Chimps onder Elkaar (1984)

Alternatieve titel: The Family of Chimps

3,70

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Bert Haanstra
met de stem van Bert Haanstra

Een subtiel verslag van het gedrag van chimpansees in Burgers Dierenpark in Arnhem naar aanleiding van het boek 'Chimpansee Politiek' van de etholoog dr. Frans de Waal. Een uniek experiment laat ons zien hoe ingewikkeld de sociale strategiën zijn in de samenleving van deze boeiende mens-aap.

16 BERICHTEN 1 MENING
geplaatst: 21 april 2004, 12:20 uur [permalink]
Prachtige docu. Wat mij betreft een klassieker.

geplaatst: 21 april 2004, 12:23 uur [permalink]
Mee eens. Waarom staat dit niet op IMDB ?

geplaatst: 21 april 2004, 12:24 uur [permalink]
Vond ik ook al zo vreemd. Dit is toch een van de bekendste werken van Haanstra.

geplaatst: 21 april 2004, 12:25 uur [permalink]
Bij De Beesten Af is nog veel bekender natuurlijk. (Kreeg zelfs een oscarnominatie)

geplaatst: 21 april 2004, 12:25 uur [permalink]
Desmond Morris over deze film:
The Family of Chimps is superb. I haven't enjoyed a filmportrait of a species so much for many years. It is a marvellous compilation which must have taken an enormous amount of time and care to obtain, but is is so well edited that it appears to flow simply from one incident to the next in a wonderfully natural way. The detail recorded is remarkabl and, although I know chimpanzees very well, I learned a great deal from it, while being thoroughly entertained and even laughing out loud occasionally, despite the fact that I watched it on my own. (bron)

geplaatst: 21 april 2004, 12:48 uur [permalink]
Voor wie Bert Haanstra niet kent. Zijn korte film Zoo (1962) staat online. Met veel humor gefilmd.

Link naar de film

geplaatst: 22 april 2004, 22:45 uur [permalink]
Zijn korte film Zoo (1962) staat online.

...staat voor een gedeelte online.

geplaatst: 22 april 2004, 22:52 uur [permalink]
wel leuk om te zien.

geplaatst: 22 april 2004, 22:52 uur [permalink]
Zekers.

geplaatst: 22 april 2004, 22:54 uur [permalink]
Het is maar een 10 minuten film en ik heb niet getimed, maar geweldig hoe die tijd toen was, kreeg bijna kriebelige jeugdherinneringen.

geplaatst: 22 april 2004, 23:42 uur [permalink]
FisherKing schreef:

Mee eens. Waarom staat dit niet op IMDB ?

Is ook geregeld. 'k Heb hem net toegevoegd. 't Zal nog wel een maandje of twee duren, maar dan staat ie erop.

geplaatst: 29 mei 2004, 17:41 uur [permalink]
't Zal nog wel een maandje of twee duren, maar dan staat ie erop.

Iets meer dan één maand.

geplaatst: 29 mei 2004, 23:33 uur [permalink]
Goed werk Zelva !!

geplaatst: 29 mei 2004, 23:37 uur [permalink]
Heel goed inderdaad!

avatar van Hannibal
geplaatst: 11 mei 2005, 10:57 uur [permalink]
Wat heb ik gelachen om die chimps in de weer met die boomstammen. Fantastische documentaire, 4*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst: 3 september 2012, 15:37 uur [permalink]
Sociale chimpansees.

Een vermakelijke documentaire van Haanstra, die ondanks de voornamelijk eenzijdige setting van de dierentuin blijft boeien. De rustige en licht komische vertelstem van de regisseur zelf werkt daar onder andere aan mee. Het zijn natuurlijk hoofdzakelijk de chimpansees die weten te boeien. De sociale structuren zijn natuurlijk interessant, evenals de vergelijking met mensen. Het maakt het ‘aapjes kijken’ nog leuker.

Zeer goed.