Captains of the Clouds (1942)

Alternatieve titel: De Ridders van de Lucht

Drama / Oorlog

geregisseerd door Michael Curtiz
met James Cagney, Dennis Morgan en Brenda Marshall

Brian McLean, Tiny Murphy en Johnny Dutton werken als piloot in Canada. Brian kaapt het werk en de vrouwen voor Tiny en Johnny weg, maar toch zijn ze vrienden. Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, melden ze zich alle drie aan bij de Canadese luchtmacht. Brian is te oud voor dit werk maar als er piloten te weinig zijn, mag hij toch weer vliegen.

avatar van Darbie
Later 'ingekleurde' film en ziet er daardoor met mooie blauw en wit-geeltinten af en toe prachtig uit.

Het verhaal zelf is een stuk minder.
Zelfs bij het kinderachtige af.

Dick2008
Is volgens IMDb gewoon in Technicolor en ook de eerste kleurenfilm van Cagney.
En hier de trailer Captains of the Clouds Original Trailer - YouTube

Dick2008
Blijft een heel matige film bij herkijken. Het eerste uur blijft het op de lollige toer, en de tweede helft krijgen we wat meer actie te zien en gaan we de held uithangen. Maar er zijn tientallen van dit soort films. Cagney was er zelf ook niet zo over te spreken. De film deed me sterk denken aan A Yank in the R.A.F. (1941). Ook al niet zo'n geweldige film. En deze film volgt in beoordeling min of meer dezelfde lijn. De kleuren zijn eigenlijk het enige mooie, want die vliegtuigscènes zijn ook niet zo bijzonder. Hoewel er in de naslag gesproken wordt over echte vliegtuigen, meende ik toch ook een hoop modellen waar te nemen. Maar dat is ook een nadeel met al die oude opgepoetste films. 2.0