Revenge (1990)

Misdaad / Drama
123 minuten / 104 minuten (director's cut)

geregisseerd door Tony Scott
met Kevin Costner, Anthony Quinn en Madeleine Stowe

Tom Cochran heeft de marine verlaten na 12 jaar. Hij is toe aan vakantie en besluit op bezoek te gaan bij de machtige zakenman Tiburon Mendez in Mexico. Daar ontmoet hij Mendez's mooie, jonge vrouw. Ze voelen zich tot elkaar aangetrokken, maar weten dat Mendez geen verraad tolereert.

neo (crew)
Moeilijke film om te kijken. Aan de ene kant heb je daar de goed acterende cast, de goeie muziek en het verhaal wat ja toch wel zeer aardig is (al is het alleen maar op de manier waarop de grote wraak van costner wordt laten zien). Aan de andere kant zitten er naast wat mooie scenes, een heleboel saaie stukken in. 2 sterren maar

donnie B.
goeie film met Costner, lekker broeierig sfeertje. verhaal een aantal jaar later door R. Kelly nog eens overgedaan in een videoclip.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
neo schreef:

Ik had ook dat gevoel. Wat een leuk verhaal is, blijkt toch niet goed omgezet te zijn in een deftig script. Tony Scott is beter in de actiescenes en schiet helaas te kort in de dramatische stukken. Dat lukt hem jaren later wel, maar in 1990 heeft hij op dat vlak blijkbaar nog te weinig gevoel.

avatar van xenne
standaard wraakfilmpje dat zich op bepaalde momenten weet te onderscheiden ; dat laatste komt vooral door goed acteerwerk van Quinn & Stowe, de sfeer en paar mooie scenes (oa die met de limonade). de film was veel romantischer dan ik verwacht had, over het algemeen hangt er veel meer romantiek dan actie in de lucht. na de pauze (de zoektocht van J) gaat het fout, de film wordt veel te langdradig, het unhappy end komt als een verrassing maar kan de film niet meer redden ..... 2¾

Ik vond het helemaal geen slechte film.
De films die Tony Scott maakt zijn naar mening altijd erg entertainend en dat was bij deze niet anders.
Hij kwam een beetje traag op gang, maar echte saaie stukken heb ik er niet in gezien.
Het verhaal is ondanks zijn onoriginaliteit erg goed uitgewerkt en boeit.
Het is nooit echt spannend, maar hij blijft vermakelijk.
Visueel vond ik het niet echt speciaal, enkele mooie shots maar verder vrij standaard, (het begin vond ik zelfs slecht en oncreatief). Maar dit kom wel meer terug bij Tony scott's films, top gun, en the last boyscout zijn ook geen visuele meesterwerken maar er zitten toch altijd wel enkele toch wel erg mooie shots in.
Hier vond ik de belichting wel vrij aardig.
De acteerprestaties vond ik dan weer erg goed, hoewel Costner een beetje deed denken aan zijn rol in 'the Bodyguard' deed hij het erg goed, net zoals de meeste anderen.
De scene met de limonade was inderdaad erg mooi, maar ik vond romantiek en actie toch wel gelijkmatig verdeeld.
Ik vond ook dat deze film toch wel aan zijn latere 'Man on fire' deed denken.
Overigens vond ik de dialogen in deze film altijd wel erg goed en origineel, geen cliché's zoals ik eerlijk gezegd wel verwacht had.

3.5 sterren.

avatar van bisse
007 slaat de spijker op de kop, prima film 3,5 ster

avatar van Leonvanbergen
Een zeer vermakelijke, goeie film !
Ik heb met plecier naar deze film gekeken, en wist mij van het begin tot het eind te boeien..

Een enigszins vervelende, matige film!
Ik heb meer onder dwang naar deze film gekeken en wist mij van aanvang tot amen stierlijk te vervelen

avatar van film88888
007 schreef:
Ik vond het helemaal geen slechte film.
Het verhaal is ondanks zijn onoriginaliteit erg goed uitgewerkt en boeit.
Het is nooit echt spannend, maar hij blijft vermakelijk.
Hier vond ik de belichting wel vrij aardig.
Ik vond ook dat deze film toch wel aan zijn latere 'Man on fire' deed denken.

3.5 sterren.

Je haalt de woorden uit men mond.

Dus wat kan ik nog meer zeggen?

3,5 sterren.

avatar van the terminator
Gister voor het eerst gezien, had er nog nooit van gehoord.
Echt een aanrader voor Costner fans. En wat is die Madeleine Stowe toch lekker wijf..

avatar van iggybiggie
Anthony Quinn is een geweldige maffiabaas. Wat een stem. Wat een geduld. Smullen.

crack1
Blijf van mijn vrouw,en dan nog met Costner!Bwa......!

Super goede film jammer dat hij zoon lage recentie krijgt hij staat in mijn top 10

avatar van Kr!kke
Deze film bracht niet echt wat ik er van verwacht had...

Alles lijkt op het eerste zicht te kloppen: je hebt een goede regisseur, een goede cast en een leuk verhaal. Jammer genoeg was het vooral dat laatste punt dat niet aan de verwachtingen voldeed: het concept blijft uiteraard leuk (al is het natuurlijk wel een simpel concept), maar de uitwerking ervan viel me toch wat tegen. De film komt namelijk enorm traag op gang, waardoor het in zijn geheel toch allemaal wat aan de langdradige kant was.

avatar van DDT
DDT
Triest einde

avatar van Embie
Aardige film! Irriteerde me soms aan het acteerwerk. Het verhaal vond ik wel aangrijpend en de film heeft me wel geboeid.

Goed acteerwerk, maar matig boeiend

... en o zo voorspelbaar!

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Op zich een aardige en interessante film. Tony Scott die nog relatief aan het begin van zijn film carrière staat en Costner die het nog goed deed op de slaapkamers van tienermeisjes.

Redelijk vermakelijk, zeker geen hoogdravend verhaal wat uitblinkt in originaliteit maar door het meer dan verdienstelijke acteerwerk van met name Quinn en Costner weet het toch te blijven boeien. Film heeft een lekker broeierig Mexicanasfeertje wat ik wel kan waarderen en Madeleine Stowe is een al eveneens hete broeierige latina.
Film komt wat langzaam op gang en doet soms wat onevenwichtig aan met bepaalde scènes die wel erg lang uitgesponnen zijn en die verder niet veel essentieels aan de film lijken toe te voegen. Aan de ander kant zo eind jaren '80 kon dat nog en ook dat heeft wel wat, niet al dat gehaast., dat zoveel mogelijk spectakel en snelle oneliners in 80minuten film willen proppen. Nee, relax... Tis al warm zat daar in Mexico. Overigens vind ik het gebruikte geweld in deze film verre van braaf, Revenge kent, tot mijn lichte verbazing, een aardig rauw randje.

Hier had waarschijnlijk nog wel wat meer uitgehaald kunnen worden maar deze film heeft zeker een aantal positieve punten die het de moeite van het kijken waard maken. Gemiddelde vind ik dan ook wat aan de lage kant en niet geheel terecht.

avatar van ILDIB
Snap de lage score niet zo goed. Kwalitatief zit het wel redelijk in elkaar. Sfeer blijft oke, redelijk spel, wellicht iets te traag. Als er dan wat matigs te melden is moet het de plotselinge rol van miguel ferrer zijn, was een beetje rommelig.

avatar van DragQueen
Sfeervolle Thriller. Met een verhaal van niveau. De cast acteert overtuigend. Met name de rollen van Costner en Quinn konden mij het meest bekoren. Stowe deed het verder ook heel aardig. Het boeiende verhaal wordt goed opgebouwd, en alles is prima in beeld gebracht. Enige kritiekpuntje is, dat het tempo soms iets te laag ligt. 3 Sterren.

avatar van wimaroca
Eerste 3 kwartier zou ik 4 sterren geven,mooi opgebouwd,maar het laatste stuk is maar vlug in elkaar geflatst.
Best wel jammer want het zat erin om een goeie film van te maken,en het einde is ook niet oké
Quinn speelt wel heel erg goed,een echte maffia

toch maar 2.5 sterren

Ik heb toentertijd deze film nog in de bioscoop gezien en wat me vooral bijgebleven is zijn de vakantiereclame-waardige mooie beelden van Mexico...... en Stowe for that matter. Film is vermakelijk maar heeft helaas wat te weinig inhoud om het twee uur lang interessant te houden. Alles bij elkaar toch nog 3*.

De productie kwam uit een periode dat Kevin Coster "top of the bill" was (ook hier leverde hij een goede acteerprestatie) en hetzelfde gold voor regisseur Tony Scott. Visueel en lichamelijk was 'Revenge' sterk en had enige spannende momenten. Maar het melodrama zelf was aan de magere kant: het verhaal leek nergens heen te gaan. Vooral de tweede helft was grillig en verwarrend met behoorlijk gewelddadige en bloedige scènes. Het camerawerk zag er vaag uit. Opvallend was de dunne rol van Madeleine Stowe; de maker gunde haar weinig dialoog.

avatar van james_cameron
Eén van de wat minder bekende films van regisseur Tony Scott, alsmede één van zijn meer atypische. Geen op hol geslagen videocipmontage maar een rustig verteld, broeierig liefdesverhaal met gewelddadig wraakmotief. Costner is niet bepaald op zijn best, maar de romance met Madeleine Stowe (hier op haar mooist) is sensueel in beeld gebracht en de film blijft, ondanks het lage tempo, grotendeels meeslepend. Visueel natuurlijk dik in orde, al is het camerawerk niet zo spectaculair als bij de meeste films van regisseur Scott. Er bestaat ook een kortere director's cut, die naar verluidt behoorlijk verschilt van de bioscoopversie. Maar eens opsnorren.

avatar van John Milton
Deze film in de jaren negentig een keer of drie gezien, in de tijd dat ik nog niet zoveel films op video (jaja) had.

Prima film, met een goede Kevin Costner en Anthony Quinn.
De titel zegt alles, een film over wraak om een bruut beëindigde relatie, (waar heb ik dat nog gehoord).
Kortom: een aanrader deze film.

avatar van goongumpa
Moderne wraakwestern van wijlen Tony Scott. Bij elke film die ik van hem zie, apprecieer ik hem iets meer. Hij is extreem gefocust op zijn visuele stijl; ik heb zelden zoveel windwapperende gordijntjes, machinemist, en hard afgetekende lichtinval gezien. Van extreme close-ups tot wijdse totaalbeelden van het Mexicaanse platteland (deed me soms denken aan Peckinpah) - alles is tot in de puntjes verzorgd. Tony masturbeert en ik geniet mee.
Er is echter één groot probleem. Voor een film die REVENGE heet, valt de wraak tegen. Waarom gaat het allemaal zo snel? Moet Kevin niet wat meer genieten? Die twee "Mexicanen" die hem helpen (John Leguizamo en die gast van Robocop), wie zijn dat?! Alle elementen om Kevins wraak keihard en bevredigend te maken, zijn er. De vuurwapens, de moorddadige mindset, het ultieme motief... Maar het wordt afgeraffeld.
Misschien toch eens de director's cut opzoeken, daar schijnt meer seks & geweld in te zitten.

Redelijke film over een man die het leger verlaat en een vriend in Mexico opzoekt, om vervolgens verliefd te worden op diens vrouw. Het is niet alleen vanwege de titel dat het toch al simpele verhaal weinig verrassingen kent. Deze wat trage wraakfilm moet het dan vooral hebben van de sfeer, en dat zit wel snor hier. Het ziet er allemaal ook mooi uit, met ook mooi camerawerk.

Ik heb overigens de kortere director's cut gezien.

avatar van Kenzomovies
goeie film, redelijk goed verhaal maar niet meer dan een doorsnee actiefilm,
Costner speel zoals hij moet en ook Quinn is goed als baas,Stowe blijft een mooie vrouw .
het verhaal gaat redelijk goed maar vond het einde zwak had meer verwacht van actie tussen Quinn en Costner ( vooral als zo afgetakeld word en hond vermoord blablabla....)
toch een 3* voor de sfeer