Mo' Better Blues (1990)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Spike Lee
met Denzel Washington, Spike Lee en Wesley Snipes

Bleek is er als kind al vroeg bij met trompetles. Hij groeit op in de volwassen wereld en vormt zijn eigen band, The Bleek Gilliam Quartet. Maar hun professionele band dreigt uit elkaar te vallen door Bleek's en Shadow's tegenstanders.

Sjonge, wat is deze film door weinig mensen gezien. Jammer.

Eén van de beste Spike Lee films in zijn typische, bijzondere stijl. Ditmaal over het leven van een jazz-tompetist, zijn band en zijn vriend die hem alleen maar in de problemen helpt.

Geweldige soundtrack!

avatar van Spiderwoman
Helemaal mee eens kos!

avatar van mikey
Aardig maar geeft niet de voldoening waar je op hoopt. Weinig intense impressie over jazz (eerder koel dan broeierig). Het verhaal is enigzins flauw en de hoofdpersoon is verre van sympathiek. Maar Good ol snipes doet het meer dan goed.
Spike fans, haast je naar de fame voor een spaanse versie van deze film met nederlandse subs. (en ook Crooklyn, beide 5 euro) 3

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Degelijke drama film en ook de eerste die ik heb gezien van Spike Lee.. mooie eerste kennismaking dacht ikzo! verhaal is boeiend omdat het weer eens wat anders is dan de meeste films.. en natuurlijk de hoofdrol spelers:Denzel Washington & Wesley Snipes.. Snipes had ikalleen nogmaar in actie filmpjes gezien dus was even wennen.. maar hij speelde zijn rol zeer overtuigend! en ook de bijrol van Samuel L Jackson is een rol die zeker genoemd mag worden.. in een bijrol die een beetje leek op de rol in Pulp Fiction.
Aanrader voor de Jazz-Fans.. zelf geen Jazz fan.. maar kan er goed naar luisteren.. net geen 4 sterren omdat de film wat langdradige stukjes heeft.. en ik het einde weer net even wat tesnel vond gaan.. 3,5 wel verdiende sterren.. zit dicht tegen de 4 aan

Niet zo goed als Do the Right Thing (welke film wel?) en Clockers. Na deze twee komt Mo' Better Blues. Erg sterke cast, alleen een beetje jammer van het einde...

Harco
Een hiphopgerelateerd dingetje, maar wat klinkt Denzel als Kool Keith tijdens die L-O-V-E-scène (vanaf ongeveer 3:45).

groente12
Eerste helft van de film is fantastisch een ware feest voor de jazz liefhebbers. Wel werd de film een beetje langdradig, en rommelig in de montage. Een prima film van Spike die het beste weet te halen uit Washington en Snipes.

avatar van Jack Sparrow
Aardig. Mooi acteerwerk Washington en Snipes. Lekkere soundtrack. Wel aan de lange kant en een einde dat er doorheen wordt geramd. Jammer.

avatar van cinemanukerke
een portret van een jazz trompettist (knappe vertolking van Denzel Washington, toen al tonnen charisma) en zijn band. De discussies (zo spontaan in beeld gebracht, sommige scenes lijken geïmproviseerd) tussen de karakters, de spanningen (oa een ruzie stokend Franse vriendin – voor velen en ook voor Lee is Frankrijk en jazz een evidente combinatie) en meningsverschillen – het is allemaal knap in scene gestoken met een meesterlijk fotografie van Ernest Dickerson (de man is gestopt met fotografie - hoe jammer - en is nu zelf tv regisseur). Puike muziek van Branford Marsalis Quartet. Er is weinig plot, meer een character verhaal waarin het egoïsme van Denzel naar voren komt (in zijn band, zijn vriendin met zang aspiraties) met daarnaast het niet kunnen/willen kiezen voor zijn 2 liefdes. Geniale scene als Denzel zijn 2 vriendinnen niet uit elkaar kan houden. Uiteindelijk wordt het toch tragisch (kippenvel scene als Denzel opnieuw trompet speelt, aangemoedigd door zijn oude vrienden maar toch lukt het niet). Is het toevallig dat het personage van Lee alweer de oorzaak is ? De neerwaartse spiraal waarin Lee zit, zal onvermijdelijk te pletter storten en sleurt Denzel mee. Loyaliteit voor zijn vriend zal Denzel fataal worden. Maar bij Lee gaat humor, luchtigheid en drama hand in hand en ook bij deze. Een feest voor oog, oor en hart.

Redelijke film over een trompetist die met zijn band optreed in een cafe in Brooklyn. Een portret over een man wiens werk/kunst/muziek voor alles moet wijken, en dit hoofdpersonage komt wel goed uit de verf. Mooi camerawerk, een mooie jazzy soundtrack en de hele sfeer ademt een Spike Lee Joint. Helaas mist de film soms wat focus en gaat het vooral te lang door.