Les Sentiments (2003)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Noémie Lvovsky
met Jean-Pierre Bacri, Nathalie Baye en Isabelle Carré

Dokter Jacques (Jean-Pierre Bacri) en zijn vrouw Carole (Nathalie Baye) zijn van middelbare leeftijd. Zij wonen met hun twee kinderen in een riant buitenverblijf net buiten de grote stad. Een deel van het landgoed verhuurt Jacques aan François (Melvil Poupaud), die zijn dokterspraktijk gaat overnemen. François is pas getrouwd met de romantisch aangelegde Édith (Isabelle Carré). Tussen de twee gezinnen ontstaat al snel een hechte vriendschap. Vooral Jacques begint steeds meer belangstelling te krijgen voor de ongedwongen Édith.

Romantisch drama over liefde, bekoring en trouw.
Een knap opgebouwde, intrigerende film, die heel luchtig begint, maar eindigt in een tragedie.

Mooi hoe regisseur Lvovsky het verhaal regelmatig van commentaar voorziet in de vorm van koorzang. Nathalie Baye doet het goed als door verveling gedreven alcoholiste, maar het zijn vooral Jean-Pierre Bacri en de speelse Isabelle Carré, die op sublieme wijze het karakter van de film vormgeven. Uitermate boeiend.

Onbegrijpelijk dat deze mooie film blijkbaar nooit in Nederland is uitgebracht.

avatar van Darbie
Dat deze film nog nooit in Nederland is uitgebracht vind ik héél begrijpelijk.

En zal ook nooit in Nederland worden uitgebebracht !! . . . . Geloof me op mijn woord.

Darbie schreef:
Dat deze film nog nooit in Nederland is uitgebracht vind ik héél begrijpelijk.

Oh ja! En waarom dan wel?

avatar van Darbie
Omdat het - sorry, maar ik kan het niet anders zeggen- goedkope rommel is.

Ben dat met Darbie eens. Zat me kapot te ergeren aan deze film. Soort komedie/slapstick met een a capella koortje dat het een en ander van commentaar voorziet. Lollig hoor. Maar niet my cup of tea.

Overspel maakt meer kapot dan je lief is, schijnt de boodschap te zijn. Maar dat wisten we al. Dit verhaal is al honderdduizend keer vertelt, maar Noémie Lvovsky voegt er niets nieuws aan toe. Alleen rare vormdingetjes, zoals het over de top interieur van het huis en het rare koortje, als was het een Grieks drama. Nou, was het dat maar. Zonde, want Jean-Pierre Bacri is natuurlijk wel een fantastisch acteur. Te goed voor deze film.