Monsieur Vincent (1947)

Frankrijk

geregisseerd door Maurice Cloche
met Pierre Fresnay, Yvonne Gaudeau en Jean Carmet

St. Vincent de Paul tracht vrede te stichten tussen de boeren en edelen in het door de pest geplaagde Europa, omstreeks 1620. Tal van obstakels kruisen zijn weg, de weg naar vrede.

avatar van jordybeukeboom
Oscar beste Foreign Language film

Yup, plus een ere-oscar, winnaar van de grand prix in Frankrijk( nu de caesars min of meer), een prijs voor Fresnay als beste acteur op het festival van Venetië. En last but not least: de prijs voor beste film van de....vereniging van Belgische critici ! En nu dus totaal vergeten...
Net zoals de held totaal vergeten is: blijkbaar weet men niet eens meer dat Vincent de Paul in de 16e en 17e eeuw leefde en dat de film ook in de 17e eeuw speelt. Niet dat ik dat vantevoren wist, natuurlijk.
Hoewel ietwat irrelevant schijnend anno 2011 toch best een boeiende film over een man wiens activiteiten over een tijdsspanne van 50 jaar in enkele vignetten worden aangestipt, en levendig worden gehouden door Fresnay die de rol van zijn leven speelt- hij was ook devoot katholiek- en geholpen door de dialogen die werden geschreven door J Anouilh, die historische cinema buffs ook kennen van Beckett. De galeiscène lijkt trouwens invloed te hebben gehad op Ben Hur.
Ik weet het niet, maar het zou kunnen dat de film mede een oscar kreeg omdat deze film duidelijk zou maken dat niet alleen de goddeloze bolschewisten begaan waren met de noden van het proletariaat. Hij was trouwens intelligenter dan de neo-realistische klassieken in dier voege dat de paupers ook worden voorgesteld als uitschot. De held weet dit ook, nog sterker: hij zegt het botweg in de sleutelscène. Maar toch gaat hij door met zijn barmhartige bezigheden. Nu ja, dat is dan misschien wat deze figuur onderscheidt van een doorsnee goedzak.
nb: men verwarre Vincent niet met wat William James een "underwitted saint " noemde.

Heel sterke film over het leven van Saint Vincent de Paul, een Franse priester, later heilig verklaard, schitterend vertolkt door Pierre Fresnay.
Enkele heel expressieve en indringende scènes die de armoede en de verwaarlozing van zieken illustreren en meerdere sterke uitspraken, als "Ipv zorg te dragen voor hun ziel, moeten we zorgen dat ze een leven hebben, waar ze zich bewust van zijn...". Er is ook een prachtige scene met slaven op een gallei.
Heel geloofwaardig gebracht relaas.