels: Memoirs of a French Whore | The Getaway | Vrouwen van Parijs

Frankrijk

geregisseerd door Daniel Duval
met Miou-Miou, Maria Schneider en Niels Arestrup

Marie (Miou-Miou) is een jonge vrouw uit een arbeidersgezin die valt voor Gérard (Daniel Duval) voordat ze erachter komt dat hij een sadistische pooier is. Ze wordt regelmatig vernederd, verkracht en geslagen door Gérard om haar zo de prostitutie in te dwingen. Marie besluit later om haar pooier te verlaten en zo weer controle over haar eigen lichaam en geest te krijgen.

Grimmige film over het leven van een jonge vrouw, die door machinaties in de wereld van de prostitutie belandt. De film is deels gebaseerd op het semi-autobiografische boek van Jeanne Cordelier.
De wat weemoedig ogende Miou-Miou is ideaal gecast als het hoertje, dat de mannen en hun strapatsen aanvankelijk gedwee letterlijk en figuurlijk over zich heen laat komen, om vervolgens van lieverlee enig zelfrespect op te bouwen. Film schetst met zijn afgeleefde bordelen zo op het oog een rauw en realistisch beeld van de prostitutiewereld van Parijs in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Je wordt daar niet vrolijk van.