Zvenigora (1928)

Alternatieve titel: Звенигора

Sovjet-Unie

geregisseerd door Aleksandr Dovzhenko
met Georgi Astafyef, Nikolai Nademsky en Les Podorozhnij

Een jongen wiens grootvader hem altijd traditionele verhalen vertelde over een schat die verborgen moet liggen, zoekt zijn hele jeugd naar die schat. Als hij hem echter niet blijkt te vinden vertrekt hij als jong-volwassene naar Parijs, alwaar hij kaartjes gaat verkopen aan rijke mensen om zijn eigen zelfmoord bij te wonen. Uiteindelijk keert hij toch terug naar Oekraïne en wordt revolutionair.

avatar van The Eye
Helaas, de versie die ik zag was een zeer slechte vhs-band met vooral veel overbelichting. Hierdoor ging een zeer groot deel van het sublieme camerawerk verloren. Boris Savelyev weet namelijk wel erg mooie beelden te schieten. Ik hoop de film nog een keer met goede beeldkwaliteit te zien. Ik denk dat ik 'm dan een 4 geef, dus bij deze

Gelukkig heb ik deze kunnen zien in zeer goede DVD kwaliteit,waarin de belichting goed uikwam.IMHO de best gerestaureerde en gereleasede van alle Dovzhenko's.Verder een uiterst merkwaardige film van het soort dat Parajanov gemaakt zou hebben als hij reeds in de jaren 20 met een camera had rondgelopen.Of vadertje Stalin was ingenomen met deze mix van Sovjet-propaganda mt Oekraiense folklore en experimentele cinema,kan worden betwijfeld.
Je kunt natuurlijk "elitair"lopen gillen dat je dit "geniale meesterwerk"van de "hele grote"Dovzhenko helemaal hebt begrepen ,maar dat zou tegen kunnen vallen.Toch een poging tot analyse.
De film valt uiteen in verschillende delen die qua stijl zeer uiteenlopen en kunnen worden onderverdeeld in-ruwweg-:
1:een soort Duits expressionistisch deel dat speelt anno 1600.Begint zowaar in slomo en behandelt de krijg tussen Polakken en Kozakken à la Taras Bulba.Hierin wordt de idee vd schat geintroduceerd(en zien we ook een gozer met een echt afgesneden neus,cool).
2:een meer aan Zemlya herinnerend gedeelte dat speelt tijdens en vlak voor WO1 waarin de schat wordt bedreigd.
3:een pure fantasysequentie met overvloedige effecten waar narratief geen touw aan valt vast te knopen en waarin de schat historisch wordt geduid.
4:een deel à la Pudovkin of Eisenstein over de oorlog tussen rood en wit waarin duidelijk wordt wat de schat nu precies inhoudt(dit zal niet komen als een verrassing).
5:een komisch-satirisch deel waarin de westerse decadentie en de witte emigranten in Parijs te grazen worden genomen.
6:pure Sovjet-propaganda.
Door de hoeveelheid aan stijlen is het moeilijk de film een beoordeling te geven,als geheel is het misschien wat minder dan de eenheid die Zemlya was.