Hunted (1952)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Charles Crichton
met Dirk Bogarde, Kay Walsh en Elizabeth Sellars

Chris Lloyd is een ontsnapte moordenaar die over het platteland zwerft. Een weesjongen, tevens op de vlucht kruist zijn pad, blijft hem achtervolgen en reist uiteindelijk met hem mee.

Mooie poster

Hier is A Perfect World op gebaseerd trouwens.

Meneer Bungel
Doet denken aan de poster van It Always Rains on Sunday (1947) Voor full circle: beide regisseurs werkten aan Dead of Night (1945).

In het begin wat ongewoon aandoend dit verhaal dat uitgroeit tot een warm buddyfilmpje.
Natuurlijk verloopt zo'n film van mensen op de vlucht met de nodige overgekende ingrediënten, "van herkend worden" tot "op het nippertje ontsnappen"
Het slot zorgt voor een menselijk positieve noot in deze zwart-wit film die overduidelijk van Britse makelijk is. Regisseur Charles Crichton maakte in die periode meerdere degelijke films, maar zijn grootse succes kwam ruim 30 jaar later met "A Fish called Wanda".
In "Hunted" is er een jonge, goede Dirk Bogarde te zien en een vinnig baasje, Jon Whiteley, als jong sterretje graag gezien maar, zoals heel dikwijls, geen latere carriere uitgebouwd.