Det Skaldede Spøgelse (1993)

Alternatieve titels: Jasper's Ghost | Het Kale Spook

Denemarken
Familie

geregisseerd door Brita Wielopolska
met Benjamin Rothenborg Vibe, Jannie Faurschou en Søren Østergaard

De oude visser Aron is dood. De 11-jarige Jasper heeft meneer God nog wel gebeden om hem schijndood te maken, maar zo te zien maakt hij daar niet meteen werk van. Aron blijft dood, maar is kennelijk vrolijk ingeslapen, want hij heeft een brede glimlach op z'n gezicht. Jasper erft Arons poes, en z'n pet, en wacht af, ondanks de pesterijen.

avatar van Flipman
Oh My God!

Hij staat er wél op! Het is zo lang geleden dat ik deze zag, op Villa Achterwerk, dat waren nog 's tijden ! Had je veel van die Scandinavische films, onder andere eentje over een grafheuvel.

Het enige wat ik nog over deze film weet is dat die jongen inderdaad gepest werd, dat ie een mes in het water gooide en er later eentje kreeg tijdens een soort schoolreisje -kan een flashback zijn- en dat ie dankzij dat mes de pestkop van de klas weet te redden. En dat ie op bezoek gaat bij een Kaal Spook, in een soort monnikenhabijt.

Zou deze graag herzien, uit pure nostalgie !

P.S.: Is deze film nog maar zo jong?! Dan was ie nog niet zo oud toen ik hem zag en naar mijn herinnering leek ie eerder in de jaren tachtig of zeventig zelfs gemaakt te zijn !