Chimps onder Elkaar (1984)

Alternatieve titel: The Family of Chimps

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Bert Haanstra
met de stem van Bert Haanstra

Een subtiel verslag van het gedrag van chimpansees in Burgers Dierenpark in Arnhem naar aanleiding van het boek 'Chimpansee Politiek' van de etholoog dr. Frans de Waal. Een uniek experiment laat ons zien hoe ingewikkeld de sociale strategiën zijn in de samenleving van deze boeiende mens-aap.

kappeuter (moderator)
Prachtige docu. Wat mij betreft een klassieker.

FisherKing
Mee eens. Waarom staat dit niet op IMDB ?

kappeuter (moderator)
Vond ik ook al zo vreemd. Dit is toch een van de bekendste werken van Haanstra.

FisherKing
Bij De Beesten Af is nog veel bekender natuurlijk. (Kreeg zelfs een oscarnominatie)

Desmond Morris over deze film:
The Family of Chimps is superb. I haven't enjoyed a filmportrait of a species so much for many years. It is a marvellous compilation which must have taken an enormous amount of time and care to obtain, but is is so well edited that it appears to flow simply from one incident to the next in a wonderfully natural way. The detail recorded is remarkabl and, although I know chimpanzees very well, I learned a great deal from it, while being thoroughly entertained and even laughing out loud occasionally, despite the fact that I watched it on my own. (bron)

FisherKing
Voor wie Bert Haanstra niet kent. Zijn korte film Zoo (1962) staat online. Met veel humor gefilmd.

Link naar de film

avatar van Zelva
Zijn korte film Zoo (1962) staat online.

...staat voor een gedeelte online.

wel leuk om te zien.

Zekers.

FisherKing
Het is maar een 10 minuten film en ik heb niet getimed, maar geweldig hoe die tijd toen was, kreeg bijna kriebelige jeugdherinneringen.

FisherKing schreef:

Mee eens. Waarom staat dit niet op IMDB ?

Is ook geregeld. 'k Heb hem net toegevoegd. 't Zal nog wel een maandje of twee duren, maar dan staat ie erop.

avatar van Zelva
't Zal nog wel een maandje of twee duren, maar dan staat ie erop.

Iets meer dan één maand.

Goed werk Zelva !!

Heel goed inderdaad!

avatar van Hannibal
Wat heb ik gelachen om die chimps in de weer met die boomstammen. Fantastische documentaire, 4*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sociale chimpansees.

Een vermakelijke documentaire van Haanstra, die ondanks de voornamelijk eenzijdige setting van de dierentuin blijft boeien. De rustige en licht komische vertelstem van de regisseur zelf werkt daar onder andere aan mee. Het zijn natuurlijk hoofdzakelijk de chimpansees die weten te boeien. De sociale structuren zijn natuurlijk interessant, evenals de vergelijking met mensen. Het maakt het ‘aapjes kijken’ nog leuker.

Zeer goed.

avatar van jono
De regisseur Bert Haanstra (1916-1997) is een van de bekendste Nederlandse filmmakers van de vorige eeuw. Zijn bekendste films maakte hij in de jaren ’50 en ’60. Zijn speelfilms zijn best aardig, al zijn ze eigenlijk alleen uit nostalgisch oogpunt interessant om te kijken. Hij maakte ook een aantal prima documentaires zoals Alleman (1963) en De Stem van het Water (1966). In deze documentaires laat Haanstra zien dat hij een scherp oog heeft voor menselijk gedrag, en dat alles begeleid door het geestige commentaar van Simon Carmiggelt.

Chimps onder Elkaar (1984) is een documentaire die nu eens niet het gedrag van mensen, maar dat van dieren laat zien. Chimpansees in dit geval. De film is opgenomen in Burgers Dierenpark in Arnhem en heeft een lengte van slechts 55 minuten. En dat is maar goed ook. We zien spelende apen, drinkende apen, stoeiende apen, parende apen en apen die aan elkaars achterwerk snuffelen. Niet erg interessant allemaal, ik ben immers de uitstekende natuurdocumentaires van de BBC gewend. Daar toont men tenminste dieren in het wild zoals het hoort, in plaats van dieren op een apenrots in de dierentuin. Dit alles wordt ook nog eens voorzien van het gortdroge, humorloze stemgeluid van Bert Haanstra zelf, en we worden getrakteerd op het ene cliché na het andere.

Ik zou bijna zeggen: geef mij een camera en een week in een dierentuin, en ik kom met een interessantere documentaire op de proppen. Jammer, want zoals gezegd heeft Haanstra veel betere films gemaakt, en ik snap dan ook niks van de hoge waardering op deze site. 1*