Kenka Karate Kyokushinken (1975)

Alternatieve titels: Champion of Death | Karate Bull Fighter

Japan
Actie / Drama

geregisseerd door Kazuhiko Yamaguchi
met Sonny Chiba, Yumi Takigawa en Jirô Chiba

Sonny Chiba is een martial arts kampioen die de wedstrijd wereld wil verlaten voor een rustig leven. Maar nadat hij te maken krijgt met de dood van een onderwereldfiguur, moet hij vluchten voor de onderwereld die wraak wil nemen op hem.

Ramon K
Sonny Chiba is gewoon een nieuwe filmheld voor me. Die gast is zo charismatisch! Ook al heeft ie nooit geacteerd in de grootste meesterwerken van de cinema, toch is elke film met hem genieten geblazen. De eerste twee delen in de Masutatsu Oyama trilogie, deze Karate Bull Fighter en Karate Bear Fighter zijn vreselijk entertainend, ook al is de film nogal episodisch qua opzet en ligt de sentimentaliteit er nogal dik bovenop. De tweede film is haast een kopie van de eerste, maar dat maakt niet uit. De trilogie is gebaseerd op het leven van karataka Oyama (Chiba's leermeester geweest), maar de 'feiten' die in deze films gepresenteerd worden kun je gerust met een dikke korrel zout nemen. De gevechten met de stier en de beer (een mens in een pak) zijn ubercult wat mij betreft. De films vertonen qua plot verder ook gelijkenissen met de films over Musashi Miyamoto (oa Mifune geregisseerd door Inagaki). Sonny Chiba is trouwens ook goed in scenes met kinderen vind ik: vaak te sentimenteel maar op de 1 of andere manier werkt het. Fijne chemistry! En voor de Tarantino-puristen: de leidende muziek van deze trilogie werd herbruikt voor Kill Bill. Alleen is het hier veel cooler.

Beste film van Chiba die ik zag is een Yojimbo variant, Karate Warriors (ook geregisseerd door Yamaguchi), die helaas nog niet op MM staat.

Ik geef de eerste twee delen van de trilogie 3,5*. En zolang de films met Chiba zo goedkoop in Amerika te bestellen zijn, ga ik door met mijn Chiba Tour. Zeer cool!

ipman-99
"Karate BullFighter with Sonny Chiba." ... " !!!

Fantastische Sonny Chiba flick !!!
Dit is het "eerste" deel van de trilogie van Oyama, (De leermeester van Sonny Chiba geweest !)
Een altijd Charismatische Sonny Chiba die weer eens laat zien wat hij het 'beste' kan ...: moves uitdelen
naar hartenlust ! De gevechten met de stier zijn ook in mijn ogen pure cult !
De leidende muziek van deze trilogie werd 'hergebruikt' voor "Kill Bill" !
De uitwerking van de gevechten waren heerlijk en zeer duidelijk ..., zo zien we ondermeer
Sonny Chinba vechten in het wit tegen een tegenstander met een zwart pak ! De Choreografie
was ook dik in orde en het typische stoere geblaas heb je erbij voor dezelfde prijs !

avatar van jeroentjuhhhhh
Holy shit, die scene met de stier is briljant! Mag van mij in het rijtje met de haaien-scene uit Zombi 2 Legendarische cult! En in deel twee dus versus een beer? Count me in! Chiba en Yamaguchi lijken me garant staan voor nog vele vermakelijke samenwerkingen. De Wandering Butterfly films (waar Chiba in het tweede deel speelt) krijgen voorrang - uiteraard ook door de aanwezigheid van Meiko.

Chiba is inderdaad charismatisch. Wat een kop heeft die vent. Maar ook een fijne uitstraling, zelfs in die verschrikkelijke over-sentimentele scenes wordt het nooit té. Het past op de één of andere manier wel. Dat is ook gewoon een verdienste van dit soort exploitation en in dit geval het grote verdienste van Chiba himself. Op naar meer!