Holy Man (1998)

Komedie / Drama

geregisseerd door Stephen Herek
met Eddie Murphy, Jeff Goldblum en Kelly Preston

Ricky Herman, de rechterhand van John McBainbridge, eigenaar van een homeshopping-kanaal, is verantwoordelijk voor 2 jaar van slechte omzet. Hij krijgt z'n laatste kans. Hij rijdt per ongeluk bijna een man aan die zich 'G' noemt. De spirituele G biedt aan om Ricky te helpen zijn baan te behouden. Zijn oncontroleerbare gedrag zorgt er echter voor dat Ricky alleen nog maar meer in de problemen komt. De verkopen gaan echter omhoog...

avatar van AC1
AC1
Ik vond hem zo slecht dat ik ervan overtuigd was dat ie hier wel 4 of 5 sterren zou hebben. Gelukkig is dit niet zo.

avatar van Aapje81
Dit is nu weer typisch een voorbeeld van een Eddie Murphy film die niet werkt. Een van zijn slechtste en dat is zeer jammer want de beste man kan veel meer dan dit.

avatar van jumpstylemovie
Niet zo veel aan. Jeff en Eddie zijn allebei best irritant in deze film. Verhaal was ook matig.

avatar van aburex
Geen al te beste Ediie Murphy film. Niet echt grappig. Toch nog 3,5* omdat ik fan ben van Ediie

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou wel van dit soort Murphy films. Eind jaren '90 en begin jaren '00 was hij vooral te zien in hyperkinetische films als Bowfinger, Dr. Dolittle, Nutty Professor en Daddy Day Care. Het werkt wel tussen Murphy en Goldblum. Het geheel is niet zo bijster bijzonder, maar kan toch af en toe voor een glimlach zorgen en is een leuke feelgoodmovie. Af en toe is dat wel voldoende.

avatar van John Lee Hooker
Niks waard, super saai gewoon. Heel dat gedoe met die studio's was geen reet aan. Murphy als 'G' is nog het leukste. Het begint ook meteen erg flauw met van die standaard grapjes en eigenlijk had ik er meteen geen zin meer in. Toch maar afgekeken, voor het geval dat het nog beter werd. Niet dus... hoe durven ze deze slappe pudding zo lang te laten duren? Dan nog dat cliché verhaaltje met Katie, waarna er nog allemaal mensen gaan juichen ook. En hoezo kan meneer 'G' een bevel geven aan de cameraman op die set dat hij naar boven moet gaan om Katie te filmen? Die trouwens opvallend blij reageert.
Sommige dingen waren nog wel aardig bedacht. Bijvoorbeeld die reclame voor een strakker gezicht. 'Dan zeggen ze geen Oma meer maar Oh, ma!'. En die grap van Ricky dat hij zei dat G aan het mediteren was, op de snelweg. Maar dan krijg je later weer dat flauwe gedoe tijdens dat telefoongesprek, waarom schreef hij niet gewoon op wat hij moest zeggen? Allemaal moeilijk doen met dat uitbeelden alsof het Party&Co was, stelletje kneuzen.
En wat heb ik me gestoord aan die slechte overgangen zeg. Echt vaak werd een shot gewoon uitgefadet naar zwart, om vervolgens weer een totaal nieuwe scéne te beginnen. Dit was met geen enkel gevoel gedaan vond ik. En de muziek is té overdreven aanwezig.

Ik kreeg bijna medelijden met Eddie omdat hij nog probeerde om er iets van te maken.

avatar van Fran
Op aanraden van een aantal mensen naar deze film gekeken maar zo bijzonder vind ik hem niet. Toegegeven: Eddy Murphy zet hier een sterke rol neer qua goeroe en toch vond ik hem nou ook niet zo hilarisch. Nou moet ik wel toegeven dat ik geen overdreven fan ben van Murphy.

De personage's van Goldblum en Preston vond ik ronduit saai. Af en toe kon er een glimlach af bij mij maar een wereldfilm vond ik het niet.

avatar van brabusRUS
Jeetje, wat een negativiteit over deze film hier! Het is weer een typische Eddie Murpy film: grappig, luchtig, feel-good en ontroerend. De combo met Goldblum is zoals altijd weer goed.

Die 2,11 is echt onbegrijpelijk voor mij. Ik vond 'm leuk: 3.5*