Edison (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Drama

geregisseerd door David J. Burke
met Justin Timberlake, Kevin Spacey en Morgan Freeman

Joshua Pollack is een jonge journalist die achter het reilen en zeilen van een corrupte politie-eenheid komt. Hij vindt hulp in zijn mentor, een toponderzoeker van justitie en een integere politieman die hem helpen de onderste steen boven te krijgen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Enkele off-topic berichten verwijderd.

avatar van Ninto
Redelijke film met een verrassende LL Cool J naar mijn mening.

avatar van Spetie
Matige film. Edison bevat geen bijster origineel verhaal, omdat het qua verhaal een heel klein beetje doet denken aan LA Confidential, maar hierbij zeker geen moment in de buurt komt. Ondanks dat gegeven is Edison nog best aardig om naar te kijken. Justin Timberlake doet het niet slecht, net als LL Cool J. Het zijn vooral de ervaren acteurs die tegnvallen. Freeman overtuigd al helemaal niet, terwijl zelfs Spacey lichtelijk tegenvalt en dat terwijl ik hem bijna altijd wel goed vind acteren. Verder ontbeert de film de nodige spanning, is op sommige momenten wat ongeloofwaardig en is e.e.a. qua afloop wel voorspelbaar. De zangers doen het dus niet slecht, maar de rest van de film is ronduit teleurstellend!

avatar van Timothyvdmeer
Kwam deze bij toeval tegen en wist niet wat ik ervan moest vinden...maar viel me erg tegen! Vond Timberlake zeker niet slecht spelen. In actiefilms vind ik LL altijd wel redelijk spelen.

Wel jammer dat de rollen van Freeman & Spacey een beetje inspiratieloos waren neergezet anders was deze film zeker 4* waard geweest.

avatar van Lexcoaster
Redelijk vermakelijke misdaadfilm. Weinig bijzonders, maar ke komt de 97 minuten wel goed door. En Timberlake acteert niet eens zo slecht. 3*

G to the J
't Ging

avatar van brabusRUS
''t Ging niet!

Hoewel ik de vorige film met o.a. Justin Timberlake, Alpha Dog, best goed vond, vond ik deze film zeer slecht. Absoluut niet boeiend, en het niet overtuigende acteerwerk van Timberlake en de rest.

Nomak
Redelijk wat sterren in deze film, dus dan mag je als kijker wat verwachten. Helaas, niets is minder waar. Grote namen als Morgan Freeman en Kevin Spacey had men makkelijk kunnen vervangen door één of andere onbekende acteur. Natuurlijk acteren deze mannen niet slecht, maar ze hadden zeker geen meerwaarde.
Het verhaal speelt zich af in Edison, een fictieve stad. Het is allemaal wat onsamenhangend en erg ongeloofwaardig. Ondanks dat was er hier en daar een leuke scene en bleef het toch leuk om te volgen. Die schietpartij op het einde was dan weer heel erg overdreven en haalt het niveau van de film nog verder naar beneden. Als al die agenten van F.R.A.T. zo enorm goed kunnen schieten, hoe kan het dan dat LL Cool J onaantastbaar is. Echte professionals vuren honderden kogels op hem af, maar hij kan niet geraakt worden. LL Cool J deed het niet slecht, net als Justin Timberlake deed hij het zelfs goed. In Alpha Dog vond ik Justin al goed acteren, en dat is hier dus niet anders. Stoppen met zingen dus Justin, en volledig concentreren op het acteren.
Lazerov was weer zo een typisch onuitstaanbaar personage. Hij had met die vechtpartij tussen hem en LL Cool J wel de beste scene van de film. Over de acteur Dylan McDermott heb ik verder geen goed woord. Ook over Cary Elwes kan ik niet veel goeds zeggen. De man hier acteert hier net zo houterig als in Saw.
Ach ja, leuk om eens gezien te hebben, maar zeker geen aanrader.

Deepdish
Zeker geen slechte film maar ook geen hoogvlieger met een zeer goed spelende cast, van Freeman en Spacey zijn wij het gewend maar vooral al het lof naar LL Cool J en Timberlake.

LL Cool J zet naar mijn mening hier zijn beste rol ooit neer en Timberlake laat na het tegenvallende Alpha Dog zien echt te kunnen acteren.
Ik deel de mening met Nomak dat Timberlake zich meer moet gaan richten op acteren.

Jammer van een enkele scene die de film niet goed doet en de geloofwaardigheid er grotendeels uithaalt.

verder zeker de moeite van het kijken waard.

3***

avatar van aburex
Er is veel actie en geweld en dat is goed, maar he thema had beter uitgewerkt kunnen worden. Justin Timberlake is niet erg ovetuigend als journalist in zijn eerste filmrol, maar al bij al heb ik me gedurend 90 min. niet verveeld

avatar van breedbeeld
Na mijn vraag over of dit op videotape was geschoten, vanwege het beeld dat ik op t.v. zag en gezien de acting in die 5 tal minuten toch maar eens de dvd gescored en bekeken. Blijkbaar geen video wat ik nu zag dus vraag me nog steeds af hoe dat zat, maar dat daargelaten.
Interesante film . Script lijkt ok, hoewel niet echt orgineel, maar hoe krijg je het voorelkaar om met dat script en die topacteurs tot je beschikking er zo een draak van te maken. Historisch. Voor het eerst een film gezien waarin n.b. twee topacteurs, Morgan Freeman en Kevin Spacy toaal onder de maat presteren.

avatar van decicco
Heb deze film toevallig in de kast staan maar nog nooit echt afgekeken. Het verbaast me een beetje dat deze film zo ondergewaardeerd is want zo te zien spelen hier toch een aantal top acteurs in!

avatar van erik1677
dus helemaal niet verwacht he......maare timberlake speelt helemaal niet slecht eigenlijk
Boven verwachting heel goed eigenlijk.
het verhaal natuurlijk weer verschrikelijk achterhaald, maar wordt wel mooi uitgewerkt.
Leuke film

avatar van DonOswaldo
Verre van wat erin zat met zo'n cast, maar ik heb me vermaakt dus ik klaag niet.

avatar van Elineloves
* Eline pakt de DVD uit de 5 voor 5 euro bak *
Leest: Justin Timberlake, Morgan Freeman, Kevin Spacey, Dylan McDermott... Dit gaat een feestje worden!

Sowieso films met Morgan zijn voor mij al top. Ik hou van die man. Hij stelt ook nooit teleur. Justin Timberlake heeft me positief weten te verrassen in Alpha Dogg. In deze film komt Mr. Babyface (gelukkig zonder schaap op zijn hoofd) dan ook zeer geloofwaardig over als jong journalistje. Ook in deze film hoeft hij niet onder te doen voor de grote namen, neem oscarwinnaars Freeman en Spacey. Timberlake is een jong, enthousiast kereltje die zijn rol met verve neerzet. Net als LL Cool J trouwens, schattige kerel zeg, en zeker niet verkeerd om te zien.

'Edison' is een vermakelijk filmpje met hier en daar wat spanning. Toch wordt het gedragen door de vele bekende acteurs en een vrij origineel thema, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van Tiepie
Paar goede acteurs...zie Morgan Freeman graag Kevin Spacey is ook geen slecht acteur...Cool J mag er ook mee door...en Justin...nou netjes geacteerd, nik mis mee. Niet veel singers gone acting brengen t er zo goed van af.

Net gekeken, film zelf enigzins normaal verhaal...dirty cops en een paar die de waarheid willen laten zien. Maar geen uberslechte film. Haalt ondanks de goede acteurs een 3* te weinig originaliteit in deze film.
Wel de moeite waard om gezien te hebben.

avatar van 606
Leuke actie film met paar goeie scenes
Beetje standaard maar ach, zitten prima acteurs in.

3,5 ster

avatar van Justinw
Vermakelijk tot op een zekere zin, maar geen hoogvlieger. En dat mag je wel verwachten met zulke namen. Freeman en Spacey altijd een plezier om naar te kijken. Maar krijgen te weinig tijd en ruimte om de film naar een hoger niveau te tillen. Justin doet het zeker niet slecht, en kan uitgroeien tot een aardige acteur. LL Cool J is gewoon cool maar sommige scene's valt hij een beetje door de mand. De hele film zit vol met scene's die best wel aardig zijn die dan worden opgevolgd door compleet ongeloofwaardige scene's. Ook het script is wat te standaard met het corruptie verhaaltje. Het eindgevecht helpt hier ook niet aan mee.

Het had potentie en dit levert een paar aardige scene's. Maar door het script zal dit nooit een hoogvlieger worden. Desalniettemin wel te doen. 2*

88Fabian
oei wat een slecht cijfer zeg,ik ga um vandaag kijken.

Het lijkt net een saaie aflevering van een tv-reeks.

avatar van fam3000
aardige film,zeker niet slecht kijkt leker weg.ik hou niet van actie films maar deze is wel de moeite waard

goede film. Redelijk standaard. Verhaal was goed. Goede acteurs.

Ehhmm, was het nu om de sterren te doen, of ging het toch om het verhaal? 2.00 (1.90)
Matige verfilming van een al even zo matig script. En dan vond men het schijnbaar ook nog nodig om ergens een blik populaire sterren uit de muziekwereld open te trekken. Het past echter volledig in het plaatje van het protserige Edison, dat uiteindelijk bar weinig om het lijf heeft. Verbaast ben ik dan ook dat kanonnen als Spacey en Freeman hun ja-woord hebben gegeven, waarbij ik voor laatstgenoemde de zin waarin ik hem in een vorige prent de ‘oude wijze’ noemde nauwelijks heb kunnen voltooien, of meneer neemt opnieuw een dergelijke rol voor zijn rekening. Cool kon redelijk op zijn inmiddels breed opgedane ervaring leunen, terwijl Timberlake anoniem begon en dat ook bleef. Hoogtepunten zijn de prent vreemd, zelfs de kogelsverslindende eindscene deed tamelijk standaard aan. Twee sterren voor het constante tempo en dito regie, en dan ben ik voor mijn gevoel redelijk mild.

avatar van daxclusive
Geweldige film met prima acteerwerk van Timberlake.

Tarkus schreef:
Morgen Freeman, LL Cool J en Kevin Spacey zijn, zoals altijd, heel goed in hun rol.
Maar wie me zeer aangenaam heeft verrast, was Justin Timberlake, voor zijn eerste rol in een film brengt hij het er verbazend goed vanaf.
De film op zich is nogal wat rommelig, het verhaal houdt in het begin geen steek, pas in de helft van de film krijg je wat duidelijkheid waarover het allemaal gaat.
Kortom een mooi filmdebuut voor Timberlake in een helaas wat minder goed uitgewerkt verhaal.
Met zulk een cast had het beter gekund.

Heb deze film kunnen aanschaffen voor amper 1 €, en dat is ie zeker waard.
Heb opnieuw plezier beleefd aan deze prent, en het verhaal is toch beter dan ik aanvankelijk had gezegd.
Prima filmpje dus.

avatar van Left4Dead
Prachtig begin met een heerlijke soundtrack, je bent meteen volop met je aandacht bij de film. Zo mag ik dat graag zien. Aardig wat bekende namen, goede acteurs en mindere zoals LL Cool J. Heb de film eerder gezien maar geen beoordeling hier gedaan, dus nu de handjes uit de mouw gestoken.

Het verhaal behandeld een aardig oud verhaal, corrupte cops en de good guy die de zaak oprakelt en daarmee de corruptie bloot legt voor Joe public. Dit keer door een junior onderzoeker en journalist die door ongehoorzaamheid ontslagen wordt. Qua verhaal dus standaard, qua cast een bijzonderheid in samenstelling. Toch kun je stellen dat de grote namen de fundering vormen voor het wat matig verhaal en script. Timberlake en Cool J doen het aardig naast die grote namen.

Het stadje Edison lost de criminaliteit zeer productief op, de criminaliteitscijfers schieten omlaag door het FRAT-team. Het team wordt gesteund door hoge bomen en a; snel komt men er achter waar het voor het team nu echt is om te doen.
De film heeft een prettig tempo, het kijkt aardig weg. De actie is regelmatig aanwezig, goed afgewisseld door een stuk drama wat het verhaal ook draagt. Misschien geen echte diepgang te bespeuren maar dat het een prima stuk ontspanning is staat als een paal boven water voor mij.

prima te doen.