• 8.349.951 stemmen

Revenge (1990)

Misdaad / Drama | 123 minuten / 104 minuten (director's cut)

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 123 minuten / 104 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Tony Scott

Met onder meer: Kevin Costner, Anthony Quinn en Madeleine Stowe

Releasedatum: 7 september 1990

Plot Revenge

"A passion that cannot be denied. A betrayal that cannot be forgiven."

Tom Cochran heeft de marine verlaten na 12 jaar. Hij is toe aan vakantie en besluit op bezoek te gaan bij de machtige zakenman Tiburon Mendez in Mexico. Daar ontmoet hij Mendez's mooie, jonge vrouw. Ze voelen zich tot elkaar aangetrokken, maar weten dat Mendez geen verraad tolereert.

imageimageimageimageimage

avatar van neo

neo (crew films)

Moeilijke film om te kijken. Aan de ene kant heb je daar de goed acterende cast, de goeie muziek en het verhaal wat ja toch wel zeer aardig is (al is het alleen maar op de manier waarop de grote wraak van costner wordt laten zien). Aan de andere kant zitten er naast wat mooie scenes, een heleboel saaie stukken in. 2 sterren maar

avatar van donnie B.

donnie B.

goeie film met Costner, lekker broeierig sfeertje. verhaal een aantal jaar later door R. Kelly nog eens overgedaan in een videoclip.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

neo schreef:

Ik had ook dat gevoel. Wat een leuk verhaal is, blijkt toch niet goed omgezet te zijn in een deftig script. Tony Scott is beter in de actiescenes en schiet helaas te kort in de dramatische stukken. Dat lukt hem jaren later wel, maar in 1990 heeft hij op dat vlak blijkbaar nog te weinig gevoel.

avatar van xenne

xenne

standaard wraakfilmpje dat zich op bepaalde momenten weet te onderscheiden ; dat laatste komt vooral door goed acteerwerk van Quinn & Stowe, de sfeer en paar mooie scenes (oa die met de limonade). de film was veel romantischer dan ik verwacht had, over het algemeen hangt er veel meer romantiek dan actie in de lucht. na de pauze (de zoektocht van J) gaat het fout, de film wordt veel te langdradig, het unhappy end komt als een verrassing maar kan de film niet meer redden ..... 2¾

avatar van 007

Ik vond het helemaal geen slechte film.

De films die Tony Scott maakt zijn naar mening altijd erg entertainend en dat was bij deze niet anders.

Hij kwam een beetje traag op gang, maar echte saaie stukken heb ik er niet in gezien.

Het verhaal is ondanks zijn onoriginaliteit erg goed uitgewerkt en boeit.

Het is nooit echt spannend, maar hij blijft vermakelijk.

Visueel vond ik het niet echt speciaal, enkele mooie shots maar verder vrij standaard, (het begin vond ik zelfs slecht en oncreatief). Maar dit kom wel meer terug bij Tony scott's films, top gun, en the last boyscout zijn ook geen visuele meesterwerken maar er zitten toch altijd wel enkele toch wel erg mooie shots in.

Hier vond ik de belichting wel vrij aardig.

De acteerprestaties vond ik dan weer erg goed, hoewel Costner een beetje deed denken aan zijn rol in 'the Bodyguard' deed hij het erg goed, net zoals de meeste anderen.

De scene met de limonade was inderdaad erg mooi, maar ik vond romantiek en actie toch wel gelijkmatig verdeeld.

Ik vond ook dat deze film toch wel aan zijn latere 'Man on fire' deed denken.

Overigens vond ik de dialogen in deze film altijd wel erg goed en origineel, geen cliché's zoals ik eerlijk gezegd wel verwacht had.

3.5 sterren.

avatar van bisse

bisse

007 slaat de spijker op de kop, prima film 3,5 ster

avatar van Leonvanbergen

Leonvanbergen

Een zeer vermakelijke, goeie film !

Ik heb met plecier naar deze film gekeken, en wist mij van het begin tot het eind te boeien..

avatar van nadja

nadja

Een enigszins vervelende, matige film!

Ik heb meer onder dwang naar deze film gekeken en wist mij van aanvang tot amen stierlijk te vervelen

avatar van film88888

film88888

007 schreef:

Ik vond het helemaal geen slechte film.

Het verhaal is ondanks zijn onoriginaliteit erg goed uitgewerkt en boeit.

Het is nooit echt spannend, maar hij blijft vermakelijk.

Hier vond ik de belichting wel vrij aardig.

Ik vond ook dat deze film toch wel aan zijn latere 'Man on fire' deed denken.

3.5 sterren.

Je haalt de woorden uit men mond.

Dus wat kan ik nog meer zeggen?

3,5 sterren.

avatar van the terminator

the terminator

Gister voor het eerst gezien, had er nog nooit van gehoord.

Echt een aanrader voor Costner fans. En wat is die Madeleine Stowe toch lekker wijf..

avatar van iggybiggie

iggybiggie

Anthony Quinn is een geweldige maffiabaas. Wat een stem. Wat een geduld. Smullen.

avatar van crack1

crack1

Blijf van mijn vrouw,en dan nog met Costner!Bwa......!

avatar van Freekiejjj

Freekiejjj

Super goede film jammer dat hij zoon lage recentie krijgt hij staat in mijn top 10

avatar van Kr!kke

Kr!kke

Deze film bracht niet echt wat ik er van verwacht had...

Alles lijkt op het eerste zicht te kloppen: je hebt een goede regisseur, een goede cast en een leuk verhaal. Jammer genoeg was het vooral dat laatste punt dat niet aan de verwachtingen voldeed: het concept blijft uiteraard leuk (al is het natuurlijk wel een simpel concept), maar de uitwerking ervan viel me toch wat tegen. De film komt namelijk enorm traag op gang, waardoor het in zijn geheel toch allemaal wat aan de langdradige kant was.

avatar van DDT

DDT

Triest einde

avatar van Embie

Embie

Aardige film! Irriteerde me soms aan het acteerwerk. Het verhaal vond ik wel aangrijpend en de film heeft me wel geboeid.

avatar van Pirreke

Pirreke

Goed acteerwerk, maar matig boeiend

avatar van Pirreke

Pirreke

... en o zo voorspelbaar!

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

Op zich een aardige en interessante film. Tony Scott die nog relatief aan het begin van zijn film carrière staat en Costner die het nog goed deed op de slaapkamers van tienermeisjes.

Redelijk vermakelijk, zeker geen hoogdravend verhaal wat uitblinkt in originaliteit maar door het meer dan verdienstelijke acteerwerk van met name Quinn en Costner weet het toch te blijven boeien. Film heeft een lekker broeierig Mexicanasfeertje wat ik wel kan waarderen en Madeleine Stowe is een al eveneens hete broeierige latina.

Film komt wat langzaam op gang en doet soms wat onevenwichtig aan met bepaalde scènes die wel erg lang uitgesponnen zijn en die verder niet veel essentieels aan de film lijken toe te voegen. Aan de ander kant zo eind jaren '80 kon dat nog en ook dat heeft wel wat, niet al dat gehaast., dat zoveel mogelijk spectakel en snelle oneliners in 80minuten film willen proppen. Nee, relax... Tis al warm zat daar in Mexico. Overigens vind ik het gebruikte geweld in deze film verre van braaf, Revenge kent, tot mijn lichte verbazing, een aardig rauw randje.

Hier had waarschijnlijk nog wel wat meer uitgehaald kunnen worden maar deze film heeft zeker een aantal positieve punten die het de moeite van het kijken waard maken. Gemiddelde vind ik dan ook wat aan de lage kant en niet geheel terecht.

avatar van ILDIB

ILDIB

Snap de lage score niet zo goed. Kwalitatief zit het wel redelijk in elkaar. Sfeer blijft oke, redelijk spel, wellicht iets te traag. Als er dan wat matigs te melden is moet het de plotselinge rol van miguel ferrer zijn, was een beetje rommelig.

avatar van DragQueen

DragQueen

Sfeervolle Thriller. Met een verhaal van niveau. De cast acteert overtuigend. Met name de rollen van Costner en Quinn konden mij het meest bekoren. Stowe deed het verder ook heel aardig. Het boeiende verhaal wordt goed opgebouwd, en alles is prima in beeld gebracht. Enige kritiekpuntje is, dat het tempo soms iets te laag ligt. 3 Sterren.

avatar van wimaroca

wimaroca

Eerste 3 kwartier zou ik 4 sterren geven,mooi opgebouwd,maar het laatste stuk is maar vlug in elkaar geflatst.

Best wel jammer want het zat erin om een goeie film van te maken,en het einde is ook niet oké

Quinn speelt wel heel erg goed,een echte maffia

toch maar 2.5 sterren

avatar van Noir

Noir

Ik heb toentertijd deze film nog in de bioscoop gezien en wat me vooral bijgebleven is zijn de vakantiereclame-waardige mooie beelden van Mexico...... en Stowe for that matter. Film is vermakelijk maar heeft helaas wat te weinig inhoud om het twee uur lang interessant te houden. Alles bij elkaar toch nog 3*.

gauke

De productie kwam uit een periode dat Kevin Coster "top of the bill" was (ook hier leverde hij een goede acteerprestatie) en hetzelfde gold voor regisseur Tony Scott. Visueel en lichamelijk was 'Revenge' sterk en had enige spannende momenten. Maar het melodrama zelf was aan de magere kant: het verhaal leek nergens heen te gaan. Vooral de tweede helft was grillig en verwarrend met behoorlijk gewelddadige en bloedige scènes. Het camerawerk zag er vaag uit. Opvallend was de dunne rol van Madeleine Stowe; de maker gunde haar weinig dialoog.

avatar van james_cameron

james_cameron

Eén van de wat minder bekende films van regisseur Tony Scott, alsmede één van zijn meer atypische. Geen op hol geslagen videocipmontage maar een rustig verteld, broeierig liefdesverhaal met gewelddadig wraakmotief. Costner is niet bepaald op zijn best, maar de romance met Madeleine Stowe (hier op haar mooist) is sensueel in beeld gebracht en de film blijft, ondanks het lage tempo, grotendeels meeslepend. Visueel natuurlijk dik in orde, al is het camerawerk niet zo spectaculair als bij de meeste films van regisseur Scott. Er bestaat ook een kortere director's cut, die naar verluidt behoorlijk verschilt van de bioscoopversie. Maar eens opsnorren.

avatar van John Milton

John Milton

Deze film in de jaren negentig een keer of drie gezien, in de tijd dat ik nog niet zoveel films op video (jaja) had.

Tarkus

Prima film, met een goede Kevin Costner en Anthony Quinn.

De titel zegt alles, een film over wraak om een bruut beëindigde relatie, (waar heb ik dat nog gehoord).

Kortom: een aanrader deze film.

avatar van goongumpa

goongumpa

Moderne wraakwestern van wijlen Tony Scott. Bij elke film die ik van hem zie, apprecieer ik hem iets meer. Hij is extreem gefocust op zijn visuele stijl; ik heb zelden zoveel windwapperende gordijntjes, machinemist, en hard afgetekende lichtinval gezien. Van extreme close-ups tot wijdse totaalbeelden van het Mexicaanse platteland (deed me soms denken aan Peckinpah) - alles is tot in de puntjes verzorgd. Tony masturbeert en ik geniet mee.

Er is echter één groot probleem. Voor een film die REVENGE heet, valt de wraak tegen. Waarom gaat het allemaal zo snel? Moet Kevin niet wat meer genieten? Die twee "Mexicanen" die hem helpen (John Leguizamo en die gast van Robocop), wie zijn dat?! Alle elementen om Kevins wraak keihard en bevredigend te maken, zijn er. De vuurwapens, de moorddadige mindset, het ultieme motief... Maar het wordt afgeraffeld.

Misschien toch eens de director's cut opzoeken, daar schijnt meer seks & geweld in te zitten.

scorsese

Redelijke film over een man die het leger verlaat en een vriend in Mexico opzoekt, om vervolgens verliefd te worden op diens vrouw. Het is niet alleen vanwege de titel dat het toch al simpele verhaal weinig verrassingen kent. Deze wat trage wraakfilm moet het dan vooral hebben van de sfeer, en dat zit wel snor hier. Het ziet er allemaal ook mooi uit, met ook mooi camerawerk.

Ik heb overigens de kortere director's cut gezien.

avatar van Kenzomovies

Kenzomovies

goeie film, redelijk goed verhaal maar niet meer dan een doorsnee actiefilm,

Costner speel zoals hij moet en ook Quinn is goed als baas,Stowe blijft een mooie vrouw .

het verhaal gaat redelijk goed maar vond het einde zwak had meer verwacht van actie tussen Quinn en Costner ( vooral als zo afgetakeld word en hond vermoord blablabla....)

toch een 3* voor de sfeer

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Deze had ik destijds (jaren 90) op video-tape, in de tijd dat dolby surround in kwam. En deze staat voor mij nog altijd strak voor die periode, de beginscène met de straaljager die door de huiskamer vliegt was erg imponerend voor mij. Naast beeld is mijn passie namelijk altijd al geluid geweest en ben jaren op zoek geweest naar apparatuur dat het geluid dat ik voor ogen had ook daadwerkelijk uit een combi versterker speakermerk kon persen. Dat is voor mij nu al jaren vertegenwoordigd in NAD versterkers en Chario speakers.

Nog altijd een lach bij die beginscène, denkende aan die beginperiode en de periode waarin mij het meest thuis voel wat betreft films, de jaren 90. Daarnaast zijn de gebroeders Scott altijd al een safehaven voor mij geweest wat films betreft, de één wat beter dan de ander, maar altijd een degelijk product voor mij. Deze prent is qua verhaal geen hoogvlieger, maar ik vind de uitwerking wel heerlijk. De soundtrack zit er op momenten gewoon heerlijk bovenop, de cast was een aardige te noemen voor die tijd.

Het verhaal over het zevende gebod uit de tien geboden, pleeg geen overspel. Wraak zal zoet zijn en deze film stelt dat aan de kaak. Goede vriendschap overleefd overspel niet, een harde leer zal een gevolg zijn. Costner en Stowe als publiekstrekkers, de twee waren erg in trek destijds. Quinn zette wederom een heerlijke rol neer.

Een ouderwets verhaal, heerlijk om weer eens te zien. Zeker met het oog op de periode dat surround een echte meerwaarde vormde die beeld en geluid binnen de huiskamer film kijken op een hoger platvorm heeft gezet. Een stukje nostalgie voor mij, deze prent blijft daarom toch een speciaal plekje hebben in mijn hartje. Mijn 3,5** blijven staan.

avatar van Macmanus

Macmanus

Beetje saai.

Apart om te lezen dat best veel mensen dit scenario wouden verfilmen in Hollywood. Het grootste probleem van de film is eigenlijk het scenario. De eerste 40 minuten gaan voornamelijk op aan het liefdes verhaaltje, met wat steamy seks scenes. Dat deel is ook al wat saai maar de chemie geloofde je wel. Daarna wil je eigenlijk dat de film in full revenge mode gaat maar het blijft te veel kabbelen zonder dat het een adrenaline boost aan actie krijgt. Scott wil hier en daar visueel nog wel iets aardigs doen maar het is te weinig. De flow is gewoon niet daar. Terecht dat dit Scott zijn meest vergeten film is.

2 sterren.

avatar van AniSter

AniSter

Best wel een redelijke film, voornamelijk door de mooie beelden van de Mexicaanse plaatsen en omgeving. Want qua misdaad vond ik het tegenvallen. Costner en Quinn doen het prima, maar het verhaal komt niet echt van de grond, zeker niet in de eerste helft van de film. Ook de afloop rondom Tibey en zijn companen is verder niet uitgewerkt, wat jammer is voor een film die Revenge heet. Maar daardoor kun je ook de vraag stellen: wie heeft er nu eigenlijk wraak genomen op wie?