USS Indianapolis: Men of Courage (2016)

Oorlog / Actie

geregisseerd door Mario Van Peebles
met Nicolas Cage, Tom Sizemore en Thomas Jane

Tijdens de Tweede Wereldoorlog staat de USS Indianapolis bekend als één van de snelste schepen van de Amerikaanse marine. Onder het commando van kapitein McVay heeft de bemanning dappere gevechten geleverd in de Stille Oceaan. Wanneer president Truman met de Duitsers onderhandelt over een Duitse overgave, krijgt McVay een nieuwe missie. De Amerikaanse regering heeft een geheim wapen dat McVay en zijn bemanning naar Guam moet transporteren.

avatar van knusse stoel
schumacher schreef:
Ik vond de film heel goed beginnen en dan blijft het nog effe goed en dan zakt die in elkaar op dat water tja.... zo heb ik al veel films gezien waar ze opt water blijven dobberen en dan aangevallen worden door haaien enzo dzjeezes. Niks vernieuwends dus en wat een topfilm kon zijn is meer een halve flopfilm.

Reagerend op de zin met de "haaien", ja wat verwacht je als je in de Filipijnenzee ronddobbert, toch geen haringen e.d.?
In een oorlogsfilm op land zie je toch ook steeds dezelfde bedreigingen? Dat is echt geen reden om deze uit volgende films er maar uit te laten. Ik vermoed dat in de enkele dagen velen zijn gedood van de bemanning door de haaien of dusdanig verwond door die dieren, dat men alsnog stierf.

Over de film zelf, persoonlijk vind ik de waarderingen laag.
De film duurt misschien lang maar dat is in dit verhaal niet negatief op mij overgekomen. Bij tijd en wijle vond ik het wel spannend en de verhaallijn was redelijk. Over CGI (Computer-generated imagery) zit ik mij niet snel op te winden, mij foppen ze daar altijd mee en vaak vraag ik mij af: "hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen"?
Van mij krijgt deze film een 6+, Voldoende dus.

avatar van schumacher
knusse stoel schreef:

Het gaat er mij over dat het gewoon niks vernieuwends is, hoeveel keren hebben we dat al niet gezien zo'n films , ze zitten op het water en er vallen haaien aan en de manier waarop was ook niks vernieuwends, we hebben het al genoeg gezien en ik vond het langdradig, het begon mij te vervelen.

In oorlogsfilms heb je echt wel veel variatie ze; je hebt de drama's, je hebt dan meer de aktie oorlogsfilms noem ik het, je hebt dan de brave oorlogsfilms en dan heb je nog de grovere waar je de brokken ziet afvliegen en noem maar op, daar zit een enorme variatie in in oorlogsfilms.
Je hebt er dan bij waarin er nauwelijks wat gebeurt ook; dat ze al die traning krijgen, opgeleid worden, naar een bepaalde plaats werden gebracht en dan zwaar teleurgesteld zijn dat ze helemaal nikske mochten doen, dus alles was voor nikske geweest, ben de naam van die film vergete, ik dacht dat het jarhead of zoiets was.

En iedereen zijn mening, ik ben u niet, ik heb een andere mening over deze film.

avatar van Defective
Wat was dit slecht zeg! Nicolas Cage moet gewoon stoppen met acteren, zijn gloriedagen liggen al jaren achter hem. De film zelf is een regelrechte flop geworden. Zelden zo'n dramatisch slechte acteer prestaties gezien. De sfx zijn lachwekkend slecht voor een film uit 2016. Een film die door velen snel zal worden vergeten!

avatar van W.V.
Als er de afgelopen jaren een film is geweest die de belofte niet inlost dan is het USS Indianapolis.
Deze film had misschien wel een klassieker kunnen worden, maar de producenten wilden een snelle score, veel geld ophalen en dat hebben ze ten koste laten gaan van het verhaal en de wijze waarop het in deze film wordt verteld.

Waaraan mankeert het in de film, niet aan de basisgegevens, het verhaal van het schip welke de belangrijkste onderdelen voor de atoombom afleverde is genoegzaam bekend, ook is bekend dat er is geblunderd van hier, vergeef de beeldspraak, tot Tokio door de Amerikaanse marine en inlichtingen diensten en door de politiek. Ook is bekend dat de overlevenden dagen in zee hebben gedobberd voordat er redding kwam en martelend werden blootgesteld aan de elementen en aan aanvallen van haaien.

Alle ingrediënten zijn aanwezig om een spannende en dramatische periode uit de oorlog te verfilmen.

Het resultaat is een type film waarvan je in de jaren 80 wist dat die direct voor de video markt was gemaakt, wat zonde.

In mijn ogen hadden de producenten dit verhaal in de handen van een veel capabeler regisseur moeten geven, Spielberg, Eastwood, Scot of Cameron om maar een paar te noemen. Maar nee van Peebles moest het doen en gelijk heb je een film van het niveau Jaws 4. Zonde.

De special effects, tenenkrommend, nogmaals in de jaren 80 hadden we van de opnames van het varende schip en onderzeeër genoten, nu kan dat echt niet meer. De haaien opnames uit Jaws zagen er beter uit dan die in deze film, Jaws dateert uit 1975, meer hoef ik niet te zeggen. Je zou denken dat na Titanic de cgi toch wel een sprong voorwaarts had gemaakt wat betreft scheepsrampen, nee dus, wanneer je een dergelijk dramatische gebeurtenis in beeld wil brengen, doe het dan goed, of wek alleen de suggestie wat er is gebeurd, maar dit was knudde.

De acteurs, Cage doet zijn best om de tragische rol van de kapitein gestalte te geven, maar dan heb je ook een regisseur nodig die het beste uit acteurs haalt, nu is het resultaat een stelletje over de top acterende acteurs, met als dieptepunt Sizemore in de reddingboot.

De haaien, de opnames met echte haaien, maken dat het allemaal een klein beetje geloofwaardig overkomt, met nadruk op klein beetje. Nu kreeg ik de indruk dat het voornamelijk witte haaien waren die verantwoordelijk voor de slachting waren terwijl uit de verklaringen van de overlevenden duidelijk naar voren kwam dat het voornamelijk tijgerhaaien, oceanische witpunt en blauwe haaien waren. Meest kwam de witte haai in beeld, maar dat was in mijn ogen zo slecht gedaan dat het alleen maar lachwekkend was.

De lengte van de film werkt ook niet mee aan de geloofwaardigheid, het grootste deel van de film wordt besteed aan de ontberingen van de overlevenden, als dat gedeelte was ingekort dan was er meer tijd geweest om de blunders bij marine en inlichtingen diensten te belichten, maar ook om op zeker de politieke verantwoordelijken ten tonele te voeren, nu blijft dat heel summier en dat doet het verhaal geen recht.

Het rechtbank gedeelte is eenzijdig, de kapitein wordt onder vuur genomen, maar nergens wordt een verdediging in beeld gebracht, nota bene wordt de man welke verantwoordelijk was voor het tot zinken brengen van de Indianapolis door de aanklager uit Japan gehaald om als getuige op te treden.
Denk daar eens even over na, het was de politiek en de top van de marine er dus alles aan gelegen om de kapitein tot zondebok te laten veroordelen, daarbij gingen ze dus zover om een voormalige vijand als getuige in te schakelen, die had trouwens heel goed in de gaten welk vuil politiek spel er werd gespeeld en hij probeerde in zijn verklaring aan te geven dat het schip weerloos was omdat er geen escorte was en hij daarom zo dicht bij kon komen met zijn onderzeeër.
Dat gedeelte en de ontmoeting tussen de kapitein en zijn belager en de overlevenden die nog aan het woord kwamen, zijn de beste scenes uit de film.

Dan als laatste de muziek. Muziek helpt in een film om bepaalde accenten te zetten of om het drama te versterken, het kan aan mij liggen maar ik kon mij tijdens het kijken niet aan de indruk onttrekken dat Mick Kamen de muziek had gemaakt want ik vond die wel heel erg lijken op de muziek uit Band of Brothers. Dus niet bepaald origineel van Eyquem.

Hopelijk gaan ze over een aantal jaren aan de slag om dit belangrijke stukje oorlog geschiedenis nog eens, maar dan op een waardige manier, te verfilmen. Misschien kan het dan in het illustere rijtje van oorlogsklassiekers als Longest day, Paths of Glory, All quiet on the western front, Platoon, Full metal Jacket en Saving private Ryan, worden geschaard.

avatar van Vdk_Movie
Wat is die Nicolas Cage toch afgegleden zeg.. Bijzonder matige film waar ik hoge verwachtingen bij had gezien te titel. Bij zo'n film moet je gewoon altijd Tom Hanks, Morgan Freeman of De Niro hebben en Eastwood als regisseur. Daarnaast zijn goede bijrollen ook belangrijk voor zo'n film.

Vanaf het moment dat ze te water geraken begint de film behoorlijk saai te worden. Ik heb zelfs een stukje versneld doorgespoeld.

Het echte verhaal van de USS Indianapolis is beroemd en berucht. Het schip vervoerde belangrijke componenten van de kernbom Little Boy die op Hiroshima zou worden afgeworpen. Het schip zelf zonk daarna door een torpedo. Slechts een paar honderd man overleefde dit én de dagen die op zee volgden. Het verhaal wordt verteld in een scene in de film Jaws.

Deze film uit 2016 is alles behalve een eerbetoon aan die slachtoffers en maakt ze bijna belachelijk. Matrozen worden als shark-bait neergezet die in een hap door Great Whites worden verslonden. Ik heb nog nooit iets gelezen over de betrokkenheid van Great Whites, maar voor het verhaal is dat natuurlijk ontzettend interessant. Het 'natuurlijke' gedrag van deze Great Whites is al net zo absurd. Wél sterk zijn sommige opnames waarin échte (kleinere) haaien in zee rondom de matrozen lijken te zwemmen. Dat ziet er realistisch uit. Over het algemeen is het acteerwerk zeer matig.

Het is goed dat de film an sich er is om het verhaal bij een breder publiek kenbaar te maken, en het sterkste stukje is nog de nasleep en de toelichting.

avatar van Onceuponanytime
De beste rollen geef ik aan de Japanners en de haaien... Het eerste halfuur vervelende maar dan ook vervelende 'macho-gedragingen' gezien van de mariniers.

Genoeg inhoud om van het waargebeurd verhaal een topfilm te maken, maar de uitvoering laat het helaas afweten en biedt in mijn ogen geen eerbetoon aan de slachtoffers...

avatar van debbietino
Zeer matig.

Vreemd dat een acteur als Cage zich leent voor een film als dit. Nu is hij sowieso niet meer vaak in hoofdrollen te zien in “grotere” films maar toch, deze film is beneden zijn stand.

Ik sluit me aan bij de opmerkingen hieronder m.b.t. het matige acteerwerk. Niets komt bij mij als “echt” over en irriteerde eigenlijk best wel aan bijvoorbeeld de domme matrozen die net doen alsof ze nog nooit van haaien hebben gehoord. Dan heb je ook nog de stoere matrozen die ook zeer geforceerd stoer proberen over te komen. Dat halfgebakken liefdesverhaaltje had voor mij ook geen enkele toegevoegde waarde.
Ook de Special Effects waren niet echt om over naar huis te schrijven evenals het vage gedrag van de haaien. Ben geen kenner op dat gebied maar ik heb genoeg NG en Discovery gezien om te kunnen bepalen dat dit nergens op sloeg.

Een 2,5 voor het verhaal en het idee dat dit voor het grootste deel waargebeurd is.

avatar van keimpeS
In het begin vond ik het best nog te doen, leuke actie en mooi geluid bij de actie scene’s, het geluid wordt prima doorgestuurd van front naar rear bij bv de vliegtuig-scenes! Zodra ze in het water raken, begint een vrij lange zit voor hun, maar ook voor de kijker . Dan wordt de film vrij standaard en krijg je het bekende verhaal van mensen op open zee en al de verhalen die ze hebben te vertellen, de haaien maken het iets spannender maar ook ongeloofwaardiger, te overdreven![\spoiler]