Le Vélo de Ghislain Lambert (2001)

Alternatieve titel: Ghislan Lambert's Bicycle

Frankrijk / België
Komedie / Drama

geregisseerd door Philippe Harel
met Benoît Poelvoorde, José Garcia en Daniel Ceccaldi

In de jaren zeventig was er Eddy Merckx... en de anderen. Eén van die anderen was Ghislain Lambert! De film vertelt het verhaal van een kleine Belgische wielrenner. Zijn enige ambitie was een kampioen te worden. Jammergenoeg had Ghislain niet de benen die zijn grote hart verdiende.

Le Vélo is echt een leuke film, maar omdat mijn verwachtingen iets te hoog gespannen waren, viel-ie toch een klein beetje tegen. Niet helemaal eerlijk, dus wel een 3,5* waard. Het verhaal van Ghislain Lambert is behalve grappig, ook bijzonder treurig. Het droefgeestige sfeertje paste goed bij de film, maar ik werd er zelf bij depri van. Lekker, bedankt!

Film over de brave coureur, ambitieus maar bescheiden en niet zo talentrijk, speelbal en dikwijls slachtoffer van de commerciële combines rond hem.
Tragi-komisch met knappe beelden en bedenkingen van het koersgebeuren waarin een puike Benoît Poelvoorde zich uitstekend intrigeert.

avatar van maxcomthrilla
Leuk!

Als liefhebber van de Tour de France èn fanatiek mountainbiker kan ik deze film zeker waarderen. Benoît Poelvoorde is geknipt voor zo `n humoristische rol. Zijn Kenny van Hummel moment is geweldig, zeker als hij daarna zowaar kopman wordt en zijn hele team in dienst voor hem moet gaan rijden. Geen hoogvlieger maar voor insiders zoals ik, heerlijk herkenbaar die drang om competitief te willen zijn, net zoals vele andere momenten, uitgezonderd het dopinggebruik natuurlijk. Een 3,5*

avatar van Boenga
Een perfecte combinatie tussen humor en drama; bij momenten zeer grappig, terwijl je even later overstelpt wordt door medelijden om wat Ghislain overkomt; vooral zijn (net) niet kunnen.

De jaren 70 en de sfeer die toen in dat milieu hing, worden perfect neergezet, met de bijhorende fanfaremuziek, en het gezicht van Poelvoorde dat op maat gemaakt is voor deze rol.

Een klein minpuntje: zijn leeftijd - 36-37 op het moment van de opnames - maakt het idee van de wielrenner die probeert door te breken iets minder realistisch; het eerste kwartier vond ik dat toch wel storend...

avatar van dave
Geestige fietshistorie met een bijzonder ingehouden rol van Poelvoorde. Zijn gesproken tekst is schaars rondgestrooid, wat de aandacht veeleer op zijn geinige snufferd doet richten. Het is een fantastisch acteur die in mijn ogen weinig of niets verkeerd kan doen. Wat de film zelf betreft, is het enigszins jammer te noemen dat er minstens een halfuur aan overbodig materiaal geschrapt kon worden. Veel scènes zijn nogal vervelend en leveren een te verwaarlozen bijdrage. Andere momenten zijn dan weer formidabel en zullen de broek niet lang droog houden. Het hoogtepunt was zonder twijfel de iets te enthousiaste broer die vanuit zijn auto luidop en onophoudelijk aanmoedigende kreten richting de uitgeputte Ghislain stuurt. De humor is over het algemeen spitsvondig en aanstekelijk.

Haal de 'haagscheer' boven, knip de uitpuilende takken weg en je houdt anderhalf uur puur entertainment over.

3,00

Ik ben een liefhebber van de wielersport. Altijd geweest. Daarom deed deze film pijn aan m'n ogen. De sfeerbeelden rond de wielerkoersen zijn best treffend weergegeven, in tegenstelling tot de zogenaamde wedstrijdbeelden, die ik vrij waardeloos vind. Bovendien een stuk minder leuk dan de "wielercarrière" van Urbanus in Hector. Ik kan hier niet vrolijk van worden.

U-77
Fantastische film doorspekt met humor van de bovenste plank. Als fan van het wielrennen heb ik genoten. Echt een aanrader!

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > ARTE > 14:05 uur

avatar van wendyvortex
Ik houd niet van sport, okay WK-voetbalwedstrijden met het mes op de keel, ultieme boksmatches en wielrennen...vooral die slopende Tour de France in mijn zomervakantie met 's avonds Mart Smeets na en het mooiste aan wielrennen zijn niet de winnaars, maar de verliezers.
En deze film gaat over een knecht die wel wil, maar net tekort komt en wiens hoogtepunt ligt in een Kenny van Hummel-status.
Tragikomedie die wat zwalkend begint, maar langzamerhand beginnen we mee te leven met Ghislain, het tijdsbeeld en de koersen zijn mooi weergegeven.

Leuke film met wederom een hilarische Benoît Poelvoorde. Een must voor elke wielerliefhebber!

avatar van knusse stoel
Oh oh oh, wat een fijne film!!!
Vol met grappen en grollen en nadat de kijker de laatste minuten ingaat, weet hij/zij ook iets meer over de wielercultuur. Bijvoorbeeld; 'wat is een knecht'?
Voor de lachebekken onder ons en die ook nog eens van wielrennen houden!
3,5* oftewel een ruime 7!

lezertje
Gelaagde tragikomedie over een eeuwige loser binnen de wielersport perfect gestalte gegeven door Benoît Poelvoorde’, een acteur die sinds het macabere ‘C’est arrivé près de chez vous’ (1992) geen kwaad meer bij mij kan doen. Juist door zijn underdog positie wordt hij de publieksfavoriet en valt in de handen van manipulerende sponsors.