Sora-te Baka Ichidai (1977)

Alternatieve titels: Karate for Life | Karate Baka Ichidai

Japan
Actie

geregisseerd door Kazuhiko Yamaguchi
met Sonny Chiba, Hideo Murota en Masaru Shiga

Sensei Masutatsu Oyama is een beroemde expert in karate, die wordt uitgenodigd om mee te doen aan een belangrijk toernooi. Daar maakt hij kennis met een beroemde judo-expert. De organisatoren van het toernooi blijken echter van de maffia zijn. Maar wanneer zij Oyama en zijn nieuwe vriend bedreigen, wordt al snel duidelijk dat gangsters dat beter niet hadden kunnen doen.

avatar van Ramon K
Deel 3 uit de Masutatsu Oyama trilogie en hoewel eigenlijk de minste geef ik toch weer die 3,5*. De plot is wat minder interessant, het camerawerk is nogal rommelig/wobbly/trillend en Yamaguchi kiest ervoor om twee legendarische Bruce Lee scenes te kopieeren: de spiegelscene uit Enter The Dragon en de dojo-scene uit Fist of Fury. Niet erg, maar in de gevechtsscenes lijkt het camerawerk soms ook te veel op die in de films van Bruce Lee. Ooit te onoverzichtelijk en te vaak dat 'uit 't perspectief van de tegenstander-shot', waarin je dus eigenlijk weinig of niets ziet van de trappen en stoten van Chiba. Ik heb dat wel meer in de films met Chiba gezien (ook in de vorige twee delen), maar nog nooit zo veelvuldig als hier. Toch, de scenes waarin Chiba echt iets athletisch doet worden dan wel weer degelijk in beeld gebracht. En ik hink een beetje op twee gedachten ook: in een massale vechtpartij naar het einde toe is dat camerawerk nogal storend, maar in oa de openingsscene maakt de trillende camera alles intenser en rauwer. Daar draagt het wel bij aan de passie waarin Chiba zijn tegenstanders te lijf gaat. Kom ik nu een beetje op het punt uit waarom ik dit overall mindere deel uit de trilogie toch met dezelfde waardering beloon: die openings-/dojo-scene van Karate for Life!

Fenomenale konttrapperij! Chiba zoekt ruzie in een dojo en trapt 100 man in elkaar, gedeeltelijk tijdens de optiteling. Die karatekas spelen nog wat vals door olie over de grond en over Chiba te gieten, maar Chiba ramt, trapt en klautert zich er doorheen. Vreselijk rauw en cool! Tot ie bij mannetje nummer 101 komt, de meester, en hem nog even een oog uitsteekt. Wat mij betreft beter dan de dojo-scene in zowel Fist of Fury als Fist of Legend, Sonny Chiba mist het athletische van een Bruce Lee of een Tony Jaa, maar zijn rauwheid en zijn geblaas en zijn gedoe zijn van een uitzonderlijk uniek niveau. Leuke trilogie is dit. Weinig stemmen helaas, maar met een prijskaartje van 12 Euro (plus creditcard plus regiovrij) zou de martial-arts-liefhebber dit gokje best eens kunnen wagen.

ipman-99
"Karate For Life with Sonny Chiba." ... " !!!

Fantastische Sonny Chiba film !!! Deel 3 uit de Masutatsu Oyama trilogie met Sonny Chiba die
prima gestalte geeft aan Sensei Masutatsu Oyama !
Sonny Chiba is echt een charismatische acteur - vechter ! Zijn typische kenmerken die regelmatig terugkomen
in het geblaas bij zijn trainingen en gevechten !
Heerlijk om zien was de knipoog naar de spiegel scène uit "Enter The Dragon" !
De Dojo scène die we nog kennen uit "Fist Of Fury" komt ook hier aanbod ... !
Sonny Chiba zoekt 'ambras' in een Dojo en vervolgens zit hij in een gevecht met 100 man ..., en dan komt
n.r 101 eraan namelijk de meester van dat 100-tal ! Charismatische gevechten met een charismatische
Sonny Chiba ! Heerlijke gevechten zoals ondermeer die scène op het strand met diene met dat lapje voor zijn
één oog !